تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3719012
شناسه : 3719012
تاریخ :
OpenAI برای اندازه‌گیری هوشمندی و قدرت هوش مصنوعی خود از این روش استفاده می‌کند اقتصاد ایران: شرکت OpenAI، مقیاسی برای سنجش دقیق هوشمندی و قدرت مدل‌های هوش مصنوعی معرفی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سخنگوی OpenAI به بلومبرگ گفت، این شرکت مقیاسی داخلی برای اندازه‌گیری هوشمندی و قدرت هوش مصنوعی خود در مسیر رسیدن به هوش مصنوعی انسان‌گونه (AGI) ایجاد کرده است.

چت‌بات‌های امروزی ازجمله ChatGPT در سطح یک مقیاس هوشمندی OpenAI قرار دارند. این شرکت ادعا می‌کند که به سطح ۲ نزدیک شده است. سطح ۲ به‌عنوان سیستمی تعریف می‌شود که می‌تواند مشکلات اساسی را در حد انسان دارای مدرک دکتری حل کند. سطح ۳ به هوش مصنوعی اشاره دارد که می‌تواند اقداماتی را به نيابت از کاربر انجام دهد.

هوش مصنوعی سطح ۴ در این مقیاس می‌تواند نوآوری‌های جدیدی ایجاد کند و سطح ۵، آخرین مرحله برای دستیابی به هوش مصنوعی انسان‌گونه به‌شمار می‌رود؛‌ نوعی هوش مصنوعی که می‌تواند کار کل سازمان‌ها را انجام دهد. OpenAI پیش‌از این AGI را به‌عنوان «سیستم بسیار خودمختار که در اکثر کارهای با ارزش اقتصادی از انسان‌ها پیشی می‌گیرد» تعریف کرده است.

ساختار منحصربه‌فرد OpenAI حول‌ محور مأموریت دستیابی به هوش مصنوعی انسان‌گونه، متمرکز شده است و روش این شرکت برای تعریف AGI اهمیت دارد. سازنده‌ی ChatGPT می‌گوید که اگر پروژه‌ای قبل‌از این شرکت به ساخت AGI نزدیک شود، متعهد است که با آن رقابت نداشته باشد و حتی به پروژه‌ی مذکور کمک کند.

اشاره به موضوع هوش مصنوعی انسان‌گونه در اساسنامه‌ی OpenAI مبهم است و همچنان فضایی را برای قضاوت نهاد انتفاعی باقی می‌گذارد، اما مقیاس جدید که امکان سنجش OpenAI و رقبای این شرکت را فراهم کرده است، می‌تواند به تعیین دقیق‌تر زمان رسیدن به AGI کمک کند.

به‌هر حال، همچنان راه درازی تا رسیدن به هوش مصنوعی انسان‌گونه در پیش است. دستیابی به AGI، درصورت امکان، به میلیاردها دلار هزینه برای تأمین قدرت محاسباتی نیاز دارد. پیش‌بینی‌های کارشناسان درمورد زمان دستیابی به AGI حتی در OpenAI بسیار متفاوت است. سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که حدوداً پنج سال تا رسیدن به AGI فاصله داریم.

مقالات مرتبط:
  • مایکروسافت از هیئت‌مدیره OpenAI خارج شد؛ خالق ChatGPT دیگر عضو ناظر نمی‌خواهد
  • نیویورک تایمز: اطلاعات درون‌سازمانی OpenAI درباره فناوری‌های هوش مصنوعی به سرقت رفته است

مقیاس جدید OpenAI برای ارزیابی هوشمندی مدل‌های هوش مصنوعی، هنوز در دست توسعه قرار دارد و یک‌روز پس‌از اعلام همکاری این شرکت با آزمایشگاه ملی لوس آلاموس معرفی شد. هدف از این همکاری بررسی روش ایمن کمک گرفتن از مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته مانند GPT-4o در تحقیقات زیست‌شناسی است.

مقیاس جدید OpenAI به تعریف و درک دقیق‌تر از سطح پیشرفت هوش مصنوعی کمک می‌کند و اطلاعات کامل‌تری نسبت‌به برداشت‌های شخصی درمورد سطح پیشرفت این فناوری ارائه می‌دهد.