تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3703075
شناسه : 3703075
تاریخ :
۳ عنوان کتاب در حوزه کشاورزی منتشر شد اقتصاد ایران: اردبیل- انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل سه عنوان کتاب را در حوزه‌های علوم کشاورزی، فیزیولوژی، بیوتکنولوژی گیاهان دارویی، علوم دامی و اصلاح نژاد دام منتشر کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار کرد: انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل کتاب‌های «گیاهان دارویی، پاسخ به تنش‌های غیر زیستی»، «کائولین و کاربرد آن در کشاورزی» و «اصول و مبانی مدل‌های خطی و کاربرد آن در اصلاح نژاد دام» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و به ویژه کشاورزی، زراعت، باغبانی، فیزیولوژی و بیوتکنولوژی گیاهان دارویی، علوم دامی و اصلاح نژاد دام را منتشر کرد.

حسام رسولی گفت: کتاب «گیاهان دارویی، پاسخ به تنش‌های غیر زیستی» توسط اعظمل حسین و محمد اقبال در سال ۲۰۲۳ تألیف شده و توسط دکتر بهروز اسماعیل‌پور استاد دانشگاه محقق اردبیلی، مهندس هانیه مرادیان کارشناس ارشد علوم باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی، مهندس سید کریم تهامی دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی و اصلاح گیاهان باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی و عضو جهاد دانشگاهی استان اردبیل، دکتر زهرا اصلانی دکتری تخصصی علوم باغبانی و دکتر حسن ملکی لجایر دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی ترجمه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر رویکردهای بیوتکنولوژیکی برای تسریع تولید و استخراج متابولیت‌های ثانویه در سطح صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل بیان کرد: فناوری‌های نوظهور اومیکس در حال دستیابی به تکنیک‌هایی هستند که بینش‌هایی در مورد مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی درگیر در تحمل تنش توسط گیاهان را ارائه می‌کنند، بنابراین هدف این کتاب ارائه دیدگاهی تازه و تلفیقی از تحقیقات اخیر در مورد گیاهان دارویی و پاسخ آنها به تنش‌های غیر زیستی مختلف و جمع‌آوری دانش پراکنده در مورد این جنبه‌ها در یک مکان است.

رسولی با اشاره به اینکه این کتاب مجموعه‌ای است که متن، جداول و تصویر مربوطه را برای توصیف کار تجربی بر پاسخ‌های ناشی از تنش غیر زیستی در گیاهان دارویی دارد، تصریح کرد: تمام فصل‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که اطلاعات را به صورت منطقی و منظم در اختیار خوانندگان قرار دهند و برای دانشجویان علوم گیاهی و علوم محیطی، داروسازی، سم‌شناسی در تمام مقاطع تحصیلی مفید است.

وی ادامه داد: کتاب «گیاهان دارویی، پاسخ به تنش‌های غیر زیستی» ۷۳۴ صفحه‌ای، در ۱۷ فصل گردآوری شده و به قیمت ۲ میلیون ریال در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل تصریح کرد: کتاب «کائولین و کاربرد آن در کشاورزی» تألیف دکتر بهمن پناهی عضو هیأت علمی پژوهشکده پسته مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، مهندس نجمه سلیمانی پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان و دکتر بهاره دامن کشان عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان است که رویکردی آموزشی دارد.

رسولی افزود: تغییر اقلیم بدون شک قریب‌الوقوع‌ترین مسأله زیست محیطی است که جهان امروز با آن مواجه است. افزایش دمای آب و هوا اثرات بسیاری بر اکوسیستم، حیات وحش، زنجیره‌های غذایی و در نهایت زندگی انسان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم، دماهای متوسط و شدید، الگوهای بارندگی را تغییر می‌دهد که عملکرد محصول را متأثر ساخته و سبب تغییراتی در بروز آفات، علف‌های هرز و تغییر در فصل رشد می‌شود، اظهار کرد: کائولین یا به عبارت دیگر کائولینیت یک ترکیب انعکاسی بوده که در کشاورزی به شکل پوششی برای کاهش تنش گرمایی خورشیدی به ویژه در مناطقی که هوای گرم یا آفتابی دارند، قابل استفاده است.