تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3558118
شناسه : 3558118
تاریخ :
کارشناس یازار سرمایه عنوان کرد: چهار ویژگی و کارکرد صندوق های سرمایه گذاری اقتصاد ایران: کارشناس بازارسرمایه با اعلام ۴ ویژگی صندوق های سرمایه گذاری مانند جلوگیری از شکل گیری حباب از این ابزار مالی دفاع کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران محمد صادق میرزایی با اشاره به افزایش نقد‌های مختلف از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته های اخیر  اعلام کرد: چند دلیل محکم نشان می‌دهد حضور صندوق‌ها نه‌ تنها بد نیست بلکه برای بازار سرمایه و عمق بخشیدن به آن‌ بسیار کاربردی است.

برخی از انتقادها به نحوه مدیریت صندوق‌ها بر‌می‌گردد. از سوی دیگر برخی معتقدند چرا عرضه اولیه به صندوق‌ها اختصاص می‌یابد. این شائبه هم وجود دارد که صندوق‌ها در عرضه اولیه‌ها قیمتی بالاتر از خالص ارزش روز دارایی‌ها سفارش می‌گذارند. در نتیجه قیمتی که در روز عرضه بر تابلو می‌نشیند بعد از مدتی روند نزولی گرفته و بازدهی آن کاهش می‌یابد.

۱. با توجه به اینکه صندوق‌ها ارزش بازار (مارکت ‌کپ) بزرگ‌تری داشته و می‌توانند حضور گسترده‌ای در سایر سهام داشته باشند در نتیجه با فروش‌ها و ذخیره سود‌های به‌موقع، مانع از ایجاد حباب چشمگیر همانند سال ۹۹ می‌شوند. از دیگر نقش‌های مهم صندوق‌ها می‌توان در ریزش‌های بازار سهام اشاره کرد که با اقدام به خرید سهام ارزنده می‌توانند جلوی ریزش عمیق را بگیرند.

۲. مقایسه سبدگردان‌ها با صندوق‌ها نشان می‌دهد بازدهی سبدگردان‌ها، چه رسمی و چه غیر‌رسمی، نسبت به صندوق‌ها کمتر است. از سوی دیگر سبد گردان‌ها درصدی از سود را نیز به عنوان کارمزد لحاظ می‌کنند. در نتیجه با حضور گسترده صندوق‌ها بسیاری از سبدگردانان رسمی و غیررسمی دچار چالش شده‌اند. به طور قطع بازدهی صندوق‌ها با کارمزد کمتر از سبدها بیشتر خواهد بود.

۳. نکته قابل‌ تامل دیگر این است که اگر شخصی خواهان در اختیار گذاشتن سرمایه به گروه حرفه‌ای و دارای مجوز رسمی باشد باید به یک سبدگردان رسمی یا یک صندوق مراجعه کند. مراجعه به سبد‌گردان رسمی، میلیارد‌ها تومان سرمایه اولیه لازم دارد اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها تنها با ۵۰۰ هزار تومان هم امکان‌پذیر است.

۴. با یک نگاه سریع به بازدهی صندوق‌های معتبر سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته، نتایج شگفت‌انگیزی مشاهده می شود. برخی از این صندوق‌ها در یک دهه اخیر بیش از ۴۰ برابر رشد کرده‌اند که نسبت به تمام بازار‌های موازی و بازدهی بسیاری از سبد‌گردانان رسمی و غیر‌رسمی، بازدهی خیره‌کننده‌ای حساب می‌شود.