به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهران سالاریه ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکتهای حملونقل خودمالک (شرکتهای حملونقل عمومی) صرفاً برای یکبار و یک دستگاه برای مدت 10 سال میتوانند در صورت عدم وجود گواهی اسقاط به اندازه کافی، پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوزشمارهگذاری پرداخت کنند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به اینکه از زمان ابلاغ این قانون تاکنون حدود 2000 دستگاه کشنده وارداتی از پرداخت نقدی بهرهمند شدهاند، گفت: در حال حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، از این پس این دسته از متقاضیان باید نسبت به ارائه گواهی اسقاط اقدام کنند.
تا زمان تصویب و ابلاغ آییننامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد هشت گواهی اسقاط دیزلی نیاز است
وی در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای شمارهگذاری کشندههای وارداتی، تصریح کرد: تا زمان تصویب و ابلاغ آییننامه جدید، به ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد هشت گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به عنوان مثال به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شمارهگذاری خواهند داشت.
گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، 55 میلیون تومان برآورد شد
این مقام مسئول در خصوص قیمت گواهیهای اسقاط خودروهای سنگین، اظهار کرد: برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودروها حداکثر 55 میلیون تومان است.
به گفته سالاریه موارد فوق تا پیش از تصویب آییننامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ضمن اشاره به برنامهریزی این ستاد برای الکترونیکی کردن سبد عرضه و تقاضای گواهی اسقاط، گفت: طرحی در این خصوص در حال انجام است که با اتمام آن، به زودی فرآیند خرید و فروش گواهی اسقاط نیز برخط خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تا پیش از راهاندازی سرویس برخط، واردکنندگانی که قصد خرید گواهی اسقاط برای دریافت مجوز شمارهگذاری دارند، در صورتی که در سامانه nnhk.ir ثبتنام کرده و فرآیند را طی کرده باشند، میتوانند به مراکز اسقاط مجاز و معتبر کشور یا انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند.
بنا به این گزارش، تا پیش از این، براساس جدولی که ستاد مذکور ارائه کرده بود، برای واردات هر دستگاه کامیون کشنده، ارائه 16 گواهی اسقاط اعلام شده بود؛ بدین ترتیب در حال حاضر تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات کشندهها نصف شده است.
همچنین یادآوری میشود که پیشتر طبق تاکید رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، برای شمارهگذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند.