تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3716975
شناسه : 3716975
تاریخ :
نگهداری بافت شهر میراث جهانی یزد نیازمند اعتبارات ملی است اقتصاد ایران: یزد- رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: حفظ و نگهداری بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد با اعتبارات موجود امکان پذیر نیست و نیازمند اعتبارات ملی است اما تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله سیفی صبح چهارشنبه در دویست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد، اظهار کرد: ۱۸ تیرماه مصادف با هفتمین سالروز ثبت شهر یزد در میراث جهانی به عنوان اولین و تنها شهر کشور است و این روز را به همه مردم خوب کشورمان تبریک می‌گوئیم.

وی ادامه داد: یزد اولین شهر کشور است که موفق به کسب این عنوان شده و این فرصت نقش مهمی در توریسم و گردشگری کشور دارد و امروز نام شهر تاریخی یزد در جهان می‌درخشد.

لزوم توجه بیشتر دولت به بافت تاریخی

رییس شورای اسلامی شهر یزد افزود: هر چند توسط این شورا اعتبارات ناحیه تاریخی یزد بیش از پنج برابر افزایش داشته اما انتظار و توقع است که وقتی شهری به ثبت جهانی می‌رسد، دولت هم توجه بیشتری داشته باشد.

سیفی اظهار کرد: آنگونه که باید دولت در این بخش کمک نکرد و اعتبار ویژه ای در این زمینه تخصیص پیدا نکرده است و لذا از وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان درخواست داریم در این زمینه پیگیری بیشتری داشته باشند تا اعتبار ویژه ای برای احیای بافت تاریخی یزد تخصیص یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت ایام ماه محرم و آرزوی قبولی عزاداری‌ها در این ماه، گفت: محرم ماه خدا است و امام حسین (ع) درس آزادگی و دینداری را به همه آزادگان عالم آموخت و اگر چه قرن‌ها از واقعه عاشورا می‌گذرد اما واقعه عاشورا همیشه زنده بوده و جانها همچنان شیفته پیام کربلا است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: ۱۸ تیرماه با عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده و این روز فرصتی برای سپاس از دلسوزان این عرصه است و کودکان و نوجوانان می‌توانند با انس با کتاب تأثر زیادی را در زندگی خود داشته باشند.

سیفی ادامه داد: زنده یاد مهدی آذر یزدی نیز به عنوان نویسنده شهیر این بخش بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته که از پر تیراژ ترین کتاب‌های کشور است و یاد و خاطره این نویسنده حوزه کودک و نوجوان را نیز گرامی می‌داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هفته امر به معروف و نهی از منکر هستیم و هر کشوری برای حفظ مسیر خود باید با آسیب شناسی، شیوه‌های درست را برای اداره کشور استفاده کند.

سیفی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) است و امروزه یکی از کار آمدترین روش نظام‌های اجتماعی استفاده از امر به معروف و نهی از منکر است و امیدواریم با توجه به تأکیدات معصومین (ع) در این بخش اقدامات بهتری را شاهد باشیم.

رئیس شورای اسلامی یزد ادامه داد: حجاب نیز همواره مورد تاکید ایرانیان بوده و قبل از ورود اسلام نیز مردم ایران دارای حجاب بوده‌اند و این بخش منطبق با فرهنگ ایرانیان است.

سیفی افزود: چادر پیش از آنکه حجاب اسلامی باشد، حجاب ایرانی است و مقام معظم رهبری نیز به حجاب تأکید زیادی داشته‌اند و در وصیت نامه شهدا نیز ۲ نکته بیشتر از دیگر موارد سفارش شده که اول حجاب و رعایت عفاف و حجاب و سپس حضور در مراسم مذهبی به ویژه نماز جمعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان پیش از دستور در این جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد گفت: ۲۲ تیرماه با عنوان روز فناوری اطلاعات نامگذاری شده و توجه به این بخش فقط در کشور ما مطرح نیست و دنیای امروز به سمت فناوری اطلاعات حرکت کرده و هر روز شاهد جهشی بزرگ در بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات هستیم.

نگهداری بافت شهر میراث جهانی یزد نیازمند اعتبارات ملی است

رئیس شورای اسلامی شهر یزد افزود: اگر کشور ما و سیستم‌های اداری ما به سمت فناوری اطلاعات حرکت نکند قطعاً از سیستم جهانی حذف خواهد شد و خوشبختانه در این دولت و در دولت الکترونیک قدم‌های مثبت زیادی برداشته شد و شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه هستیم.

سیفی ادامه داد: ششمین دوره شورای اسلامی شهر یزد نیز علاوه بر فعالیت‌های عمرانی در زمینه فناوری اطلاعات و برنامه نویسی اقدامات بسیار زیادی انجام داده است.

وی افزود: خوشبختانه در جلسه اخیر شوراهای اسلامی کشور نیز یزد به عنوان یکی از پنج شهرداری و شورای شهر برتر کشور در زمینه فناوری اطلاعات انتخاب شد که باعث افتخار است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده این رتبه به اول و دوم کشور ارتقا پیدا کند و با توجه به تجهیزات و نیروی انسانی متخصصی که در یزد وجود دارد قطعاً کسب این عنوان امکان پذیر است و لذا از فاوا شهرداری یزد درخواست دارم تا همه اقدامات لازم را انجام دهد و با توجه سرعت فناوری در دنیا باید هر روز برای این حوزه اقدام جدید داشته باشیم وگرنه از دنیا عقب خواهیم افتاد.

مجید تجملیان عضو و رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورا نیز در این جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد گفت: طی ۱۵ ماه گذشته هر ۹ روز یک جلسه هیئت مدیره فناوری اطلاعات شهرداری برگزار و همه مصوبات نیز اجرایی شده است همچنین ابر پروژه یزد من نیز برای ارائه خدمات برخط به مردم در حال اجرا است و در حال حاضر ۸۶ هزار کاربر دارد که از ابتدای سال جاری و در مدت چهار ماه ۳۷ هزار نفر عضو سامانه شده‌اند همچنین برای ۲۲ هزار نفر کارت شهروندی صادر شده و ۱۵ هزار نفر نیز با تلفن همراه از خدمات یزد من استفاده می‌کنند.

در این جلسه علنی مصوبات و طرح‌های پیشنهادی نیز مطرح و بعد از تبادل نظر با رأی گیری اعضا تصمیم گیری شد.