تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3647963
شناسه : 3647963
تاریخ :
رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: دلایل تاثیر اقتصاد ایران از نرخ ارز اقتصاد ایران: رئیس بانک مرکزی با اشاره به علت تاثیر اقتصاد ایران از نرخ ارز، گفت: ابزار‌های مالی جایگزین سوئیفت شده و وجود FATF خودمانی، اشکالی ندارد!

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدرضا فرزین در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی تقویت ریال است، گفت: ایران از نظر شاخص‌های اقتصادی، کشوری باز است و به همین دلیل دائم تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرد. سهم حجم صادرات و واردات‌ در تولید نا خالص داخلی و مراودات مالی با دنیای خارج بالا است. 

وی افزود: قبل از تحریم، فعالیت‌های تجاری بدون مشکل انجام می‌شد و به جای مراودات مالی، تراز تجاری با مراودات تجاری بالا با سایر کشور‌ها مثبت بود. تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری تغییر کند و نظام تجاری از غرب به شرق برود. نقل و انتقال ارزی هم به‌دلیل تحریم‌ها از بانک ها خارج و برنامه‌ریزی برای آن سخت‌تر شده اما نظام مالی همچنان در غرب است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تقویت حکمرانی ارزی باید ابزار‌های نقل و انتقال ارزی را تقویت کرد. تجارت رسمی و غیررسمی سال گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار بود که با توجه به تحریم، عددی مناسب اما هنوز حضور تخصصی حرفه‌ای و نهادی مالی در غرب به شرق منتقل نشده است.

فرزین با اشاره به عدم مراودات سیاسی با غربی ها، گفت: چشم‌انداز هم نشان نمی‌دهد در آینده تجارت با غرب افزایش یابد یا مراودات مالی خارج از تجارت داشت. کشور‌های شرقی از جمله چین و هند تجارت را گسترش دادند که می‌توان با این کشور‌ها تجارت کرد. بنابراین به‌دلیل تحریم‌ها، ابزار‌های دیگر مالی جایگزین سوئیفت شده و داشتن FATF خودمانی اشکالی ندارد!