تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3716664
شناسه : 3716664
تاریخ :
ثبت جشنواره«موسیقی موغام»آذربایجان‌شرقی درتقویم رویدادهای گردشگری اقتصاد ایران: تبریز-جشنواره «موسیقی موغام» موسیقی مقامی استان آذربایجان‌شرقی که دارای پیوندی عمیق با ادبیات و شعر عاشیقی است در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای تحقق موضوع ساماندهی و حرفه‌ای‌سازی گردشگری رویداد از راهبرد ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری، رویداد گردشگری جشنواره «موسیقی موغام» یا موسیقی مقامی سبکی از موسیقی عامیانه و فولکلور در موسیقی آذربایجانی که هر ساله در بازه زمانی ۳۰ بهمن‌ماه لغایت ۳ اسفندماه در استان آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود در فهرست رویدادهای گردشگری کشور و در سطح استانی به ثبت رسید.

جشنواره «موسیقی موغام» به منظور حمایت و صیانت از موسیقی مقامی آذربایجان (موغام) با رویکرد وحدت ملی و نیز استفاده از مفاهیم و آموزه‌های انسانی در موسیقی مقامی با اهدافی نظیر صیانت از موسیقی اصیل و فاخر موغام، ایجاد روحیه نشاط و هنر دوستی در میان عموم شهروندان و ارتباط مدنی با فرهنگ‌های مختلف سرتاسر ایران زمین و ایجاد اتحاد و وفاق ملی برگزار می‌شود.

سال گذشته جشنواره «موسیقی موغام» در دو بخش خوانندگی (ویژه آقایان) و نوازندگی در دو گروه سنی (۹ تا ۱۷ سال) و (۱۸ تا ۴۰ سال) برگزار شد. متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع‌رسانی‌های جشنواره به نشانی اینترنتی www.anjomanmusic-eaz.ir مراجعه کنند.

موسیقی مقامی یا «موسیقی موغام» نوعی از موسیقی عامیانه و فولکلور در موسیقی آذربایجانی است که به موازات موسیقی موسیقی دستگاهی ایرانی، موسیقی مقامی عربی و ترکی‌ست در سال‌های اخیر، موسیقی مقامی آذربایجانی، خود را در سنت‌های شفاهی-سازی نشان داده‌است. این سنت در قالب هفت مقام اصلی دسته‌بندی شده‌است. این هفت مقام عبارتند از: راست، سه‌گاه، شور، شوشتر، بیات شیراز، چهارگاه، همایون و سه مقام جنبی سارنج، شهناز و نوع دیگری از چهارگاه. هر مقام با گامی سازمان‌یافته و با معنا و احساسات زنده همراه است، که در قالب مایه اجرا می‌شوند.