تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3715300
شناسه : 3715300
تاریخ :
رئیس جمهور کره جنوبی در اجلاس ناتو شرکت می‌کند اقتصاد ایران: رئیس جمهور کره جنوبی اظهار کرد که با سران ناتو درباره تهدید متمایز کره شمالی برای اروپا با تعمیق روابط با روسیه، گفتگو خواهد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی در گفتگو با رویترز اظهار کرد که با رهبران ناتو درباره تهدید متمایز کره شمالی علیه اروپا با تعمیق روابط نظامی این کشور با روسیه، بحث و گفتگو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع کاملا به روسیه بستگی دارد که آیا می خواهد روابط آینده خود را با کره جنوبی برقرار کند، افزود: سئول درباره حمایت تسلیحاتی از اوکراین براساس اینکه چگونه یک معاهده نظامی جدید بین مسکو و پیونگ یانگ رقم می خورد، تصمیم گیری خواهد کرد.

یون تصریح کرد همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی، تهدیدی متمایز و چالشی خطرناک و جدی برای صلح و امنیت در شبکه جزیره کره و در خاک اروپا است.

این در حالی است که روابط بین روسیه و کره جنوبی پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تیره و تار شده در حالی که مسکو محموله موشک های بالستیک و مهمات توپخانه‌ای را برای جنگ علیه اوکراین، از کره شمالی دریافت می کند. اما مسکو و پیونگ یانگ هر دو این موضوع را انکار می کنند.

در همین حال روسیه، کره جنوبی را دوست ترین کشور در میان کشورهای غیردوست دانسته و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار می کند که سئول اشتباه بزرگی می کند اگر تصمیم به تامین تسلیحاتی اوکراین بگیرد.

اما پس از سفر پوتین به پیونگ یانگ در ماه ژوئن و امضای یک معاهده دفاعی دو جانبه با کیم جونگ اون رئیس کره شمالی، مقامات کره جنوبی مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

یون هشدار داد کره شمالی تهدیدی برای جامعه بین المللی است. من امیدوارم روسیه درباره اینکه کدام طرف بایستد-شمالی یا جنوبی- به طور محسوس تصمیم گیری کند که این امر برای منافع دو طرف، مهم و ضروری است.

وی ابراز کرد آینده روابط بین سئول و مسکو به طور کامل به اقدامات روسیه بستگی دارد.

رئیس جمهور کره جنوبی خواستار روابط امنیتی قوی تر با اروپا و دیگر متحدان آمریکا برای مقابله با تهدیدات موشکی و هسته‌ای کره شمالی شد.

یون همزمان خواستار افزایش نقش کره جنوبی در امنیت جهانی، در موضوعاتی مانند تهاجم روسیه به اوکراین و رقابت بین چین و آمریکا شد.

رئیس جمهور کره جنوبی در پاسخ به سوالی درباره تایید ارسال تسلیحات از سوی کشورش به اوکراین گفت: کره جنوبی به سطح و ماهیت همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی نگاه خواهد کرد. این اقدام شامل توافق نامه های تسلیحاتی، انتقال تکنولوژی نظامی و کمک به ادوات استراتژیک است.

وی خاطرنشان کرد روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، وارد یک اتحاد و دوستی نظامی غیرقانونی با کره شمالی شده و فکر کردن به اینکه در ازای آن چه کمکی به پیونگ یانگ می کند، مشکل ساز بود.

رئیس جمهور کره جنوبی افزود: اگر روسیه به نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ادامه بدهد، تاثیر منفی آشکاری بر روابط بین کره جنوبی و روسیه خواهد داشت.

یول در پایان از پاسخ به پرسشی درباره تغییرات احتمالی در سیاست های آمریکا در صورت به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر خودداری اما به حمایت دو حزبی تزلزل ناپذیر از پیمان آمریکا-کره جنوبی طی 70 سال گذشته، اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد که این پیمان همچنان قوی و مستحکم باقی می ماند.

این در حالی است که چند روز قبل، پنج منبع آگاه خبر دادند دوستان دونالد ترامپ در حال اطمینان بخشیدن به مقامات ژاپن و کره جنوبی نسبت به حمایت ترامپ از تلاش‌های صورت‌گرفته در دوران بایدن، برای تعمیق روابط سه‌جانبه، با هدف مقابله با چین و کره شمالی هستند.

این منابع افزودند: در جریان مذاکرات هفته‌های گذشته، مشاوران سیاسی ترامپ این پیام را به مقامات در سئول و توکیو ارسال کرده‌اند که اگر ترامپ بار دیگر به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، از تلاش‌های صورت‌گرفته در دوران بایدن برای تعمیق روابط سه‌جانبه با واشنگتن و پیشرفت‌های نظامی، اقتصادی و همکاری‌های دیپلماتیک با هدف کاهش تنش‌های جهانی و مقابله با چین و کره شمالی، حمایت خواهد کرد.

یون سوک یول نخستین رهبر کره جنوبی بود که در سال 2022، در اجلاس ناتو شرکت کرد و قرار است امروز برای سومین حضور خود در اجلاس ناتو، راهی واشنگتن شود. کره جنوبی در کنار کشورهای استرالیا، ژاپن و نیوزلند، چهارمین شریک و دوست کشورهای عضو ناتوست که در تاریخ 10 و 11 جولای در این نشست شرکت می کند. نشست امسال همزمان با هفتادوپنجمین سالگرد تشکیل این پیمان نظامی است.

انتهای پیام/