تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3613529
شناسه : 3613529
تاریخ :
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد: رشد 112 درصدی ارزش معاملات الکترونیکی دولت اقتصاد ایران: معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش معاملات الکترونیکی دولتی در 6 ماهه ابتدای امسال 502 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 112 درصد رشد کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، علیرضا شاه میرزایی امروز در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی گفت: سیاست دولت سیزدهم مردمی‌سازی و شفافیت است که به آن عمل شده و لذا در وزارت صمت در حوزه تجارت الکترونیکی ما نیز همسو با این موضوع حرکت می‌کنیم و تجارت الکترونیک جزو اولویت‌های وزارت صمت است.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به اهم شاخص‌های تجارت الکترونیکی بیان داشت: ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در 6 ماهه ابتدای امسال 1.345 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 75 درصدی داشته است.

وی بیان داشت: همچنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی در 6 ماهه ابتدای امسال 1.8 میلیارد تومان بوده که این رقم نیز به نسبت 6 ماهه سال گذشته 28 درصد رشد داشته است.

شاه میرزایی افزود: در یک سال اخیر فقط در نانوایی‌ها میلیون‌ها تراکنش در پورت‌های کشور اضافه شده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در 6 ماهه ابتدای امسال 734 هزار تومان بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد رشد داشته است.

شاه میرزایی اظهار داشت: ارزش معاملات الکترونیکی دولتی در 6 ماهه ابتدای امسال 502 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 112 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: تعداد معاملات الکترونیکی دولتی 321 هزار بوده که در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماهه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تعداد کل اینمادهای فعال 183 هزار واحد بوده که در 6 ماهه ابتدای امسال نسبت به 6 ماهه سال گذشته 45 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد گواهی امضای الکترونیکی صادرشده 1.5 مورد بوده است که در 6 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 86 درصد رشد داشته است. بنابراین حوزه تجارت الکترونیکی هم دارای اهمیت است و هم برای توسعه آن کارهای زیادی باید انجام داد که یکی از اقدامات لازم در این حوزه توسعه حوزه دِلیوِری یا همان تحویل‌دهی است.

شاه میرزایی افزود: در حوزه عرضه لاستیک مسائلی در خصوص نظام توزیع وجود دارد که در این حوزه تولیدکننده سود نمی‌برد، اما عوامل توزیع سود بیشتری می‌برند.

لذا این نحوه توزیع ناعادلانه است و اگر بخواهیم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح کنیم، لازم است تا توزیع این کالا در بستر الکترونیکی انجام شود تا با نظارت، شفافیت در عرضه ایجاد شود. بنابراین در دو هفته گذشته مصوبات خوبی در حوزه تنظیم بازار لاستیک و روغن موتور داشتیم که بر اساس این مصوبات در تلاش هستیم تا این کالاها فروش الکترونیکی داشته باشند و یا سکوی عرضه در بستر الکترونیک داشته باشند، به‌طوری‌که در این سکوها دارندگان کالا به خریداران معرفی شوند و موجودی واحدهای فروش برای عرضه شفاف شود.

وی اضافه کرد: همین بحث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه موبایل نیز داریم و مصوب شده که سقف واردکننده بر اساس میزان واردات گذشته نباشد، بلکه معیار رتبه‌بندی واردکننده گوشی موبایل این باشد که چقدر در سامانه به صورت شفاف موبایل ارائه کرده است.