تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3716002
شناسه : 3716002
تاریخ :
خودکفایی ۳.۵ میلیون‌دلاری کرمان‌ موتور در بهار ۱۴۰۳ اقتصاد ایران: کرمان‌موتور در تلاش است بتواند در سال جاری با افزایش تولید و بهبود خدمات، تحویل به‌موقع خودروها و همچنین کاهش زمان فرآیند ثبت‌نام تا تحویل خودرو، سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص دهد

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کرمان‌موتور، بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور، بهار ۱۴۰۳ را با افتتاح خط تولید ۳.۵ میلیون‌دلاری باک پلیمری در کنار ورود به بازار خودروهای تجاری و تحویل نخستین تاکسی برقی تهران پشت سر گذاشت. شرکت خودروسازی کرمان‌موتور همواره سعی در به‌روز نگه داشتن محصولات و خدمات داشته است تا بتواند اعتبار بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور را حفظ کند. کرمان‌موتور در تلاش است در سال ۱۴۰۳ با برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر و حفظ مسئولیت‌های اجتماعی، در مسیر پیشرفت و نوآوری پیش‌قدم باشد. در این گزارش مروری بر خلاصه‌ای از فعالیت‌های کرمان‌موتور در بهار ۱۴۰۳ داشته‌ایم و همچنین نگاهی به‌مسیر و اهداف این خودروساز خصوصی در ادامه سال جاری خواهیم داشت.

خدمات شبانه‌روزی کرمان‌موتور در نوروز ۱۴۰۳

کرمان‌موتور سال جدید را با KMC T۸ به‌عنوان خودرو استاندارد ناوگان امداد خود شروع کرد و در نوروز ۱۴۰۳ به امداد خود شکل تازه‌ای بخشید. این شرکت خدمات نوروزی خود را از ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ با ۱۲۰ پایگاه در سراسر کشور به رانندگان ارائه داد.

کرمان‌موتور پیشگام در برقی سازی حمل‌ونقل

در فروردین ۱۴۰۳، کرمان‌موتور با عقد قرارداد همکاری با تاکسیرانی تهران، جزو نخستین خودروسازهای کشور شد که در برقی‌سازی ناوگان عمومی کشور اعلام آمادگی کرد و فعالیت خود را با متعهد شدن تحویل ۲ هزار دستگاه تاکسی برقی کلید زد. این اقدام، نخستین گام‌ کرمان‌موتور برای ورود به صنعت خودروهای برقی نبود. این شرکت از سال ۱۴۰۰ در مشارکت با مپنا نخستین پروژه برقی‌سازی را با جک جی ۴ آغاز کرد.

تامین نخستین تاکسی‌های برقی کشور

شرکت کرمان‌موتور پس از ثبت قرارداد با تاکسیرانی تهران، قرارداد خرید و تحویل ۲ هزار دستگاه JAC E۵۰A را منعقد کرد که یک‌هزار دستگاه از آن‌ها را در بهار ۱۴۰۳ تحویل گرفت. در این راستا، روز دوشنبه ٢١ خرداد در اداره تحویل کرمان‌موتور، آیین تحویل ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی به‌رانندگان با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران؛ شادی ملکی، سرپرست تاکسیرانی تهران و سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان‌موتور برگزار شد و تاکسی‌ها به رانندگان متقاضی تحویل داده شد.

کالیبراسیون داخلی خودرو X۵

فرآیند کالیبراسیون که خودروسازان به آن توجه ویژه‌ای دارند، اگر توسط خودروساز به‌درستی و دقیق انجام نشود، استهلاک خودرو را در دراز مدت افزایش می‌دهد که این موضوع می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ها و خدشه‌دار شدن اعتبار و اعتماد خودروساز ‌شود.

بر این اساس، در اردیبهشت ۱۴۰۳ بود که این خودروساز از کالیبراسیون بومی‌سازی‌شده خودرو X۵ خبر داد. این شرکت خصوصی با در نظر گرفتن اهمیت فرآیند کالیبراسیون خودروها و با به‌کارگیری به‌روزترین امکانات آزمایشگاهی و تکیه بر دانش فنی مهندسان داخلی، هماهنگ‌سازی میان موتور و گیربکس محصولاتش را مطابق با نیازهای مصرف‌کنندگان ایرانی و مختصات بومی کشور، به‌طور کامل در داخل مجموعه کرمان‌موتور انجام می‌دهد.

برگزاری آزمون سنجش مهارت

نهمین آزمون مهارتی سراسری نمایندگی‌های خدمات پس از فروش شرکت کرمان‌موتور از ۳۰ اردبیهشت تا اول خرداد ۱۴۰۳ به‌مدت سه روز در مرکز آموزش این شرکت برگزار شد. نمایندگی‌های کرمان‌موتور، قلب تپنده این شرکت محسوب می‌شوند و برگزاری دوره‌ای این آزمون‌ها به‌کرمان‌موتور کمک می‌کند با پایش اصولی و منظم کارکنان نمایندگی‌ها، در ارائه خدمات به‌مشتریان بهترین عملکرد را داشته باشند.

