تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : جامعه
لینک : econews.ir/5x3579571
شناسه : 3579571
تاریخ :
ارزان قیمت ترین شاسی بلندهای ایران و جهان+عکس اقتصاد ایران: خریداران خودرو در سال‌های اخیر علاقه ویژه‌ای به شاسی بلندهای جذاب پیدا کرده‌اند و ما می خواهیم ارزان ترین آنها در ایران و جهان را خدمت شما معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، به نقل از اتونیوز، این خودروها شاید در باور اکثر افراد محصولاتی گران‌قیمت به نظر برسند اما در بازارهای جهانی مدل‌هایی جمع‌وجور وجود دارند که با قیمت بسیار نازل عرضه می‌شوند.

ممنوعیت واردات خودروهای مدرن، انحصار در صنعت خودروی داخل و برخی موارد دیگر باعث شده‌اند قیمت خودرو در کشور ما چندین برابر بازارهای جهانی باشد و از یک سوی دیگر خودروهای موجود نیز بسیار قدیمی و پرمصرف هستند. وضعیت اقتصادی نیز باعث تبدیل خودرو به محصولی لوکس و سرمایه‌ای شده است درحالی‌که خودرو در اکثر نقاط جهان وسیله‌ای مصرفی است و پس از گذشت چند ماه از کارکرد آن افت قیمت فاحشی پیدا می‌کند. امروزه خریداران خودرو علاقه ویژه‌ای به شاسی بلندهای جذاب پیدا کرده‌اند و همین موضوع در کشور ما نیز وجود دارد با این تفاوت که اکثر گزینه‌های موجود ساخت کشور چین هستند. این مقاله در دو بخش به معرفی ارزان ترین شاسی بلندهای ایران و جهان می‌پردازد و در قسمت خودروهای داخلی هم شاسی بلندهای صفرکیلومتر و هم مدل‌های کارکرده نیز وجود دارند.

ارزان ترین شاسی بلندهای ایران

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند ارزان‌قیمت در کشورمان باشید اکثر قریب به اتفاق گزینه‌ها چینی خواهند بود. چینی‌ها تحولی اساسی در صنعت خودروی جهان ایجاد کرده‌اند و از تولید محصولاتی بی‌کیفیت و کپی شده به نمونه‌های مطرح در سطح جهان رسیده‌اند. این برندهای چینی با همه‌گیری خودروهای برقی از فرصت استفاده کرده و توانسته‌اند محصولاتی درجه‌یک را تولید نمایند. البته واضح است که خودروهای سطح بالای چینی در کشور ما حضور ندارند و مدل‌های عرضه شده در کشورمان اکثراً کیفیت پایین‌تری نسبت به مدل‌های مدرن چینی دارند. ضمن اینکه موضوع خدمات پس از فروش و تأمین قطعات خودروهای چینی در کشور ما چندین سال است که مشکل‌ساز نشان می‌دهد و خریداران در زمان خرید این خودروها باید چنین نکاتی را مدنظر قرار دهند. با این مقدمه می‌خواهیم ارزان ترین شاسی بلندهای ایران را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم ضمن اینکه جهت اطلاع از قیمت این خودروها می توانید صفحه قیمت روز خودروها در ایران را دنبال کنید.

X22 جزو ارزان ترین و البته محبوب‌ترین شاسی بلندهای جمع‌وجور بازار ایران است که از اواخر سال ۹۵ توسط مدیران خودرو عرضه می‌شود. نسخه‌های گوناگونی از X22 با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و با بدنه تک رنگ و دو رنگ تولید شده‌اند و عمده تفاوت‌های آن‌ها در سطح تجهیزات و تزئینات بدنه بوده است. نیروبخش X22 پیشرانه ۱.۵ لیتری با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون متر قدرت است که در نمونه‌های دستی عملکرد قابل قبولی دارد اما مدل‌های اتوماتیک از نظر پرفورمنس جای تعریف چندانی نخواهند داشت. مدیران خودرو از چندی پیش نسخه به‌روز شده این شاسی‌بلند با نام X22 پرو را نیز تولید کرد که از نظر طراحی بدنه و کابین به‌روز شده و همچنین پیشرانه آن از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو است که قدرت و گشتاورش به ۹۸ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتون متر می‌رسد. نسخه‌های کارکرده و صفرکیلومتر X22 را بسته به سطح تجهیزات و تمیزی خودرو می‌توان با قیمت بین ۵۰۰ میلیون ‌تا ۱ میلیارد تومان خریداری کرد.

