تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3677372
شناسه : 3677372
تاریخ :
انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟ اقتصاد ایران: در دنیای خودرو به‌ همان اندازه که خودروهای متفاوت وجود دارد، سبک‌های طراحی مختلفی نیز به‌ چشم می‌خورد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این موضوع زمانی ‌که بحث توصیف ظاهری به‌میان می‌آید، هیجان‌انگیزتر نیز می‌شود. به‌عنوان مثال لامبورگینی آونتادور را باید شبیه به‌یک سلاح تهدیدآمیز دانست و لکسوس NX نیز مشابه یک فرد عصبانی است و یک رولزرویس گوست را می‌توان به یک قصر باشکوه مجلل متحرک تشبیه کرد. البته در این میان نباید معیارهایی چون اندازه، تناسبات بدنه، اصالت در طراحی و جزئیات آن را فراموش کرد؛ چراکه با استفاده از اِلِمان‌های جدید، می‌توان برای ظاهر یک خودرو ترکیبی را در نظر گرفت که خاص و جذاب یا کسل‌کننده و زشت باشد! در ادامه با ما همراه باشید تا ۸ مدل خودرو زیبای سال ۲۰۲۲ میلادی را به‌شما معرفی کنیم.

بوگاتی شیرون

اگرچه ویرون به‌لطف حداکثر سرعت ثبت‌شده (که یک رکورد عالی محسوب می‌شود) چمشگیر و نمادین است، اما لزوما یک خودرو جذاب نیست.

بسیاری ویرون را یک سوپراسپرت عضلانی نه‌چندان جذاب با ظاهری عجیب معرفی می‌کنند و این موضوع سبب شده است درباره ظاهر این خودرو، نظرات متفاوتی وجود داشته باشد و تنها سریع ‌بودن آن در ذهن‌ها ماندگار شود. اما جانشین این خودرو یعنی شیرون، بسیار زیباتر است. طراحی تهاجمی‌تر، جلوپنجره و منافد ورودی‌ هوای بزرگ‌تر در کنار چراغ‌های کشیده با LEDهای چهارگانه، این خودرو را جذاب‌تر جلوه می‌دهند.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

بخش عقب خودرو نیز عریض بوده و با وجود چراغ‌های کشیده شناور، دو خروجی بزرگ در میانه دیفیوزر و طراحی یک دیفیوزر بزرگ، نمای بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را از شیرون به‌نمایش می‌گذارد که توجه مخاطب را تا حد زیادی به‌خود جلب می‌کند.

همچنین اگر نگاهی تیزبینانه به‌استایل خودرو بیندازید، شاهد خط C مسلط خمیده در ناحیه دور درها و بدنه می‌شوید که بدنه را به دو بخش مجزا تقسیم کرده و هارمونی خوبی با کابین بسیار لوکس و البته دلنشین‌ این خودرو دارد. طراحی به‌این سبک یک مرزبندی عالی به‌وجود می‌آورد.

این نوع طراحی بسیار هدفمند، چشمگیر و زیباست؛ به‌خصوص در نسخه Pur Sport . نباید فراموش کرد که وداع باشکوه‌ بوگاتی با طراحی‌ این مدل از هایپرکارش (یعنی شیرون Pur Sport ) انجام‌ شده است.

آئودی RS۶ & RS۷ اونت

محصولات پرفورمنسی RS به‌پیشرانه ۸ ‌سیلندر وی‌شکل تویین‌توربو ۶۰۰ اسب‌بخاری مجهز شده‌اند که با وجود استفاده از خطوط تیز روی بدنه، شاهد بدنه‌ای عضلانی در این خودرو هستیم.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

نسخه‌های RS۶ اونت و RS۷ هر دو از گل‌گیرهای عریض‌تر و ارتفاع پایین‌تری برخوردارند و به‌لطف خطوط تیز روی بدنه، ظرافت خاصی در هر دو مدل پرفورمنسی مشاهده می‌شود. RS۶ اونت رقیب جدی و خوشایندی برای مرسدس‌بنز E۶۳ S AMG به‌حساب می‌آید و در بازار استیت (استیشن‌های) پرفورمنسی ایالات‌متحده جایگاه بالایی دارد.