حضور پررنگ کرمان‌موتور در نمایشگاه خودرو شیراز

نمایشگاه خودرو شیراز به‌عنوان نخستین رویداد خودرویی سال ۱۴۰۳، در خردادماه برگزار شد و کرمان‌موتور به‌عنوان یکی از پرکارترین خودروسازهای کشور، با معرفی محصولات جدید خود در نمایشگاه شیراز حضور متفاوتی را تجربه کرد.

کرمان‌موتور در نمایشگاه شیراز با حضور خودروهای سواری، کار و تجاری خود در کنار برنامه‌های ویژه‌ای که تدارک دیده بود، توجه مخاطبان را به خود جلب و سبد محصولاتش را گسترده‌تر کرد. خودرو کی‌ام‌سی ایگل، به‌عنوان اولین خودرو بومی‌سازی‌شده کرمان‌موتور نیز در این نمایشگاه حضور داشت.

کی‌ام‌سی EJ۷ یا JAC E۵۰A که در آستانه آغاز نمایشگاه خودرو شیراز، به‌عنوان نخستین تاکسی برقی‌ وارد خیابان‌های تهران شد، در این نمایشگاه در کنار یک خودرو دوستدار محیط‌زیست، کی‌ام‌سی JS۶ PHEV و سایر خودروهای این شرکت مانند کی‌ام‌سی A۵، کی‌ام‌سی T۹، کی‌امسی T۸، کی‌ام‌سی J۷، کی‌امسی X۵ و خودرو T۸ امدادی کرمان‌موتور به‌نمایش درآمد.

شروع راه تجاری‌سازی کرمان‌موتور از شیراز

کرمان‌موتور به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور، با مالکیت شرکت کارمانیا نخستین خودرو تجاری خود یعنی کشنده XT۱۸۵۶ را رونمایی کرد و با این کار وارد حوزه خودروهای کار و تجاری شد که یکی از مهم‌ترین رویدادهای غرفه این شرکت در نمایشگاه شیراز بود.

جلوگیری از خروج ارز و اشتغال‌زایی با افتتاح خط تولید گیربکس اتوماتیک

پس از آغاز به‌کار خط تولید سرسیلندر و خط رنگ رباتیک کرمان‌موتور، وزیر صمت در روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ طی سفر یک‌روزه خود به‌استان کرمان، با حضور در منطقه اقتصادی ارگ جدید بم، خط تولید گیربکس CVT و باک پلیمری خودرو کرمان‌موتور را افتتاح کرد و از زیرساخت‌ها و خطوط تولید کرمان‌موتور و خودروسازان بم بازدید به‌عمل آورد.

این خط‌تولید با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استاندارد یورو ۶ و با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیون‌دلاری راه‌اندازی شده که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنی بالایی داشته و قرار است باک‌های مورد نیاز محصولات کرمان‌موتور و سایپا از این خط تولید تامین شود.

بزرگترین خودروساز خصوصی کشور، با افتتاح خط تولید گیربکس CVT با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال، علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه اشتغال‌زایی برای ۲۵۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده است.

مسیر پیشرفت کرمان‌موتور در سال ۱۴۰۳ سبزتر می‌شود

کرمان‌موتور به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی کشور، بهار پرکار و شلوغی را پشت سرگذاشت. تمام فعالیت‌های این شرکت طی ادامه مسیر پیشرفت، مشتری‌مداری و نیک‌نامی در صنعت‌خودرو کشور بوده است تا بتواند مسیر روبه‌رشد خود در صنعت‌خودرو را حفظ کند و توسعه دهد.

توسعه خط‌تولید و افزایش تیراژ خودرو در کنار افزایش خودروهای برقی و هیبرید، از جمله فعالیت‌های بلندمدت کرمان‌موتور برای سال‌های آینده هستند. همچنین در سال ۱۴۰۳ به‌دنبال تولید بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، تولید انبوه خودرو بومی ایگل و ایگل برقی، تولید مجموعا ۶ محصول جدید، از اهداف اصلی این شرکت است.

تسخیر بازار به سبک کرمان‌موتور

بزرگترین خودروساز خصوصی کشور در سال ۱۴۰۳ در تلاش است بتواند با افزایش تولید و بهبود خدمات، تحویل به‌موقع خودروها و همچنین کاهش زمان فرآیند ثبت‌نام تا تحویل خودرو، سهم بیشتری از بازار خودرو را به‌خود اختصاص دهد. خودکفایی، دیگر مساله مهمی است که کرمان‌موتور اهمیت آن را درک کرده است و تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع دارد.

مساله بومی‌سازی و خودکفایی نه‌تنها به شرکت خودروساز، بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک خواهد کرد و تاثیرات زیادی در زمینه ارزبری و اشتغال خواهد داشت. افتتاح خط‌تولید CVT و باک پلیمری خودرو کرمان‌موتور که در خرداد ۱۴۰۳ اتفاق افتاد، بخش مهمی از قدم‌های این شرکت در مسیر بومی‌سازی و افزایش کیفیت خودروها و رسیدن به‌اهداف این شرکت بود.

این دسته از اقدامات شرکت کرمان‌موتور، نه‌تنها از خروج ارز جلوگیری می‌کند، بلکه کمک شایانی به‌شرایط اقتصادی کشور خواهد کرد. با توجه به‌این موضوع، شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دستاوردها و اهداف این شرکت خودروسازی بزرگ را مساله بومی‌سازی و تلاش در راستای خودکفایی تولید خودروهای باکیفیت دانست.