تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3692544
شناسه : 3692544
تاریخ :
شورای شهر آیندهوون با برنامه توسعه ASML، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات تولید تراشه موافقت کرد اقتصاد ایران: شورای شهر آیندهوون به برنامه‌های توسعه‌ی شرکت ASML که یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی جهان است، چراغ‌سبز نشان داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

شورای شهر آیندهوون در هلند با توافق اولیه‌ با ASML، روند برنامه‌ریزی پروژه‌ی توسعه‌ی این شرکت را در شمال شهر آغاز می‌کند. ASML بزرگ‌ترین سازنده‌ی تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی جهان است.

در رأی‌گیری آیندهوون که با نتیجه‌ی ۳۴ به ۶ پایان یافت، شورای این شهر اعلام کرد از طرحی که ASML و مقامات دولتی در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) ارائه دادند، حمایت خواهد کرد. به گزارش رویترز، این طرح شامل توسعه‌ی تأسیسات جدید برای پشتیبانی از حداکثر ۲۰ هزار کارمند جدید در منطقه‌ای نسبتاً توسعه‌نیافته در شمال آیندهوون و نزدیک به فرودگاه شهر می‌شود.

ASML، بزرگ‌ترین شرکت فناوری اروپا، برای رشد موازی با صنعت نیمه‌رساناها که انتظار می‌رود در دهه‌ی آینده دو برابر شود، به فضای بیشتری نیاز دارد. این شرکت در ژانویه‌ (دی و بهمن ۱۴۰۲) با تهدید به انتقال فعالیت‌های اصلی خود به خارج از هلند، خواستار تضمین‌هایی برای امکان رشد در این کشور شد. این موضوع مقامات ملی و منطقه‌ای هلند را بر آن داشت تا در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) با سرمایه‌گذاری ۲٫۷ میلیارد دلاری در طرحی به نام «پروژه‌ی بتهوون» که هدفش بهبود حمل‌ونقل و مسکن در منطقه‌ی آیندهوون است موافقت کنند.

مقالات مرتبط:
  • دستگاهی فوق پیشرفته با وزن دو هواپیما که نقش پررنگی در انقلاب هوش مصنوعی دارد
  • ASML؛ شرکت کوچک هلندی که به بزرگ‌ترین مونوپولی دنیای تراشه‌ تبدیل شد [همراه با ویدئو]

مخالفان توافق شهر آیندهوون، ازجمله نمایندگان حزب سوسیالیست می‌گویند برای بررسی عواقب توسعه‌ی ASML، زمان کافی به آن‌ها داده نشده است و ساکنان باید فرصتی برای رأی‌گیری ازطریق همه‌پرسی داشته باشند.

با گسترش فعالیت‌های ASML و سایر شرکت‌های فناوری، انتظار می‌رود جمعیت منطقه‌ی کلان‌شهری آیندهوون در دهه‌ی آینده از ۸۵۰ هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر افزایش یابد.