تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3563501
شناسه : 3563501
تاریخ :
بررسی تأثیر شایعات و اخبار مختلف در بازار ارز دیجیتال اقتصاد ایران: امروزه، اخبار ارز دیجیتال بخش مهمی از خبرهای مربوط به تکنولوژی و اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین یکی از زیباترین تحولات دیجیتالی هستند که در سراسر جهان رخ داده و معنای مرسوم و کارکرد ارز را، آنطوری که ما می‌شناختیم تغییر داده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اخبار شرکتها- هدف از این مقاله، بررسی ارتباط بین اخبار ارز دیجیتال منتشر شده در قالب توییت‌های تبلیغاتی و قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، دوج کوین به‌عنوان دو ارز دیجیتال محبوب در سال‌های اخیر است. ما قصد داریم تأثیر اخبار ارزهای مختلف از قبیل اخبار شیبا، اخبار بیت کوین و ... را بر ارزش بازار این ارزها بیان کنیم.

اخبار ارز دیجیتال

اهمیت تویتتر به عنوان یکی از منابع اخبار ارز دیجیتال و تأثیر آن بر قیمت و حجم معاملات رمزارزها

توییتر به عنوان منبع بزرگ جهت اشتراک‌گذاری اطلاعات و پلتفرم‌های اشتراک ایدئولوژی‌ها، به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل اصلی محبوبیت ارزهای دیجیتال، بازدهی فوق‌العاده آن‌ها در زمان بسیار کوتاه بوده است. ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از ارزهای سنتی تحت تأثیر اخبار و شایعات نشات گرفته از رسانه‌ها قرار می‌گیرند. به خصوص اگر تصور بر این باشد که افراد مهم و تأثیرگذار حوزه کریپتو، منبع این اخبار باشند. دلیل این امر هم عدم تمرکز و نبود نهاد متمرکز نظارتی در حوزه کریپتوکارنسی است.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی همچون توییتر، مکانی امن را برای به اشتراک‌گذاری افکار و ذهنیت‌های افراد فراهم کرده‌اند. بدین ترتیب این افکار و ایده‌ها به راحتی شنیده می‌شوند و دیگران نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

به گفته ناکاماتو پدر بیت کوین، توییت‌های مردم احساسات نسبت به هر موضوع خاص را به نمایش می‌گذارد و به طور مشابه، با استخراج توییت‌های شخصیت‌های مشهوری مانند ایلان ماسک، می‌توان مقایسه‌ای را انجام داد تا تأثیر ایجاد تصویر متمرکز از طریق استفاده از رسانه‌های اجتماعی همچون توییتر را بر دنیای ارزهای دیجیتال درک کرد.

براساس تحقیقی که با توجه به حجم بالای مبادلات و تبلیغات ارزهای دیجیتال به ویژه در سال 2020 انجام شد، ارتباط بین اخبار ارز دیجیتال منتشر شده از افراد تأثیرگذار بر پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال مختلف از جمله قیمت بیت کوین و آینده آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

می‌بینیم که اخبار بیت کوین از جمله خبرهایی مانند: «ایلان ماسک 272 میلیون دلار فقط از طریق بیت کوین سود کرد» یا «تسلا 171 میلیون دلار برای بیتکوینی که 101 میلیون دلار بیشتر فروخت، پرداخت کرد و 59 درصد سود به دست آورد»، تأثیرات زیادی بر قیمت‌ها و حجم معاملات این رمزارز داشته است.

تأثیر توییت‌ها بر دیدگاه افراد عادی

اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال برخی از افراد را هیجان‌زده و برخی را نگران می‌کند. از طرفی افراد عادی به راحتی تحت تأثیر توییت‌ها یا هرگونه رسانه‌ اجتماعی دیگری قرار می‌گیرند. اخبار ممکن است انگیزه مردم عادی را برای سرمایه‌گذاری حتی بیشتر از ظرفیتی که دارند بالا ببرد.

با این اوصاف، افراد حتی تحت تأثیر توییت‌ها و اخباری مثل اخبار شیبا، بیت کوین و ... ممکن است بدون توجه به نوسانات بازار، در آن سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع ممکن است منجر به از دست رفتن تمام پس انداز زندگی و حتی بیشتر از آن شود. در این زمینه مطالعاتی نیز انجام شده که میزان برجسته بودن این اثر را ثابت می‌کند.