یکی دیگر از اعضای خانواده مدیران خودرو X33 است که البته از چندی قبل دیگر تولید نمی‌شود. این خودرو از ابعاد بدنه و کابین بزرگ‌تری نسبت به X22 برخوردار است و پیشرانه ۲ لیتری آن ۱۳۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته گیربکس خودرو اتوماتیک X33 از نوع CVT است و نباید انتظار رانندگی اسپرت را با آن داشت. پیشرانه این خودرو اگرچه قدرت خوبی را ارائه می‌کند اما با توجه به وزن خودرو مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد. مدیران خودرو از سال ۱۳۹۰ تاکنون نسبت به عرضه X33 در کشورمان اقدام کرده و در طول این سال‌ها به‌روزرسانی آن را در دستور کار داشته است. اگرچه طراحی ظاهری و کابین X33 در طول این یک دهه به‌روز شده اما ساختار و قوای محرکه تغییر چندانی نداشته است. اگر به دنبال یک شاسی‌بلند نسبتاً ارزان‌قیمت در کشور باشید می‌توانید نسخه‌های کارکرده و صفرکیلومتر X33 را با قیمت بین ۷۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد تومان پیدا کنید.

تیگو ۵ نیز جزو اعضای خانواده مدیران خودرو محسوب می‌شود هرچند با برند خود چری در بازار حضور دارد. تیگو ۵ نیز با ورود محصولات جدید مدیران خودرو و چری به کشور با بازار وداع کرد اما نسخه‌های کارکرده آن همچنان قابل انتخاب هستند. این شاسی‌بلند ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دو مدل قبلی یاد شده دارد و پیشرانه ۲ لیتری آن با X33 مشترک است. البته نباید از تیگو ۵ انتظار شتاب و سرعت بالایی را داشته باشید چراکه وزن بالای بدنه مانع این کار می‌شود. تیگو ۵ طراحی ظاهری نسبتاً ساده‌ای دارد و همین امر باعث می‌شود گرد پیری دیرتر بر چهره خودرو بنشیند. فضای کابین تیگو ۵ نیز جادار است و پاسخگوی نیازهای خانواده خواهد بود. شما می‌توانید نمونه‌های کارکرده و تمیز این شاسی‌بلند را با قیمت بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیون تومان در بازار پیدا کنید.

پس از معرفی ارزان ترین شاسی بلندهای خانواده مدیران خودرو به محصولات دیگر مونتاژکار محصولات چینی در کشور یعنی کرمان موتور می‌رسیم. یکی از ارزان ترین شاسی بلندهای ایران جک S3 است که برادر کوچک‌تر S5 محبوب به شمار می‌رود. این خودرو رقیب X22، چانگان CS35 و دیگر محصولات حاضر در این کلاس محسوب می‌شود هرچند طراحی آن چنگی به دل نخواهد زد. چرخ‌های کوچک بکار رفته در S3 کاملاً طراحی آن را زیر سؤال برده‌اند اما برای افرادی که به هر قیمتی خواهان یک شاسی‌بلند هستند این مورد اهمیت چندانی نخواهد داشت. S3 از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند و گیربکس CVT نیز نیرو را به چرخ‌ها می‌رساند. شما می‌توانید نسخه‌های کارکرده و صفرکیلومتر جک S3 را با قیمت حدود ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان پیدا کنید.

