تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3711963
شناسه : 3711963
تاریخ :
تشت‌گذاری به حرمت تشنه لبان کربلا اقتصاد ایران: اردبیل- آیین مذهبی، معنوی تشت‌گذاری همچون سال‌های گذشته در کهن دیار اردبیل برگزار و مردم پایتخت حسینیت به حرمت تشنه لبان کربلا تشت‌ها را پر آب کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که عصر پنجشنبه در مسجد جامع اردبیل برگزار شد، عاشقان و دلباختگان طریق سیدالشهدا (ع) در یک روز تابستانی از ظهر تا پاسی از شب به نیت سیراب شدن لشکریان حر و اسبان آنها در روز ۲۷ ذی حجه در حرکتی جوانمردانه تلاش کردند تا با برگزاری مراسم تشت‌گذاری این روز تاریخی را گرامی داشته و به دنیا ثابت کنند که هیچ وقت از طریق و راه ائمه اطهار به ویژه سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش غافل نمی‌شوند.

مراسم تشت‌گذاری که در آستانه ماه محرم و در شهرهای مختلف استان اردبیل برگزار می‌شود به عنوان میراث معنوی به ثبت ملی رسیده و در این روز عزاداران محلات شش‌گانه اردبیل به ترتیب در مسجد جامع حاضر شده و با برگزاری عزاداری و مداحی مادحین تلاش می‌کنند تا این روز به یادماندنی را با عشق به ساحت ارباب بی کفن طی کرده و در اوج عشق بازی با امام سوم شیعیان و یاران باوفایش دلدادگی و حریت خود را به نمایش بگذارند.

در این روز تشت‌های آبی که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه‌ها به صورت نمادین قرار می‌گیرد و این سنت به پیروی از حرکت تاریخ و بی‌نظیر امام حسین (ع) است که در چنین روزی با رفتار جوانمردانه و بعد از اقدام سپاه حر سعی کرد تا آب مشک‌ها را در تشت‌ها ریخته تا تمام لشکریان حر و اسبان آنها سیراب شود.

این آئین که از ریشه‌دارترین مراسم عزاداری ماه محرم محسوب می‌شود از ۲۶ ذی حجه و با تشت‌گذاری در حسینیه اوچدکان آغاز شده و در ۲۷ ذی حجه نیز تمام دستجات عزاداری از محلات شش‌گانه اردبیل و خیل عاشقان امام سوم شیعیان در مسجد جامع گرد هم آمده و آئین عزاداری را انجام می‌دهند.

بعد از مسجد جامع و مسجد اعظم اردبیل، سایر مساجد محلات شش‌گانه اردبیل و شعبات آنها آئین تشت‌گذاری را برگزار کرده و خود را برای عزاداری ماه محرم آماده و مهیا می‌کنند.

علاوه بر اردبیلی‌ها، میهمانان و مسافرانی از مناطق مختلف کشور در آئین تشت‌گذاری حضور پیدا کرده تا از این مراسم معنوی که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد، با مداحی مادحین و شعرا لذت برده و بتوانند عاشقانه در عزای مولای خود سوگواری کرده و اشک ماتم بریزند.

در طول ۶۰۰ سال اجرای این مراسم در اردبیل که نمادی از عزت و احترام به راه و طریق نهضت حسینی است، ساکنان پایتخت حسینیت سعی کردند علاوه بر مساجد، در برخی منازل نیز تشت‌گذاری را انجام داده و در این دهه محرم روضه‌خوانی و برگزاری آئین‌های مختلف مذهبی به صورت فراگیر انجام می‌شود.

تقدس تشت‌گذاری به نحوی است که برخی از عاشقان سیدالشهدا (ع) و اهل بیت برای برآورده شدن حاجات و نیاز خود مقداری از آب این تشت را به شفاعت برده و حتی برای طول سال آب تشت را نگهداری می‌کنند تا در مواقع برطرف شدن نیاز و حاجات از این آب پاک و مقدس استفاده کنند.