تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3576876
شناسه : 3576876
تاریخ :
کارشناس بازار طلا و سکه مطرح کرد: آینده قیمت سکه و طلا در گرو قیمت دلار اقتصاد ایران: یک کارشناس بازار طلا و سکه با تاکید بر اینکه قیمت سکه و طلا وابسته به قیمت دلار و انس ج است، گفت: طلا و سکه نیز جزو بازارهای موازی دلار به شمار می آیند و اگر قیمت دلار افزایش داشته باشد قیمت آن ها هم افزایش خواهد داشت که تا چند ماه آینده ما شاهد این مهم خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،شکیبا شهبازی  در راطه با شرایط فعلی  و آینده بازار طلا و سکه در کشور، اظهار کرد: شواهد تاریخی بازار و تجربیات شخصی بنده در جند سال اخیر نشان می دهد مردم نسبت به بازار بورس دیگر آنچنان اعتماد و اطمینانی ندارند به همین خاطر ترجیح می دهند که به سمت خرید  طلا و سکه بروند چرا که هم می توانند ان ها را به صورت فیزیکی در اختیار خودشان داشته و هم تجربه ثابت کرده است که طلا( شاید)  به نسبت به بورس ممکن است بالاتر نرود اما  مردم بر این باور هستند که با خرید طلا ضررشان زودتر جبران شده و نسبت به بورس زودتر به سود می رسند.

وی افزود: در حال حاضر متاسفانه  شرایط جوری شده که وقتی مردم به بازار بورس وارد می شوند با این دیدگاه هستند که قرار است سر آن ها کلاه رود و همیشه درضرر باشند  در حالی که چنین چیزی نیست چرا که قرار نیست فرد همیشه سود کند؛ در  همین راستا، باید به این نکته توجه داشت که برعکس سایر مشاغل، سرمایه گذاری در طلا، سکه و بورس بازاری دو طرفه بوده که هم دارای سود و هم ضرر می باشد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: زمانی که فردی وارد بازار سرمایه می شود باید هم سود و هم ضرر آن را بپذیرد و نکته بسیار مهمی که از دید بنده وجود دارد این است که زمان ورود یا خروج از بازار بسیار مهم است.

شهبازی خاطر نشان کرد: متاسفانه اکثریت مردم ما بدون آنکه اگاهی داشته باشند و بدون داشتن هوش مالی و اخذ مشاوره از افراد دارای صلاحیت که خبره بازار طلا و سکه هستند در اوج قیمتی  که باید عملا بفروشند تازه وارد بازار شده و زمانی که باید بخرند می فروشند که این خود سبب ضررهای بسیار سنگین برای افراد مختلف می شود.

وی یادآور شد: زمانی که مردم اعتماد خود را نسبت به بازارهای مالی از دست دهند چه بازارساز و چه شخصیت های حقوقی هر جقدر باز هم بخواهند اعتماد سازی کنند این مهم شکل نخواهد گرفت مگر اینکه در این بین کسانی که سالیان سال در بازار بورس و سرمایه فعالیت کردند بتوانند نقشی ایفا کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه داشته باشیم مردم ما در حال حاضر بیشتر به سمت دلار، طلا و سکه می روند اما برای این مهم هم باید هوش مالی و در کنار آن اگاهی به جهت خرید و فروش را داشته باشند.
شهبازی گفت: زمانی که این اعتماد وجود نداشته باشد مردم به سمتی می روند که میزان ریسک آن کمتر باشد تا بتوانند راحت تر روی سرمایه خود کنترل داشته باشند به همین جهت به سمت ارزهای مختلف به ویژه دلار می روند و دیگر کمتر کسانی هستند که سرمایه خود را به بازار بورس بسپارند.

وی   با بیان اینکه نحوه نرخ گذاری قیمت سکه و طلا در کشورمان نیز براساس قیمت دلار می باشد، تصریح کرد: زمانی که قیمت دلار شروع به بالا رفتن می کند تورم انتظاری هم  پای آن بالاتر می رود و به همین علت قیمت ( دلار) بالاتر می رود و مردم به همین جهت به سمت بازارهای موازی با دلار یعنی طلا و سکه حرکت می کنند؛ در همین راستا، برخی افراد به جهت اینکه هوش مالی بالایی ندارند و از مشاوران مالی مشورت نمی گیرند به همین خاطر در نقطه بدی وارد بازار می شوند که  ضررهای جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد.

کارشناس بازار طلا و سکه در رابطه با آینده بازار طلا و سکه گفت: تا چند ماه آینده و در زمانی که فنر دلار رها شود علاوه بر آن سکه هم رشد خواهد کرد که در حال حاضر قیمت طلا و سکه در حالت اصلاح به سر می برند و به میزانی که قیمت دلار بالاتر رود سکه هم به طبع آن بالاتر خواهد رود پس بنابراین ما  قطعا تا پایان سال  شاهد افزایش قیمت دلار و سکه خواهیم بود.