از طرفی RS۷ نیز با شیب ملایم، سقف کمانی‌شکل، ارتفاع پایین و پیشرانه قدرتمند، به‌عنوان یک سدان چهار درِ کوپه‌مانند، زیبایی خاصی را به‌سبک آئودی ایجاد کرده است.

ب‌ام‌و سری 8 گرن‌کوپه

شاید بتوان گفت باشکوه‌ترین عضو خانواده سری 8 ب‌ام‌و، مدل گرن‌کوپه است. این خودرو چهار در همچنان فرمت دو در بودنش را حفظ کرده و به‌نمایش می‌گذارد.

پوزه کشیده، زاویه خاص سقف، ستون C زاویه‌دار و پشت کوتاه در کنار تناسبات تایر نسبت به بدنه، سری 8 گرن‌کوپه را ویژه‌تر از آن‌چه تصور می‌شود، به‌تصویر می‌کشد. اگرچه سری 8 گرن‌کوپه، یک سدان چهاردر کوپه‌مانند است، اما نشانه‌های مشترکی با سری6 گرن‌کوپه دارد تا این باواریایی جسور، جذاب‌ جلوه کند.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

استفاده از فرم‌های ارگانیک، جلوپنجره عریض کلیوی‌شکل (برخلاف سری7) و ارتفاع پایین جلوپنجره و سطح خودرو، فرم کوپه‌مانند را در یک سدان ترکیب کرده تا سری 8 گرن‌کوپه یکی از زیباترین خودروهای جهان باشد.

هرچند که سال گذشته کابین سری 8 کوپه به‌عنوان زیباترین کابین سال معرفی شد، اما بی‌شک استایل آن نیز بسیار زیباتر و جذاب‌ است.

فورد GT

اَبَرخودرو فورد یا همان GT برای مدل 2022 به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده است. در نسخه به‌روزشده این خودرو از قطعات فیبرکربنی بیشتری استفاده شده تا مجموع وزن آن کاهش یابد؛ به‌طوری که حدود 50 درصد از قطعات این خودرو نسبت به‌نمونه‌های قبلی با قطعات فیبرکربنی جایگزین شده است.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

همان‌طور که انتظار می‌رفت، استفاده بیشتر از فیبرکربن به‌کاهش وزن این خودرو منتهی شده و این امر تسریع در شتاب را سهولت می‌بخشد. اما اگر به‌دنبال یک خودرو ریس،‌ با عملکرد بالایی هستید، فورد مدل هریتیج، این ویژگی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سیستم اگزوز منحصربه‌فرد در کنار استایل خاص و متمایز (که از نمونه کلاسیک GT40 الگوبرداری شده) نسخه به‌روزشده GT40 را جذاب جلوه می‌دهند. همچنین موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر وی‌شکل این خودرو 660 اسب‌بخار قدرت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آستون‌ مارتین DBS سوپرلجرا

اگر یک خودروساز بداند که چگونه می‌توان خودرویی زیبا تولید کرد، این خودروساز آستون‌مارتین است. DBS سوپرلجرا (جدیدترین مدل این برند سوپراسپرت‌ساز که نشان‌دهنده زبان طراحی فعلی آستون‌مارتین است) نسبت به DB۱۱ در سطح بالاتری قرار دارد.

همچنین بدنه DBS منحصربه‌فرد بوده و نسبت به DB۱۱ زیباتر است. طرح جلوپنجره بزرگ این خودرو شبیه کوسه بوده و دهانه عریض آن همانند محصولات کلاسیک آستون‌مارتین است.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

همچنین حجم‌پردازی زیبا در بخش عقب و برآمدگی روی گل‌گیرها، استایلی عالی به‌این خودرو می‌بخشند.

DBS سوپرلجرا جزئیاتی در بدنه دارد که می‌توان گفت نسبت به DB۱۱ آینده‌نگرانه‌تر بوده و با وجود این‌که خودرویی سوپراسپرت است، اما استایل خوش‌فرمی دارد. این خودرو در زیر پوسته تهاجمی خود یک پیشرانه قدرتمند ۱۲ سیلندر وی‌شکل ۵.۲ لیتری را جا داده که ۷۲۵ اسب‌بخار توان و ۹۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این توان و گشتاور به‌کمک یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF منتقل می‌شود. این خودرو ظرف ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

مزدا ۳

نسل قبلی مزدا ۳ یکی از گزینه‌های پرطرفدار در بازار است؛ اما نسل جدید مزدا ۳ بسیار راحت‌تر و زیباتر است. در نظر داشته باشید که مزدا ۳ یکی از خودروهای مناسب به‌لحاظ قیمتی در بازار است.

