تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3608322
شناسه : 3608322
تاریخ :
یک کارشناس مسائل غرب آسیا: ایران باید سریعتر بدنبال احیای جاده ابریشم باشد اقتصاد ایران: یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به لزوم اقدام متقابل ایران به تلاش‌های اخیر آمریکا برای احداث کریدور خاورمیانه به اروپا، گفت: ایران باید هرچه سریع‌تر به دنبال احیای جاده ابریشم باشد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش‌های اخیر آمریکا برای احداث کریدور خاورمیانه به اروپا گفت: با توجه به جدی شدن چین، ایران و برخی کشورهای آسیای میانه برای احیای جاده ابریشم و اینکه این جاده می‌تواند اقتصاد پویایی برای کشورهای منطقه از جمله ایران و چین رقم بزند، آمریکا و برخی کشورهای منطقه، در صدد احداث یک جاده جایگزین برآمده‌اند.

هانی‌زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد که این، یک طرح کاملاً بلندپروازانه و زمان‌بر است و سقف زمانی برای اجرای این طرح، ۲۰ سال پیشنهاد شده که به نظر می‌رسد این مسئله، یک رویا پردازی بیش نیست و قابل عملیاتی شدن، نیست؛ به دلیل اینکه ۲۰ سال زمان طول خواهد کشید و هم اینکه احداث یک جاده ریلی زیر دریا بسیار مشکل و پرهزینه است و هدف آمریکایی‌ها صرفا این است که مسئله شکل‌گیری و احیای جاده ابریشم به حاشیه رانده شود.

وی تاکید کرد: اگر جاده ابریشم احیا شود، ایران و چین محوری‌ترین کشورهای این جاده خواهند بود و به همین دلیل، آمریکایی‌ها در صدد این هستند که رژیم صهیونیستی را در مدار اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس پیوند بزنند که اخیراً اقداماتی نیز صورت گرفته و تمایل عربستان به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی و افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین، بخشی از پیش درآمدهای احداث این جاده جدید جایگزین جاده ابریشم است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها به شدت به دنبال این هستند که ایران و چین در یک دهه آینده به قدرت اقتصادی جهان نرسند، مخصوصاً چین که برنامه‌ریزی کرده که در آینده نزدیک سلطه دلار را از تعاملات اقتصادی جهانی کم‌رنگ کند و یک ارز جدید را جایگزین دلار کند و طبیعی است که آمریکایی‌ها در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی نظامی و سیاسی از توان خودشان برای تضعیف محور چار یعنی چین، ایران و روسیه استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم اقدام متقابل ایران، تاکید کرد: ایران باید هرچه سریع‌تر به دنبال احیای جاده ابریشم باشد و کشورهای دیگری هم تمایل دارند که به این جاده بپیوندند. اخیرا نیز اقداماتی از جمله احداث خط آهن شلمچه-بصره و امتداد این جاده به سمت سوریه صورت گرفته که بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای احیای هرچه سریع‌تر جاده ابریشم است.