به گزارش دیجیاتو، حضور هوش مصنوعی در بطن همه این گجتها، تجربه متفاوتی از تعامل را بهوجود میآورد؛ برای مثال، Humane AI Pin علیرغم نداشتن نمایشگر، دستورات صوتی شما را بهوسیله مدل زبانی خود انجام میدهد.
همینطور Rabbit R۱ و عینکهای هوشمند نامبرده نیز از مدلهای تشخیص تصویر و پردازش داده بهمنظور ارائه اطلاعات استفاده میکنند؛ درنتیجه هوش مصنوعی بهعنوان موتور محرک این دستگاهها، نقشی مؤثر و جدایناپذیر در زندگی شما خواهد یافت.
ابزارهای هوشمند و گوشیها
سؤالی که مطرح میشود، این است که علیرغم وجود گوشیها، چرا باید هوش مصنوعی در گجتهای جداگانه روانه بازار شود؟
درواقع گوشیها کاملترین دستیار روزانه ما هستند و در بخشهای مختلف نرمافزاری و سختافزاری، نیازهای ما را تأمین میکنند. همچنین سازندگان اندرویدی اخیراً به حضور هوش مصنوعی در سیستمعاملشان روی آوردهاند و گوگل و سامسونگ در نقش پیشگامان این بخش حضور دارند.
بااینحال، همانطور که گفتیم، گوشیها مجموعهای از اپلیکیشنهای مختلف را ارائه میدهند که برای هرکدام باید مدام بین برنامهها جابهجا شوید و همین موضوع، گاهی دسترسی به ابزارهای مدنظر را برای کاربران دشوار میکند.
ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، نوید کاربری ساده و روان را میدهند و بهجای پرداختن به فرایندهای پیچیده، درخواستهای کاربران مانند پخش موسیقی، ارسال پیامک، شناسایی اشیا و... را در اسرع وقت اجرا میکنند. درنتیجه حضور هوش مصنوعی در کالبدهای جداگانه مانند Rabbit R۱، تجربهای منحصربهفرد را برای شما به ارمغان میآورد و قابلیتهای هوش مصنوعی را ملموستر میسازد.
چشماندازی برای حضور برندهای جدید
حضور نسل جدید گجتهای هوشمند میتواند به حضور شرکتهای بزرگ یا تقویت سایر رقبا منجر شود. درحالحاضر برندهایی مانند سامسونگ، گوگل و اپل سهم بیشتری از بازار گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص دادهاند و بهجز کوپرتینوییها، دو سازنده دیگر روی توسعه هوش مصنوعی نیز متمرکزند و پرچمدارانشان را به قابلیتهای جدید AI مجهز میکنند.
درحقیقت هوش مصنوعی زمین بازی جدیدی است که سازندگان ناکام بازار گوشیها آن را بهعنوان شانسی دیگر و برندهای نوپا نیز آن را به چشم فرصتی برای ارائه نوآوریهای جدید و عرض اندام میبینند. علاوهبراین، تنور رقابت در سایر نوآوریها مانند هدستهای واقعیت افزوده و پوشیدنیهای هوشمند داغتر شده است و بهوضوح فرصتهای جدیدی در این بخشها وجود دارد.
نگاهی به گجتها
انتظار ما ارائه قابلیتهای مبتنی بر AI بهصورت ترکیبی است؛ برای مثال، در گجتهای Humane و Rabbit، برنامههای کاربردی را بهگونهای توسعه دادهاند که به کاربران اجازه میدهد تا حسابها، سیستمهای پرداخت، تاریخچه مکالمهها و کلاً اولویتهای مدنظرشان را کنترل کنند.
برای ارتباط بهتر با کاربر، دستگاه Humane از یک پروژکتور لیزری بهره میبرد، درحالیکه Rabbit R۱ نمایشگری کوچک دارد و بهمنظور نظارت بر عملکرد هوش مصنوعی و اقدامات آن کار میکند.
بااینحال، متا و Brilliant راه دیگری را در پیش گرفتهاند و بهجای پوشش جامع همه فعالیتها، مجموعهای متنوع از رابطهای هوش مصنوعی را بهکار میبرند که همین موضوع ابزارهای متنوعی را با کمک گوشیهای هوشمند در اختیار کاربران میگذارد.
جمعبندی
در حالت کلی، گویی دوباره درحال تجربهکردن سال ۲۰۰۴ هستیم؛ زمانی که دستگاههای جدیدی عرضه میشدند تا اینکه انقلابی در بازار گوشیها رخ داد. اگرچه بهزودی نسل جدید گجتهای مبتنی بر هوش مصنوعی روانه بازار میشوند، اما کاربران حس کارکردن با یک دستگاه کاملاً جدید و البته کامل را تجربه نخواهند کرد. حتی ظاهراً سازندگان این گجتها هم چنین حسی ندارند؛ هرچقدر هم در ویدیوهای معرفی آنها بگویند با یک محصول کامل، کاربردی و همهچیزتمام روبهرو هستیم.
با وجود تمام این گفتهها، قبل از اینکه آیفون انقلابی در دنیای گوشیها بهپا کند، بازار موبایل تغییرات گستردهتری را تجربه کرد. درحقیقت پیش از ورود آیفون به بازار، با گوشیهای متفاوت زیادی روبهرو شدیم؛ از گوشیهایی مانند سونی اریکسون W۵۵۰ که میچرخیدند تا موبایلهایی که ویژگیهای متفاوتی داشتند.
حالا همه منتظر آیفون دنیای هوش مصنوعی هستند؛ اما بهطور دقیق مشخص نیست که چنین محصولی چه زمانی از راه میرسد. حتی این احتمال وجود دارد که اصلاً با چنین دستگاهی روبهرو نشویم.
درهرحال، قبل از اینکه آیفون دنیای گجتهای هوش مصنوعی از راه برسد، باید خودمان را برای عرضه محصولات متفاوت و حتی عجیبوغریب آماده کنیم. شاید هم درنهایت گجتهای هوش مصنوعی به یک ترند زودگذر تبدیل شوند؛ هرچند با توجه به محبوبیت بالایی هوش مصنوعی، بعید بهنظر میرسد که گجتهای مبتنی بر این فناوری عمر کوتاهی در بازار داشته باشند.