تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3715261
شناسه : 3715261
تاریخ :
آئین سنتی «پوش بالا کُنی» در حسینیه چرخاب اردکان برگزار شد اقتصاد ایران: یزد- مدیر میراث فرهنگی اردکان از برگزاری آیین «پوش بالا کُنی» حسینیه چرخاب اردکان طبق سنت ۱۲۰ ساله، توسط عزاداران حسینی و اهالی محل خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مصطفی سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری این آیین صبح دوشنبه در حسینیه چرخاب شهرستان اظهار کرد: آیین پوش بالاکنی حسینیه چرخاب به عنوان اثر منقول فرهنگی - تاریخی تیرماه سال ۱۴۰۰ به شماره ۶۳۰۵۷ به ثبت ملی رسیده است.

وی ادامه داد: این آیین ۱۲۰ ساله که برای مسقف کردن حسینیه چرخاب اردکان استفاده می‌شود، از چهار تکه مربعی و یک‌ تکه مستطیلی شکل و منقوش تشکیل‌شده و مساحت آن ۳۵۰ مترمربع است که توسط استاد «محمدجعفر خیام اصفهانی» به شکل زیبایی طراحی و دوخته شده است.

مدیر میراث فرهنگی اردکان با بیان اینکه طرح شیر و خورشید نیز روی این پوش حک‌شده که نقشی اسطوره‌ای و مقدس در فرهنگ ایران است، عنوان کرد: از دیگر نمادهای استفاده‌ شده روی پوش حسینیه چرخاب اردکان، نقش درختی است که در فرهنگ و اساطیر ایرانی به درخت زندگی معروف بوده که توسط دو شیر و خورشید محافظت می‌شود که در فرهنگ شیعه، شجره طیبه و نماد اهل‌بیت پیامبر (ص) است.