تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3593298
شناسه : 3593298
تاریخ :
وزیر نفت خبرداد؛ بهره برداری از ۶۷ طرح به ارزش ۱۵ میلیارد دلار تا پایان سال اقتصاد ایران: وزیر نفت با اعلام نتایج بهره برداری از فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی، مدعی شد: تا پایان سال هم ۶۷ طرح به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، جواد اوجی در جریان بهره برداری از فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی، اعلام کرد: ۶ ماه قبل پالایشگاه ۱۴با حضور رئیس جمهور افتتاح و روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت فرآورش گاز اضافه شد. فاز ۱۱ هم ۲۰ سال معطل توتال و سایر شرکت‌های خارجی شده بود، امروز ۳ تا ۴ سال زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید.

با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱ روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک گازی با قطر، برداشت و منجر به صرفه‌جویی ۸۰۰ میلیون دلاری خواهد شد.

راه‌اندازی واحدهای شیرین سازی میعانات گازی در فاز ۲ و ۳، احداث خط لوله فاز ۱۶، افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ از مهمترین اقدامات دولت در حوزه پارس جنوبی بوده و بهره‌برداری از فاز ۱۱ یکی از مهمترین اقدامات ۱۰ گانه است.

تا پایان سال هم  ۶۷ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۵ طرح نفتی جدید نیز در دست اقدام است.

بنابراین ایران در تمام بخش‌های نفت اعم از بالادست و پایین دست، توسعه میادین نفتی و گازی، انواه حفاری چاه‌ها در دریا و خشکی، احداث پالایشگاه و ... به خودکفایی رسیده‌ است.