تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3522908
شناسه : 3522908
تاریخ :
بهره‌برداری از سامانه رباتیک جراحی ایرانی در ۲ شهر کشور اندونزی اقتصاد ایران: سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا که از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است، اکنون با صادرات آن به کشور اندونزی، در دو شهر این کشور به بهره‌برداری رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا میرباقری؛ مدیرعامل شرکت "نوآوران رباتیک و پزشکی سینا" درباره این فناوری داخلی که به اندونزی صادر شده اظهار کرد: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ایران و اندونزی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی، دو دستگاه از ربات جراح سینا را از شرکت سینا خریداری کردند و در سال‌های 2021 و 2022 در دو شهر کشور اندونزی به فاصله 500 کیلومتر نصب شد.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها ما در هر شهر بیش از 60 جراح اندونزیایی را آموزش داده و از بین این جراحان آموزش دیده شده درهر شهر بیش از 10 جراح را برای ادامه فرآیند مطالعات پری کلینیکال و کلینیکال انتخاب شدند.

مدیرعامل این شرکت فناور خاطرنشان کرد: در سال 2023 و روزهای اخیر که رییس جمهوری کشور ما به اندونزی سفر کرده است، استقبال شایسته‌ای انجام شد و رییس جمهوری هردو کشور از نتایج صادرات این فناوری، ابراز خرسندی کردند.

وی افزود: آنها از اجرای موفق جراحی رباتیک از راه دور به فاصله 500 کیلومتر در دو شهر اندونزی بسیار راضی و خرسند بودند و درادامه تأکید داشتند که این پروژه باید با قوت و همت بیشتری ادامه پیدا کند.

میرباقری درخصوص زمینه همکاری با اندونزی و صادرات فناوری تولید داخل اظهار کرد: به دنبال سفر وزیر بهداشت اندونزی به ایران در سال 2018 و بازدید از این سامانه ما فرصتی یافتیم تا بتوانیم این ربات را به آنها معرفی کنیم.

این فعال فناور بیان کرد: مقامات اندونزیایی با این ربات از نزدیک کار کرده و علاقه‌مند به خرید این فناوری شدند. آنها اعلام کردند که این سیستم می تواند رقیب خوبی برای محصول آمریکایی مشابه این ربات باشد.

وی ادامه داد: مقامات اندونزیایی با مزیت‌های نسبی این ربات آشنا شده و اظهار کردند که این دستگاه طوری طراحی شده که می‌تواند با هزینه قابل قبولی برای کشورهای در حال توسعه قابل استفاده باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد: مسئولان کشور اندونزی براین باور بودند که قیمت اولیه این دستگاه و هزینه طراحی و ساخت آن برای هر عمل بسیار پایین‌تر از عمل‌های جراحی روتین نیست.

میرباقری خاطرنشان کرد: به دنبال این بازدید و استفاده از این ربات، وزیر وقت اندونزی این موضوع را پیگیری کرد تا چند تن از جراحان اندونزیایی به ایران سفر کرده و از نزدیک با این دستگاه آشنا شوند و پس از استفاده از این ربات این جراحان اعلام کردند که این دستگاه بسیار کاربردی و جایگزین مناسبی برای نمونه آمریکایی آن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت این پروژه در کشور اندونزی اظهار کرد: در رسانه‌های کشور اندونزی اعلام شد که مردم این کشور بسیار از بهره‌مندی این فناوری در کشور خود در حوزه جراحی خرسند هستند و امیدوارند که با همکاری مشترک با ایران در مسیر بومی‌سازی این فناوری گام بردارند و در آینده نیز این فناوری را برای کشور خود تولید کنند.

مدیرعامل این شرکت ضمن ابراز خرسندی از توسعه این فناوری در کشور اندونزی توسعه یافته است.

انتهای پیام/