تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3717202
شناسه : 3717202
تاریخ :
برداشت خربزه در تربت جام آغاز شد اقتصاد ایران: تربت جام- مدیر جهاد کشاورزی تربت جام از آغاز برداشت محصول خربزه در این شهرستان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

باقر خدادادی با اعلام برداشت محصول خربزه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کشت خربزه خاتونی یا جامی، به عنوان یکی از کهن‌ترین و مهم‌ترین منابع کسب درآمد و اشتغال در منطقه تربت جام و خراسان به حساب می‌آید که توانسته در فرهنگ و زندگی مردم حضور چشمگیری داشته باشد و این شهرستان را به عنوان قطب اصلی خربزه در کشور معرفی کند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام افزود: کار برداشت محصول خربزه از سطح ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی این شهرستان واقع در شرق خراسان رضوی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: میانگین برداشت محصول خربزه در این شهرستان در هر هکتار ۱۸ تن است و ۹۵ درصد مزارع این محصول به روش مالچ پلاستیک کشت می‌شود.

خدادادی ادامه داد: فصل برداشت این محصول از ۱۵ تیرماه آغاز و تا اواسط مهر ادامه می‌یابد و از مرحله کاشت تا برداشت این محصولات در هر هکتار ۶۰ نفر روز مشغول به کار می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در سال زراعی جاری کشت خربزه با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این شهرستان افزایش یافته و به ۹۷ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری ۴۰ درصد مزارع خربزه و ۵۵ درصد کشتزارهای هندوانه این مناطق به روش نشایی کشت شده که این روش موجب صرفه جویی ۴۰ درصدی در منابع آبی می‌شود.

خدادادی گفت: گرما و قطع روزانه برق چاه‌های کشاورزی در سال زراعی جاری باعث ۳۵ درصدی کاهش تولید محصول خربزه و هندوانه در این شهرستان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام افزود: مزارع خربزه و هندوانه در این شهرستان ۱۲۵۰ خانوار بهره بردار و ۴۷ هزار هکتار کشتزار و باغ ۱۷ هزار بهره بردار دارد و ۶۲ درصد جمعیت این شهرستان به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.