شاید یک خودرو نسبتا ارزان‌قیمت، لزوما از استایلی جذاب بهره نگیرد، اما این موضوع درمورد مزدا ۳ کاملا متفاوت است. بدنه‌ای با خطوط نرم و فرم‌های تخت در کنار دماغه متورم‌شده چهره جذابی به این خودرو می‌بخشد.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

به‌طرز شگفت‌انگیزی در نسخه هاچ‌بک، وجود خط خمیده سقف و شیشه کوچک عقب، تجسم عالی از یک هاچ‌بک را در ذهن به‌وجود می‌آورد. طراحان مزدا در کنار سادگی خاصی که در نسخه هاچ‌بک مشاهده می‌شود، با طراحی ستون C ضخیم‌تر، این امکان را فراهم آورده‌اند تا جذابیت این خودرو در نگاه نخست به‌مخاطب منتقل شود.

هرچند در نسخه سدان این خودرو همچنان این فرمت حفظ شده، اما حجم‌پردازی صریح عقب نیز یکی دیگر از بخش‌های زیبای مزدا ۳ است. شاید بهتر است بگوییم سادگی خاص، تناسبات ابعادی، به‌کارگیری خطوط نرم و فاقد پیچیدگی‌های فرمی، مزدا ۳ را به‌زیباترین گزینه کامپکت بازار بدل کرده است. این خودرو سال گذشته نیز جایزه بهترین خودرو را به‌لحاظ طراحی دریافت کرد.

پورشه ۹۱۱ (۹۹۲)

می‌توان گفت در طول تاریخ خودروسازی، طراحی بدنه پورشه۹۱۱ کمیاب و بدون نمونه است. اما بی‌شک زیباترین خودرو موتوروسط، پورشه ۹۱۱ و نسل اخیر آن ۹۹۲ است. ۹۹۲ دقیقا یادآور همان نسلی است که دهه ۸۰ میلادی به‌بازار آمد و با گل‌گیرهای متورم و ماهیچه‌ای و چراغ‌های پیوسته، استایلی بی‌نظیر برای این اسطوره اشتوتگارتی فراهم آورده بود.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت ۹۹۲ ساده‌ترین و البته جدیدترین نمونه از ۹۱۱ است. خطوط صاف و طراحی به‌دور از پیچیدگی و تمیز در کنار احجام سیال که گل‌گیرهای ماهیچه‌ای را به‌وجود می‌آورند و چراغ‌های پیوسته عقب، نمای شکیل و درعین حال زیبا و اسپرتی را برای ۹۹۲ به‌وجود می‌آورند. اما گرافیک جدید چراغ‌های جلو با زاویه بیشتر گل‌گیرهای جلو و حجم به‌وجود آمده روی آن، همان طراحی ۹۱۱ کلاسیک را دارد تا این خودرو همچنان یک نماد مدرن از اسطوره ریترو دیزاین باشد.

پولستار 1

پولستار به‌عنوان زیرمجموعه پرفورمنسی ولوو نیز در این فهرست حضور دارد تا با محصول خاص خود یعنی پولستار 1 در فهرست زیباترین خودروهای2020 بدرخشد.

انتخاب شما کدام گزینه است؛ اسپرت‌ یا لاکچری؟

اگر تا به‌حال موفق نشده‌اید پولستار 1 را از نزدیک مشاهده و لمس کنید، می‌توان این کوپه پرفورمنسی ولوو را به‌این شکل تشریح کرد؛ یک فورد موستانگ سبک با خطوطی ساده‌تر! طراحان پولستار، حس عضلانی و ماسل‌کاری را برای پولستار 1 به‌لطف متورم شدن گل‌گیرها، استفاده از خطوط تیز و سطوح و فرم‌های به‌دور از پیچیدگی ایجاد کرده‌اند.

به‌این ترتیب یک کوپه پرچمدار عضلانی با استایلی سنگین و موقر به‌بازار عرضه شده است. پولستار 1 درواقع تعریف جدید ولوو از دنیای اسپرت و دو درهای هیجان‌انگیز است.