S5 جزو محبوب‌ترین شاسی بلندهای ایران است که از چندین سال پیش در بازار حضور دارد. این خودرو به خاطر حضور نسبتاً طولانی‌مدت در کشور از وضعیت بهتری در بحث تأمین قطعات و لوازم جانبی برخوردار است و هم‌اکنون می‌توان نمونه‌های کارکرده و دست‌دوم آن را با قیمت مناسبی پیدا کرد. پیشرانه ۲ لیتری توربوی این شاسی‌بلند چینی ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتون متر تولید می‌کند و یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک نیرو را راهی چرخ‌ها خواهد کرد. در حال حاضر می‌توان نسخه‌های تمیز کارکرده یا صفرکیلومتر جک S5 را با قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تا ۱.۳ میلیارد تومان پیدا کرد.

پس از شاسی بلندهای مدیران خودرو و کرمان موتور نوبت به قدبلندهای ایران‌خودرو می‌رسد. این خودروساز شاسی بلندهای چینی هایما S5 و S7 را برای رقابت با دیگران عرضه می‌کند. S5 از طراحی ظاهری نسبتاً جذاب‌تری نسبت به خودروهای یاد شده سود می‌برد و با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی هایما ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۲۳ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و باعث عملکرد مطلوبی می‌شود. این نیرو از طریق یک گیربکس CVT راهی چرخ‌ها خواهد شد. اگر خواهان خرید S5 باشید می‌توانید نمونه‌های دست‌دوم و البته صفرکیلومتر آن را با قیمت حدود ۹۰۰ میلیون تا ۱.۲۵ میلیارد تومان پیدا کنید.

برادر بزرگ‌تر S5 با نام S7 عرضه می‌شود که محبوب‌تر است و طرفداران بیشتری دارد. این خودرو مدتی نسبتاً طولانی در خط تولید ایران‌خودرو قرار دارد و طی این سال‌ها به‌روزرسانی‌های ظاهری و فنی را نیز تجربه کرده است. نمونه‌های اولیه S7 با پیشرانه تنفس طبیعی کم‌رمق‌تر عرضه شدند اما ایران‌خودرو در ادامه نسخه توربوی S7 را عرضه کرد که استقبال بیشتری از آن به عمل آمد. هایما محصولی جادار و نسبتاً بی حاشیه است که نیازهای یک خانواده را برطرف خواهد کرد. پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوی S7 با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور در دسترس خریداران خواهد بود. ضمن اینکه S7 بازار خریدوفروش بهتری نیز دارد. شما می‌توانید این خودرو را با قیمت حدود ۹۰۰ میلیون تا ۱.۴ میلیارد تومان خریداری نمایید.

این شاسی‌بلند جزو محصولات نسبتاً باکیفیتی بود که سایپا عرضه کرد هرچند بعدها به خاطر مشکلات ناشی از تحریم شاهد توقف تولید و عرضه چانگان CS35 بودیم. البته ظاهراً قرار است سایپا نسخه جدید این خودرو را به‌صورت وارداتی راهی بازار کند و قبلاً نیز برخی نمونه‌های آن وارد کشور شده‌اند. طراحی CS35 شاید خیلی برجسته نباشد اما کیفیت قابل‌قبول قوای محرکه و به ویژه گیربکس آن باعث خواهد شد چنین چیزی را فراموش کنید. در بطن این شاسی‌بلند پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که قدرت و گشتاور آن به ۱۲۳ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتون متر می‌رسد. نمونه‌های کارکرده CS35 هم‌اکنون با قیمت حدود ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان در حال خریدوفروش هستند.