کارشناس مسائل اقتصادی به انواع طلاهای موجود در بازار  اشاره و  بیان کرد: در بازار طلاهای زینتی نو، کارکرده و آب شده  وجود دارد که عموما بانوان به واسطه مسائل احساسی و عواطفی که دارند  رو به سمت خرید طلای زینتی نو می آورند که از همان ابتدای خرید طلای زینتی ضرر 15 تا 20 درصدی برای خریدار وجود دارد که این مبلغ شامل اختلاف خریدار و فروشنده، مالیات ، اجرت و غیره است که اصلا خرید طلای زینتی به جز مصرف شخصی در هیچ شرایطی توصیه نمی شود.

شهبازی بیان کرد: دومین نوع طلا نیز طلای دسته دوم است که این میزان ضرر در این نوع طلا نسبت به طلای زینتی کارکرده بسیار کمتر است که دلیل این مهم این است که ( هزینه های اعلام شده در مورد قبلی را ندارد و تنها هزینه که باید پرداخت شود میزان سود فروشنده که حدود 7 درصد است  اما  باز هم این طلا زیاد توصیه نمی شود.

کارشناس بازار سکه و طلا خاطر نشان کرد: بهتر از دو مورد گفته شده فوق طلای آب شده است که این طلا برای سرمایه گذاری بسیار مناسبت است چرا که نه به آن مالیات تعلق می گیرد و نه هزینه اجرت اما تنها نکته ای که در آن وجود دارد میزان اختلاف خریدار و فروشنده است.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که درباره طلای آب شده در یک سال اخیر وجود دارد این است که در شبکه های اجتماعی عده ای مردم را به خرید طلای آب شده که حباب ت ندارد ترغیب می کنند که این مهم درست است اما در این بین افرادی هستند که به دنبال سواستفاده و کلاهبرداری از طریق فروش آلیاژهای مختلف با روکش طلا به عامه جامعه هستند که به همین دلیل مردم باید حواس خود را جمع کرده و در هنگام خرید حتما از وجود فاکتور معتبر مطمئن شوند.

کارشناس بازار سکه بیان کرد: زمانی که فردی قصد خرید سکه به جهت سرمایه گداری را دارد باید به این نکته توجه کند که میزان حباب سکه در هنگام خرید چه میزان است چرا که اگر نگاهی به بازار چند ماه قبل داشته باشیم می بینیم که حباب ربع سکه تا 115 درصد پیش رفت که اینجا دیگر خرید اشتباه است بلکه باید صبر کرده تا حباب آن تخلیه شده در زمان مناسب و با قیمت مناسب این خرید صورت گیرد.

شهبازی بیان کرد: واجب است در هنگام خرید چه دلار، سهام‌های بورسی و به صورت ویژه تر در بازار سکه و طلا زمان ورود و خروج رعایت شود که( به حباب سکه توجه کرد.)

وی با بیان اینکه سکه های گرمی و پارسیان به جهت سرمایه گذاری پیشنهاد نمی شود چرا که حباب این سکه ها نسبت به سایر سکه ها بیشتر است، گفت: بیشتر سرمایه‌گذاری ها بر روی سکه در محدوده سکه تمام بهار و سکه ربع صورت می گیرد که زمانی که سکه بهار آزادی خریداری می شود دو تا دو و نیم درصد ضرر برای خریدار وجود دارد که دلیل آن میزان مبلغ تفاوت خریدار و فروشنده است.

تحلیلگر بازارهای مالی، ضمن توصیه ای به خریداران سکه و طلا در خاتمه اظهار کرد: توصیه بنده به مردم این است که اگر به جهت سرمایه گذاری قصد خرید سکه و طلا را دارند به جای خرید فیزیکی می توانند در بازار بورس آن سکه را خریداری کرده که دارای امنیت ویژه ای بوده و فرد می تواند به هر تعدادی سکه خریداری کرده که آن سکه به صورت فیزیکی در خزانه داری بانک خواهد ماند و فرد حتی می تواند در صورت نیاز سکه های خود را از بانک به صورت فیزیکی دریافت کند که فقط نیازمند پرداخت هزینه انبارداری است.

شهبازی به دیگر مزیت های خرید سکه از طریق بازار بورس اشاره کرد و گفت: زمانی که فرد به خرید سکه از طریق بازار بورس می پردازد هیچ هزینه ای به جهت مالیات پرداخت نخواهد کرد و دیگر اینکه فرد زمانی که سکه را می خرد هرگاه خواست می تواند در همان بازار مسکوکات خود را به راحتی و حتی با سود به فروش برساند.