به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عباس علی آبادی درباره مذاکره با شرکت های خودروساز چینی که با انتقاداتی از سوی کارشناسان همراه شده، اعلام کرد: چین در صنعت خودرو به پیشرفت های دست یافته و نقش فعالی در بازارهای جهانی دارد. به طوریکه سالانه حدود ۲۵ میلیون خودرو تولید میکند.
بنابراین از پیشرفتهای چین در حوزه خودرو برای توسعه صنایع داخلی و انتقال تجربیات تحقیقاتی، استقبال و برای مشارکت در توسعه صنعت خودرو، اعلام آمادگی شد. به همین دلیل مدیران شرکتهای ایرانی هم در نمایشگاه شانگهای حضور داشتند تا با برخی تولیدکنندگان برتر چین، هماهنگی برای توسعه تولید مشترک و دسترسی به اهداف برقرار شود.
چرا که ایران باید به سمت خودروهای بدون بنزین و خودروهای هیبریدی حرکت کند. به همین دلیل بود یکی از برنامه ها، یافتن شرکای چینی بود و امکان برقراری ارتباط با برخی از آنها فراهم شد تا سال ۱۴۰۳ تاکسیها و خودروهای عمومی، هیبریدی و برقی شوند.
در این میان یکی از برنامه های دولت کاهش شدید تعرفه خودروهای برقی است. از سوی دیگر واردات خودرو باید آزاد باشد تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند اما حمایت از تولید داخل هم محفوظ است.
گسترش تاکسیهای برقی هم نیازمند فراهم کردن زیرساخت متناسب است تا پایان سال جاری رشد محسوسی در تهران و برخی کلان شهرها، رخ خواهد داد.
همچین برای توسعه معادن با طرف چینی مذاکراتی برای توسعه ماشین آلات صنعتی انجام شد.