یکی دیگر از ارزان ترین شاسی بلندهای ایران لیفان X60 است که جزو قدیمی‌های بازار به ‌حساب می‌آید. این خودرو از طراحی ساده‌ای سود می‌برد و پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری آن با ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتون متر گشتاور در دسترس خواهد بود. شاسی‌بلند موردبحث با دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک تولید شده است اما از نظر قدرت و سرعت جای تعریفی نخواهد داشت. X60 محصولی بی حاشیه و نسبتاً بی‌آزار است اما باید دانست بازار خریدوفروش چندان پررونقی ندارد. اگر به این خودرو علاقه دارید می‌توانید نمونه‌های دست‌دوم آن را با قیمت بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خریداری نمایید.

پس از بررسی برخی از ارزان ترین شاسی بلندهای ایران می‌خواهیم نمونه‌های خارجی را نیز خدمت شما معرفی کنیم که اکثراً ساخت کشورهای چین و هند هستند. در نظر داشته باشید که چنین خودروهایی عمدتاً مخصوص بازارهای داخلی دو کشور یاد شده خواهند بود و اگر به دنبال یافتن ارزان ترین شاسی بلندهای معتبر در بازارهای جهانی باشید باید به سراغ گزینه‌های دیگری بروید که عمدتاً چند هزار دلاری گران‌تر خواهند بود. البته مدل‌های موردبحث ما خودروهای بسیار کوچکی هستند که فقط نام شاسی‌بلند روی آن‌ها گذاشته شده و در واقع هاچ‌بک‌هایی هستند که کمی قد کشیده و نمای کراس‌اوور مانند پیدا کرده‌اند. تقریباً همهٔ شاسی بلندهای این لیست به‌جز یکی دو مورد فقط در دو کشور چین و هند عرضه می‌شوند.

ارزان ترین شاسی بلندهای جهان

قیمت: ۸,۲۰۰ دلار

ماهیندرا KUV100 کراس‌اوور بسیار کوچکی است که از سال ۲۰۱۶ در هند عرضه می‌شود. این خودرو که تنها ۳,۶۷۵ میلی‌متر طول دارد، با دو پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر بنزینی و دیزلی در هند به فروش می‌رسد. موتور بنزینی ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتن متر گشتاور و موتور دیزلی ۷۷ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و برای انتقال نیروی آن‌ها هم گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی و پنج سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

قیمت: ۷,۷۶۰ دلار

لادا نیوا از جهات مختلفی با دیگر خودروهای این لیست کاملاً متفاوت است. از یک جهت، این تنها شاسی‌بلند این لیست است که مخصوص چین یا هند نبوده و در روسیه تولید می‌شود. نیوا همچنین برخلاف دیگر خودروهای لیست، یک شاسی‌بلند خشن آفرودی با سامانهٔ چهارچرخ محرک تمام‌وقت است. نیوا خودرویی بسیار قدیمی و سالخورده است که از سال ۱۹۷۷ تاکنون تولید می‌شود. این خودرو که هنوز هم در روسیه محبوب است، در حال حاضر با یک پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور در دو نسخهٔ دودر و چهاردر به فروش می‌رسد.

قیمت: ۷,۷۳۰ دلار

جیلی ویژن X3 برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو اما بر اساس هاچ‌بک جیلی انگلون SC5 ساخته شده و اساساً فیس‌لیفتی از SC5 محسوب می‌شود که نمای کراس‌اوور مانند پیدا کرده است. ویژن X3 فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب خواهد بود.

قیمت: ۷,۵۹۰ دلار

کایگر کراس‌اوور نسبتا جدیدی است که چندی پیش توسط رنو معرفی شد. این خودرو که برای عرضه در هند در نظر گرفته شده، زیر چهار متر طول دارد تا از مزیت‌های مالیاتی این کشور بهره‌مند شود. کایگر با دو پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی به بازار عرضه می‌شود که یکی تنفس طبیعی و دیگری توربوشارژ است. موتور اول ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۶ نیوتن متر گشتاور و دومی ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی موتور قوی‌تر هم توسط یک گیربکس CVT انجام می‌گیرد.

