تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3680656
شناسه : 3680656
تاریخ :
افزایش ۱۵ درصدی اهدای خون در کشور/ پوشش ۱٠ روزه ذخیره سازی اقتصاد ایران: دهدشت- مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: میزان اهدای خون در سال گذشته به ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسیده است که نسبت به سال ۱۴٠۱، ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مصطفی جمالی در حاشیه بازدید از مرکز انتقال خون شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: میزان اهدای خون در سال گذشته ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد بود.

وی تصریح کرد: این آمار به معنای آن است که به ازای هر یکهزار نفر جمعیت، ۲۷.۳ نفر اهدای خون داشتیم.

جمالی گفت: این مهم برای اولین بار در طول تاریخ انتقال خون کشور رخ داد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور خاطر نشان کرد: در طول تاریخ، برای اولین بار در سال گذشته، ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی در کل کشور تأمین شد.

افزایش ۱۵ درصدی اهدای خون در کشور/ پوشش ۱٠ روزه ذخیره سازی

جمالی با تاکید بر همپوشانی استان‌ها، تاکید کرد: با همکاری استان‌های دیگر، کمبود خون در مناطق نیازمند برطرف می‌شود.

وی افزود: در دو سال اخیر، امکانات تولید، آزمایشگاهی و انتقال خون در سراسر کشور به صورت عادلانه توزیع شده است.

جمالی بیان کرد: ذخایر خون در کشور، از ۴ الی ۵ روز به متوسط ۱۰ روز افزایش یافته که وضعیت مطلوبی است.

جمالی به عدم امکان راه‌اندازی واحد انتقال خون در هر شهر و روستا اشاره کرد و گفت: بهترین حالت راه‌اندازی سامانه‌های سیار اهدای خون است.

وی با اشاره به وجود یک واحد قدیمی اهدای خون در گچساران خاطر نشان کرد: امروز با همت یک خیر، واحد فرآوری این شهرستان کلنگ‌زنی شده است.

جمالی با بیان اینکه یک واحد اهدای خون در شهرستان کهگیلویه وجود دارد، افزود: شهرستان نیازمند فضای مناسب‌تر و استانداردتر برای این واحد دارد.

وی بر لزوم امکان توسعه در این فضا تاکید کرد و گفت: باید در صورت افزایش اهداکنندگان، بتوان واحد فرآوری را راه‌اندازی کرد.

مدیر عامل انتقال خون کشور یکی از مشکلات کهگیلویه را عدم وجود واحد فرآوری در این شهرستان عنوان و متذکر شد: انتقال خون به مرکز استان برای فرآوری، موجب ایجاد وقفه زمانی می‌شود و با راه‌اندازی واحد فرآوری در گچساران، این مشکل برای کهگیلویه کمتر خواهد شد.