تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3692423
شناسه : 3692423
تاریخ :
فاضلاب‌های ورودی به سد قشلاق در تصفیه‌خانه تصفیه می‌شوند اقتصاد ایران: سنندج_مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:فاضلاب‌های ورودی به سد قشلاق و سدهای استان در مسیر رودخانه براثر فعل وانفعالات شیمیایی و تابش آفتاب خودپالایش شده و درتصفیه خانه نیز تصفیه می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، آرش آریانژاد ظهر چهارشنبه در خصوص ورود فاضلاب روستاهای بالادست سد قشلاق به مخزن این سد به خبرنگاران استان اظهار کرد: مخزن سد قشلاق به مثابه دیگر مخازن سدهای دنیا در معرض ورود مواد آلاینده روستاهای بالادست همواره قرار داشته و براساس بررسی‌های به عمل آمده فاضلاب تعداد کمی از روستاها در جریان عبور رودخانه‌ای وارد مخزن سد می‌شود.

وی افزود: به دلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد، بخشی از این مواد آلاینده بوسیله توان خود پالایش جریان رودخانه و همچنین براثر انجام فعل و انفعالات شیمیایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه، به طور قابل توجهی کاهش یافته و خروجی آب شرب به دلیل انجام کامل فرآیندهای شیمیایی در محل تصفیه خانه سنندج که تحت نظر شرکت آب و فاضلاب استان کردستان است، عاری از هر گونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به صورت مستمر و با زمانبندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت کمی و کیفی از منابع آب استان یک مساله فرابخشی بوده و دستگاه‌ها خصوصاً متولیان امر باید در این خصوص تعامل کافی داشته باشند، ادامه داد: مسؤولیت جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به عهده شرکت آب و فاضلاب استان کردستان و دهیاری‌ها بوده و همچنین صیانت از رودخانه‌های استان در قبال ورود فاضلاب حیوانی و کود و سموم نیز بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست و جهاد کشاورزی است.

وی یادآور شد: این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای طراحی، اجرا و یا ارتقا سیستم‌های مربوطه در حوزه‌های مختلف است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان افزود: خوشبختانه در طول سالیان اخیر شرکت آبفای استان موفق به اجرای سیستم‌های بهداشتی و دفع فاضلاب روستای حسین‌آباد و چند روستای بالادست سد قشلاق نیز شده و در حال حاضر هیچ‌گونه تهدید جدی برای این سد وجود ندارد.

آریانژاد به تأمین آب شرب شهروندان سنندجی از سد آزاد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با همّت دولت سیزدهم براساس پیگیری‌های صورت گرفته و تزریق اعتبارات به موقع و مناسب، سامانه انتقال آب سد آزاد به قشلاق با کار جهادی در کمترین زمان ممکن اجرا و به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: حدود ۲ سال است که آب شرب سنندج از محل سد آزاد تأمین می‌گردد و سد قشلاق نیز برای مصرف شرب در حال پدافندی قرار داشته و در حال حاضر صرف مصارف، کشاورزی، زیست‌محیطی و صنعت، می‌شود.