قیمت: ۷,۵۲۰ دلار

نیسان مگنیت هم که چند سال گذشته معرفی شد، روی پلت‌فرم مشترکی با رنو کایگر ساخته و برای بازار هند در نظر گرفته شده است. البته نیسان قصد دارد این خودرو را در بازارهای دیگری مثل آفریقای جنوبی و اندونزی هم عرضه کند. مگنیت هم با همان دو پیشرانهٔ رنو کایگر به بازار عرضه می‌شود و اشتراکات زیادی با همتای فرانسوی خود دارد. در ابتدا قرار بود این خودرو با برند داتسون عرضه شود اما پس از تغییر برنامه‌ها و تصمیم به حذف برند داتسون، مگنیت با برند نیسان معرفی شد.

قیمت: ۷,۲۶۰ دلار

چری تیگو ۳x درواقع همان ام‌وی‌ام X22 است که در کشورمان عرضه می‌شود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد و چندی پیش مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. قیمت پایهٔ تیگو ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. قیمت پایهٔ تیگو ۳x از تنها ۷,۲۶۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که ارزان‌ترین نسخهٔ X22 کارکرده در کشورمان نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد!

 قیمت: ۷,۱۱۰ دلار

شرکت چینی زوتی که بیشتر آن‌را به خاطر کپی‌هایش می‌شناسیم، در اوایل سال ۲۰۱۷ کراس‌اوور کوچک T300 را معرفی کرد. این خودرو که برخلاف دیگر محصولات زوتی در طراحی از خودروهای مشهور دنیا کپی‌برداری نکرده است، با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

قیمت: ۶,۲۰۰ دلار

جک S1 کراس‌اوور بسیار کوچکی با طول تنها ۳,۷۷۵ میلی‌متر است که در سال ۲۰۱۷ راهی بازار چین شد. این خودرو اما در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت و کراس از هاچ‌بک کوچک جک Yueyue است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود. S1 که تنها ۶ هزار دلار قیمت دارد، به یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل است.

قیمت: ۵,۰۷۰ دلار

شرکت ماروتی سوزوکی که زیرمجموعهٔ هندی سوزوکی محسوب می‌شود، با عرضهٔ خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت، سهم بزرگی از بازار خودروی هند را در اختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ کراس‌اوور جدیدی بنام اسپرسو را معرفی کرد. اسپرسو علیرغم اندازهٔ بسیار کوچک، به لطف ظاهر جعبه‌ای شکل و فاصلهٔ زیاد از سطح زمین، نمای آفرودی و اس‌یووی مانندی دارد. این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر به بازار عرضه می‌شود که تنها ۶۷ اسب بخار قدرت و ۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. اسپرسو علاوه بر عرضه در هند، به کشورهایی مثل آفریقای جنوبی و مصر و مناطق جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین هم صادر می‌شود.

قیمت: ۴,۴۵۰ دلار

و نهایتاً به ارزان‌ترین شاسی‌بلند حال حاضر دنیا یعنی رنو کوئید رسیدیم. این خودرو که در ابتدا برای بازار هند در نظر گرفته شده بود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. در سال ۲۰۱۷ اما رنو نسخه‌ای کاملاً اصلاح‌شده از کوئید را برای عرضه در برزیل معرفی کرد. این نسخه با تقویت ساختار و تجهیز به چهار ایربگ به‌صورت استاندارد، ایمنی بهتری نسبت به نسخهٔ هندی دارد. کوئید در هند در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۸۰۰ سی‌سی سه سیلندر با تنها ۵۴ اسب بخار قدرت عرضه می‌شد اما در آگوست ۲۰۱۶ یک موتور قوی‌تر ۱ لیتری سه سیلندر هم برای آن ارائه شد که ۶۸ اسب بخار قدرت و ۹۱ نیوتن متر گشتاور دارد. در سال ۲۰۱۹ نیز نسخهٔ الکتریکی کوئید با نام City K-ZE در چین معرفی شد.