تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3720287
شناسه : 3720287
تاریخ :
بدنه خودرو و هواپیما به باتری تبدیل می شود اقتصاد ایران: فیبر کربنی ساخته شده که هم بخشی از خودرو است و هم به عنوان منبع انرژی به کار می رود و به این ترتیب نیاز به باتری سنگین از بین می رود و وزن وسیله نقلیه زمینی یا هوایی تا ۵۰ درصد کمتر می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، شرکت Sinonus، یکی از زیرمجموعه های دانشگاه فناوری چالمرز، تصمیم دارد با توسعه ماده فیبر کربنی قادر به ذخیره انرژی برق، صنعت حمل ونقل را دگرگون کند.

محققان مدعی هستند این نوآوری پتانسیل کاهش وزن خودرو و هواپیماها را تا ۵۰ درصد دارد. ماده مذکور به عنوان یک بخش ساختاری و باتری عمل می کند و به این ترتیب نیاز به باتری های سنگین جداگانه نیز از بین می رود.

لیف آسپ پروفسور دانشگاه چالمرز در این باره می گوید: تلاش های پشین برای باتری های ساختاری به تولید سلول های ذخیره انرژی با ویژگی های مکانیکی یا الکتریکی خوبی منجر شد. اما ما در اینجا با استفاده از فیبر کربنی توانستیم یک باتری ساختاری با قابلیت ذخیره انرژی رقابتی بسازیم.

این امر به ساخت خودروهای برقی سبک تر، کارآمد تر و با قابلیت طی مسیر بیشتر با یک بار شارژ و همچنین توسعه هواپیماهایی با مصرف سوخت کمتر منجر می شود.

مارکوس زترستورم مدیر ارشد اجرایی Sinonus اعلام کرده این شرکت یک کامپوزیت فیبرکربنی نوین ابداع کرده که به عنوان باتری نیز عمل می کند. او در این باره می گوید: کامپوزیت ما با جایگزین کردن بخشی از ماده ساختاری که کاربردهای مختلفی دارد، ظرفیت ذخیره برق را بدون افزایش وزن یا حجم ارتقا می دهد. به طور جایگزین می توان وزن و حجم سیستم را کاهش داد و همزمان ظرفیت باتری را حفظ کرد.

به گفته آسپ هرچند باتری های ساختاری به کارآمدی باتری های معمول نیستند، اما قابلیت تحمل بار در ساختار آنها مزایای زیادی برای سیستم دارد. او در این باره می گوید: کلید بهینه سازی وسیله نقلیه در سطح سیستم مبتنی بر ویژگی هایی مانند وزن، قدرت، سختی و الکترومکانیکی است. این تفکری نوین در صنعت خودروسازی به حساب می آید زیرا در آن بیشتر به بهینه سازی قطعات توجه می شود.

این باتری فیبر کربنی را همزمان به عنوان الکترود، رسانا و ماده حامل بار به کار می گیرد و چگالی انرژی ۲۴ کیلووات ساعت بر کیلوگرم را دارد که تقریبا معادل ۲۰ درصد ظرفیت باتری های لیتیوم یونی موجود در بازار است.

شرکت سازنده با جایگزینی باتری‌های AAA در دستگاه‌های کم مصرف، قابلیت این فناوری را با موفقیت نشان داده است. شرکت اکنون روی ارتقای فناوری برای کاربردهای بزرگتر از جمله وسایل نقلیه برقی و هواپیماها متمرکز است و با شرکای صنعتی همکاری می کند.