تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3523545
شناسه : 3523545
تاریخ :
حدیث | یک روش کاربردی در مواجهه با فرزند دختر اقتصاد ایران: والدین به عنوان اصلی‌ترین و اثرگذارترین مربیان فرزندان جهت تربیت صحیح آنها محسوب می‌شوند. نیاز است والدین عزیز به هر نحوی شده با گزاره‌های تربیتی و روش‌های تربیتی آشنا شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، والدین به عنوان اصلی‌ترین و اثرگذارترین مربیان فرزندان جهت تربیت صحیح آنها محسوب می‌شوند. نیاز است والدین عزیز به هر نحوی شده با گزاره‌های تربیتی و روش‌های تربیتی آشنا شوند. امروزه بستر فضای مجازی تقریباً از دم دست‌ترین ابزارها برای رسیدن به این هدف است؛ از جمله منابعی که می‌تواند ما را با روش‌های تربیتی آشنا کند، احادیث عترت است. وقتی کلیدواژه «روش برخورد با فرزند» یا «روش تربیت فرزند» در احادیث را در موتورهای جستجوگر وارد می‌کنیم، به نتایج خوبی دست می‌یابیم، از جمله آنها روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فرمود «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِیَالِهِ، کَانَ کَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِیجَ، وَ لْیَبْدَأْ بِالْإِنَاثِ قَبْلَ الذُّکُورِ ، فَإِنَّ مَنْ فَرَّحَ ابْنَتَهُ فَکَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ»؛ یعنی کسى که بازار مى‌رود و تحفه‌اى براى خانواده خود مى‌خرد، مانند کسى است که مى‌خواهد به نیازمندانى کمک کند (یعنی همان پاداش را دارد) و هنگامى که مى‌خواهد تحفه را تقسیم کند، نخست باید به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا که هر کس دخترش را شاد و مسرور کند چنان است که گویى کسى بنده‌ای از فرزندان اسماعیل علیه‌السلام را آزاد کرده باشد.

امیرالمؤمنین در این روایت به نکته‌ی ظریفی اشاره می‌کنند که همان ترجیح دادن دختر نسبت به فرزند پسر است. بروز این رفتار به دلیل روحیه ظریفی است که دختران نسبت به پسران دارند، همچنان که این نوگلان، بیشتر تشنه مهر و محبت والدین هستند و اگر توجهی به نیازهای عاطفی آنها نشود، ممکن است در آینده با مخاطرات عاطفی مواجه شوند. جالب است که نقل می‌شود رسول خدا صلی الله علیه و آله هرگاه به سفر می‌رفتند، فاطمه سلام‌الله علیها آخرین نفری بودند که با ایشان وداع می‌شد و هرگاه از سفر باز می‌گشتند، اولین نفری بودند که مورد عنایت پیامبر (ص) قرار می‌گرفت؛‌ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا سَافَرَ آخِرُ عَهْدِهِ‏ بِإِنْسَانٍ مِنْ أَهْلِهِ فَاطِمَةُ وَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْهِ إِذَا قَدِمَ فَاطِمَةُ ع‏.  (کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 1، ص 451)

نمونه این روایات را در حدیثی دیگر از امیرالمؤمنین علیه‌السلام اینگونه می‌خوانیم که حضرت فرمود «مَنْ کانَ لَهُ أُنْثى فَلَمْ یَنْبِذْها وَ لَمْ یُهِنْها وَ لَمْ یُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَیْها اَدْخَلَهُ اللّهُ الْجَنَّةَ»؛ یعنی آنکه داراى دختر است، او را از خود نراند، اهانتش نکند و پسران را بر او مقدم ندارد، خداوند وى را وارد بهشت مى‌کند.» (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏15، ص118) یا امام رضا علیه‌السلام در روایتی فرمود «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى اَلذُّکُورِ»؛ یعنی خداوند متعال به دختران مهربان‌تر است تا پسران. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص6)

این رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و احادیث عترت علیهم‌السلام حاوی پیامی تربیتی به تمام بشریت است تا به ریزترین مسائل تربیتی توجه داشته باشند و از فرزندان خود و تربیت معنوی آنها غافل نشوند.

انتهای‌پیام/