تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3721216
شناسه : 3721216
تاریخ :
اعمال روز و شب عاشورا؛ راهی برای تقرب به خدا اقتصاد ایران: برای پرواز در آسمان ملکوت در شب و روز عاشورا که دل‌ها در گروی عشق امام حسین (ع) است، اعمال مهمی توصیه شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز عاشورا روزی است که لشکر عمر سعد به دستور یزید و عبیدالله بن زیاد، سپاه امام حسین (ع) را در سرزمین کربلاً مورد هدف قرار دادند و جنایتی را در تاریخ رقم زدند که آثار و نتایج آن تا پس از 14 قرن هنوز پا برجاست و جان و دل هر انسان وارسته و آزاده‌خویی را به درد می‌آورد.

برای شب و روز این روز عظیم، اعمالی در آموزه‌های دینی توصیه شده که انجام دادن آنها نه تنها اجر و پاداش بسیاری در پی دارد، بلکه موجب ارتقای مقامات معنوی انسان می‌شود.

اعمال شب عاشورا

اول: احیا و شب‌زنده‌داری

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده‌اند: «هر فردی که شب عاشورا را بیدار بماند (و به عبادت بپردازد)، گویا عبادت فرشتگان را انجام داده است.»

دوم: اقامه نماز

برای شب عاشورا دو نماز توصیه شده است. در یکی از این نمازها دو نماز دو رکعتی به جا می‌آوریم و در هر رکعت بعد از تلاوت سوره حمد، به ترتیب آیه‌الکرسی و سوره‌های توحید، فلق و ناس را 10 بار می‌خوانیم. بعد از سلام هم 100 بار سوره توحید را تلاوت می کنیم.

نوع دیگر نمازی 100 رکعتی است که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید را می‌خوانیم. بعد از هر دو رکعت سلام گفته و بعد از تمام شدن همه نمازها 70 بار می‌خوانیم:

سبحان الله والحمدلله ولاإله‌إلاالله والله اکبر ولا حول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم.

سوم: نماز توصیه شده پیامبر (ص)

پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «مستحب است انسان در شب عاشورا چهار رکعت نماز بخواند. در هر رکعت سوره حمد یک بار و 50 بار سوره توحید و هر گاه سلام رکعت چهارم را داد، بسیار خدا را یاد کند و صلوات بفرستد و هر اندازه توانست بر دشمنان اهل بیت لعنت کند.»

اعمال روز عاشورا

اول: برای روز عاشورا چند عمل مهم توصیه شده که در صدر آنها عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران آن حضرت است.

دوم: قرائت زیارت عاشورا نیز یکی از مهمترین اعمالی است که برای روز دهم محرم توصیه شده که انسان از این طریق نسبت به دوستان و یاران آن حضرت ابراز دوستی کرده و از دشمنان ایشان تبری بجوید.

از دیگر اعمال روز دهم محرم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سوم: ترک کارهای دنیایی و هر چه انسان را به دنیا مشغول می‌کند.

چهارم: لعن و نفرین فرستادن بر دشمنان خدا و قاتلان حضرت سیدالشهدا (ع) و هزار مرتبه بگوید: «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ علیه السلام».

پنجم: خواندن هزار مرتبه سوره توحید.

ششم: قرائت زیارت وارث.

هفتم: قرائت دعای عشرات.

انتهای پیام/