تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3715314
شناسه : 3715314
تاریخ :
موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری استان کرمان راه‌اندازی می شود اقتصاد ایران: کرمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری استان، با مشارکت بخش خصوصی در کرمان راه‌اندازی کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شاهرخی صبح دوشنبه در حاشیه بازدید از آب‌انبار گنجعلیخان کرمان، اظهار کرد: سعی برای پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایلات و عشایر بر اثر تغییر سبک زندگی امروزه از ضروریات است.

وی افزود: حفظ و ترویج داشته‌های با ارزش عشایر در زمینه تولید دستبافته‌ها و گلیم با ارزش بوده و می‌تواند نقش پررنگی در اشتغال، تولید و تجارت استان داشته باشد.

شاهرخی بیان کرد: در راستای معرفی سیر تولید، حفظ، توسعه و ترویج تکنیک‌های بافندگی و نمایش طرح و نقوش گلیم و دستبافته‌های عشایری استان کرمان در تلاش هستیم با مشارکت بخش خصوصی، موزه گلیم را در کرمان راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: باتوجه به اهمیت حفظ فرهنگ و هنر عشایری در بافت گلیم، بزودی با همراهی و همکاری بخش خصوصی نسبت به راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری و روستایی اقوام مختلف استان کرمان اقدام خواهد شد.

شاهرخی تاکید کرد: آنچه دستبافته‌های عشایری را به‌عنوان یک هنر اصیل معرفی می‌کند، تنوع بافت و زیبایی طرح و نقش و رنگ به کار رفته در آن است.

وی ادامه داد: استان کرمان یکی از غنی‌ترین تنوع ایلات و عشایر را به تناسب طرح، نقش و رنگ در گلیم و دستبافته‌ها به خود اختصاص داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار کرد: هنر بافندگی از قدیم الایام نزد عشایر وجود داشته و فنون آن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

شاهرخی در پایان گفت: هر قوم و ایل با دخیل کردن فرهنگ و هویت خود باعث تنوع نقش و رنگ در دستبافته‌ها عشایری استان کرمان شده است.