وی افزود: از منظر سازمان جهانی بهداشت، یکی از جدیترین علتهای ناکارآمدی نظامهای سلامت، نیروی انسانی است؛ از نظر این سازمان، عدم وجود نیروی انسانی کارآمد یا وجود نیروی انسانی با تخصص ناقص از علل این مشکل است.
پناهی تصریح کرد: دومین علل ناکارآمدی نظام سلامت، بحث داروهاست؛ استفاده از داروهای کم کیفیت، استفاده بیرویه از داروها، توزیع داروهای تقلبی در بازار جزو علتهای مهم کیفیت پایین نظام سلامت است.
معاون وزیر بهداشت متذکر شد: رعایت اصول اخلاق و کاهش فساد جز مواردی است که ما برای محدود کردن این مشکلات خیلی بر آن تاکید میکنیم؛ دانشجویان باید دقت کنند که از تجویز بیش از حد داروها و آزمایشها خودداری کنند زیرا باعث ناکارآمدی نظام سلامت میشود.
پناهی درباره روشهایی کارآمد کردن نظام سلامت توضیح داد: اگر ما بتوانیم نظام سلامت را کارآمد کنیم و تهدیدهای نظام سلامت مانند بیماریهایی مانند اعتیاد و بیماریهای نو ظهور را مدیریت کنیم، قطعاً میتوانیم در نظام سلامت کارآمد باشیم؛ ما میتوانیم با رعایت شاخصهای نظام سلامت به کارآمدی برسیم.
وی درباره همگرایی دانشمندان گفت: همگرایی دانشگاهیان و اندیشمندان یکی از راههای کارآمد سازی است؛ برگزاری همین کنگرهها و همایشها راهی برای رسیدم به همگرایی است. برگزاری این همایشها در سالهای آینده باید از حالت ملی به بینالمللی حرکت کند تا بتوانیم به مرجعیت علمی برسیم.
معاون وزیر بهداشت درباره ترجمه دانش تصریح کرد: تولید فناوری و ترجمه فناوری دیپلماسی علمی جزو فرایند رسیدن به ترجمه دانش است؛ اگر یک دانشجو یا یک دانشمند از کشور ما برای گذراندن دورهای به کشورهای دیگر بروند باید یک دیپلمات علمی باشند وگرنه نمیتوانیم به مرجعیت علمی برسیم؛ من از دانشمندان و دانشجویان میخواهم که دیپلمات علمی بودن را جز اولویتهایشان قرار دهند.
پناهی توضیح داد: حضور محققین جوان در بهرهوری تحقیقات نظام سلامت و در حل مشکلات کشور بسیار مهم است. در حال حاضر شتاب پیشرفت و تولید دانش در کشورهای دیگر دو رقمی است و ما باید تلاش کنیم که در تولید دانش و پیشرفت در آن دو رقمی شویم.
وی تاکید کرد: حتماً تحقیقات و پژوهشهای مسئلهمحور دانشجویان میتواند در آینده برای ما کمککننده باشد؛ من به جریانسازی و همتاپروری پژوهش تاکید دارم؛ در حوزه فناوری بر اساس شاخص جهانی نوآوری در سال 2014 ایران رتبه 120 را داشت که امسال جایگاه 53 را دارد.
معاون وزیر بهداشت گفت: باید توجه کنیم که در تولید علم، شتاب تولید مهم است؛ در حوزه سلامت، شتاب تولید علم 8.33 است؛ در مقوله تولید علم، تولید علمی برای ما خوب است که مشکلات کشور را حل کند و نباید فقط دنبال تولید مقاله باشیم.