تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3717815
شناسه : 3717815
تاریخ :
برپایی روضه‌های خانگی با چاشنی آه و سوز حسینی اقتصاد ایران: اردبیل- در یک رسم دیرین مردم شهرهای مختلف استان اردبیل با برگزاری روضه‌های خانگی در ماه محرم با چاشنی آه و سوز حسینی سعی دارند تا عمق عشق به سیدالشهدا (ع) را نشان دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به توسعه روضه‌های خانگی در دهه‌های اخیر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در این استان روضه‌های خانگی را سراغ داریم که بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال قدمت داشته و حتی برخی از این روضه‌خوانی‌ها در قبل از انقلاب نیز رونق و حال و هوایی متفاوت به محلات و کوچه‌های ما می‌بخشید.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده به مردمی بودن این حرکت با نظم و انضباط خاص اشاره کرد و گفت: از پیش از آغاز محرم تا آخر ماه صفر این روضه‌خوانی‌ها در محلات مختلف شهرها و روستاها انجام می‌شود و در این مجالس شرکت‌کنندگان که اغلب بانوان هستند با توسل به ائمه اطهار (ع) سعی می‌کنند تا نوحه‌خوانی و عزاداری کرده و علاقه و اشتیاق خود را به طریق اهل بیت و امام حسین (ع) نشان دهند.

وی تصریح کرد: این مجالس بی‌ریا اما پر از غنای اخلاقی و معرفتی برگزار می‌شود و در آن علاوه بر مداحی و نوحه‌خوانی، روحانیان نیز بر سر منبر رفته و سخنرانی با محوریت مسائل اخلاقی، تربیتی و خانواده محور را تبیین و تشریح می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: این روضه‌خوانی‌های خانگی و محافل محله‌ای و کوچه‌ای از شبکه‌های به هم پیوسته تقویت فرهنگ غنی حسینی است که در جای جای استان اردبیل آغاز شده و در آن بانوان در کنار یادگیری همه مسائل معرفتی، سعی می‌کنند تا با خواندن دعای توسل و زیارت عاشورا حال و هوایی معنوی به خود و همسایگان و ساکنان محلات بدهند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در برخی از این منازل حتی تشت‌گذاری نیز انجام می‌شود و توزیع احسانات و برپایی سفره‌های مشارکتی را با حضور بانوان به یاد شهدای کربلا ناظر و شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: قطعاً برگزاری این محافل بی‌ریا و بی‌تمنا به مسائل حاشیه‌ای دیگر زمینه ساز ترویج فرهنگ ناب حسینی و عقاید دینی ارزشمند است.

در شهرهای مختلف استان اردبیل و همزمان با اوج گرفتن ایام تعزیه سیدالشهدا و یاران باوفایش در منازل و واحدهای مسکونی محلات مختلف شهرهای استان اردبیل روضه‌های جانسوز به یاد حضرت قاسم، علی‌اکبر، ابوالفضل (ع)، باب‌الحوائج علی اصغر و سایر شهدای نینوا برگزار می‌شود تا بانوان با حضور در این مجالس و محافل نهایت عشق و ارادت خود را به طریق ناب حسینی نشان دهند.