ارتباط اخبار بیت کوین (توییت‌های ایلان ماسک) و قیمت‌ بیت کوین

در سال 2014، ایلان ماسک ابتدا بیت کوین را «احتمالا چیز خوبی» معرفی کرد. به زودی شایعاتی مبنی بر اینکه او ممکن است «ساتوشی ناکاماتو» همان نام مستعار بنیانگذار بیت کوین باشد، منتشر شد (که بعدا مشخص شد صحت ندارد). مطالعاتی که در مورد تأثیر اخبار ارز دیجیتال در قالب توییت‌ها انجام شد، نشان داد که تأثیر یک توییت واحد می‌توانست برای مدت کوتاهی بر بازار تأثیر بگذارد؛ اما در نهایت ثابت شد که این تأثیر نوسان دارد و همچنان در نوسان است. به عبارتی دیگر این تأثیرات ثابت باقی نمی‌ماند. لازم به ذکر است که منابع خبری همانند Cryptonews و Wallex اخبار ارز دیجیتال را به صورت دقیق منتشر می‌کنند.

ارتباط اخبار دوج کوین (توییت‌های ایلان ماسک) و قیمت‌ دوج کوین

Space X (شرکت آمریکایی سازنده فضا پیما در کالیفرنیاست که در سال 2002 توسط ایلان ماسک و با هدف کاهش هزینه‌های حمل و نقل فضایی و استعمار در مریخ تأسیس شده است) ادعا می‌کند که می‌خواهد Dogecoin را روی ماه بگذارد. توییت‌هایی از Elon نیز همین موضوع را بیان می‌کنند. این اخبار، قیمت دوج کوین را به عنوان یک میم سکه تحت تأثیر قرار داد و شایعات افزایش قیمت Doge تا 1 دلار در اواسط می 2021 رواج گسترده‌ای یافت.

اخبار برنامه SNL و قیمت دوج کوین

با حضور ایلان ماسک در برنامه SNL (Saturday Night Live)، انتظار می‌رفت که دوج کوین توسط محبوبیت و نفوذ ایلان کنترل شود و قیمت آن حداقل به یک دلار برسد؛ اما هیچ‌یک از این ادعاها صحت نداشت. در واقع نتیجه اولیه حضور و اشاره ایلان ماسک به این رمز ارز سقوط سنگین ارزش بازار دوج کوین بود. در حالی هولدکنندگان این ارز انتظار داشتند با پخش اپیزود SNL با حضور ایلان ماسک، با یک انفجار قیمت مواجه شوند. در واقع ایلان ماسک در بخش آغازی برنامه SNL به دوج کوین نیز پرداخت؛ اما برخلاف انتظار، نتیجه پرداختن به کاهش قیمت دوج کوین منتهی شد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم، تأثیر اخبار ارز دیجیتال به ویژه اخبار بیت کوین و ارزهای دیگری از قبیل دوج کوین را بر قیمت و ارزش بازار این ارزها بیان کنیم. ما بر توییتر و به ویژه توییت‌های ایلان ماسک و نقش آن در قیمت بیتکوین و قیمت دوج کوین پرداختیم.

می‌دانیم که بازار کریپتو ذاتا بازاری بی‌ثبات است؛ آیا توییت‌های ایلان به‌طور انحصاری پاسخگوی بی‌ثباتی کریپتو هستند؟ به نظر می‌رسد که ایلان می‌تواند با توییت‌های خود بازار ارزهای دیجیتال را به حرکت درآورد. با این وجود و براساس بررسی عمیق‌تری که از کارکرد کریپتو به عنوان یک سرمایه‌گذاری صورت گرفته، نتایج دیگری نشان داده می‌شود. در واقع الگوی ارزش هر منبع را می‌توان به چهار مرحله تقسیم کرد؛ انباشت، نشانه‌گذاری، توزیع و نشانه‌گذاری. این یک چرخه است که هر سرمایه‌گذاری از آن می‌گذرد و برای توسعه و سودآوری لازم است.

براساس انتشار خبری از تسلا مبنی بر اینکه استفاده از بیت کوین به دلیل استفاده بالای انرژی بیت کوین در تعاملات ماینینگ به حالت تعلیق درآمده است، ارزهای دیجیتال به سمت نزولی رفتند. این یک چرخه عادی است که هر سرمایه‌گذاری طی می‌کند و برای توسعه آن در طولانی مدت ضروری است.

اما در مورد ارزهای دیجیتال مشاهدات دیگری وجود دارد؛ در واقع پیش از انتشار اخبار ارز دیجیتال از طرف چهره‌های سرشناس مانند مدیر عامل تسلا، سقوط‌های شدیدتری در تاریخ ارزهای دیجیتال وجود داشته است؛ بنابراین به جرأت می‌توان گفت در خصوص تمامی ارزهای دیجیتال از جمله اخبار شیبا، اخبار بیت کوین و ... هیچ فردی نمی‌تواند دنیای کاملا بی‌ثبات ارزهای دیجیتال را کنترل کند.