تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3691084
شناسه : 3691084
تاریخ :
۱۱ گونه جانوری در خطر انقراض و تهدید در کردستان بیمه شدند اقتصاد ایران: سنندج_معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان گفت: یازده گونه جانوری در خطر انقراض و تهدید در استان بیمه شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر ویسی ظهر سه‌شنبه در جمع اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: یازده گونه جانوری در خطر انقراض و تهدید در استان بیمه شدند.

وی افزود: چهار گونه پستاندار، پنج گونه پرنده و ۲ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان در معرض خطر انقراض هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان اذعان کرد: صندوق ملی محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی قراردادی منعقد کرده و این گونه‌ها بیمه می‌شوند.

ویسی اضافه کرد: هر سال سرشماری از حیات وحش در فصول مختلف به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی و آگاهی از شرایط زیستگاه آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در استان ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی، ۴۷ گونه پستاندار، ۳۱۱ گونه پرنده مهاجر و ثابت، ۳۸ گونه خزنده زیست دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان یادآور شد: سه زیستگاه جدید از سال ۱۴۰۱ در استان برای سنجاب زمینی، میش و کل و بز با کمک مردم محلی با متراژ ۵ هزار هکتار شناسایی شده است.

وجود ۲۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع در کردستان

ویسی ادامه داد: ۲۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع در استان داریم و جمعیت کل و بز وحشی در استان براساس سرشماری انجام شده ۶۲ درصد افزایش پیدا کرده و جمعیت قوچ و میش ۳۸ درصد رشد داشته که باید مورد حفاظت بیشتر قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در محیط زیست طبیعی در سطح کشور رتبه ۱۲ و تنوع زیستی حیات وحش رتبه ۷ و اداره تالاب رتبه ۷ و در جمع بندی کلی اداره کل محیط زیست استان رتبه چهارم را از لحاظ عملکرد در بین استان‌های مختلف کشور کسب کرده است.

وی بیان کرد: حفاظت مشارکتی محیط زیست هدف این اداره کل است و نقش سمن‌ها هم در کمک به ما وجود دارد خصوصاً که قوانین ما در شکار حاکم نیست.

ویسی گفت: واکسیناسیون گونه‌ها هم به موقع انجام می‌شود.

احداث و تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی

عبدالملکی معاون اداری محیط زیست کردستان هم در ادامه این نشست افزود: احداث و تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی تنگی ور و راه اندازی و احیای محیط زیست قروه، و در خصوص احداث پاسگاه‌های استیجاری و نیمه کاره سایر شهرستان‌ها قرارداد بسته شده است.

وی گفت: در بحث اداری و چارت اداری نیروی کارآمد جذب داریم.

وی گفت: در حوزه حقوقی ۳۱۹ پرونده حقوقی در خصوص اقدامات تخریبی، صید و شکار داشتیم که ۲۱۹ پرونده از این تعداد در جریان است.