تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3522681
شناسه : 3522681
تاریخ :
چهارمین جلسه «کمیسیون خاص» مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد/تدوین سازوکار و فرایند «ارزیابی، اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های کلی نظام» اقتصاد ایران: چهارمین جلسه «کمیسیون خاص» با موضوع بررسی و تدوین سازوکار و فرایند «ارزیابی، اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های کلی نظام» در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، جلسه «کمیسیون خاص»  مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست محمدباقر ذوالقدر و با حضور برخی اعضای مجمع از کمیسیون های تخصصی این نهاد برگزار گردید.

در این جلسه، بحث درباره تدوین سازوکار و فرایند ارزیابی، اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های کلی نظام ادامه یافت و اعضای جلسه به بررسی ابعاد گام سوم ارزیابی، اثربخشی و کارآمدی سیاستهای کلی در اجرا، پرداختند.

پس از تبادل نظر اعضای جلسه درباره شروط اثربخشی سیاست ها در مرحله اجرا، تاکید شد که سیاستی اثربخش است که «اهداف سیاست در قوانین و مقررات و در صورت لزوم در ساختارها و ابزارهای اجرای سیاست منعکس شده باشد» همچنین«در اثر اجرای سیاست، شاخص های مرتبط با اهداف سیاست، در بازه زمانی قابل ارزیابی، محقق شده باشد.»

در ادامه جلسه در خصوص شروط کارآمدی یک سیاست کلی، نیز بحث و تبادل نظر و تاکید شد که سیاستی کارآمد تلقی می شود که «راهبردهای سیاست منجر به تحقق اهداف سیاست با بازدهی بالا(با کمترین منابع و صرف کمترین هزینه و بیشترین عایدی) شده باشد.» و «راهبردهای سیاست در قوانین و مقررات و اقدامات اجرایی و در صورت لزوم در ساختارها و ابزارهای اجرای سیاست منعکس شده باشند.»

در این جلسه، برای ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاستهای کلی، « استفاده از روش های علمی و کارشناسی معتبر و بهره گیری از همکاری دستگاه ها و مراکز علمی و نخبگانی مربوط» مصوب گردید.

ذوالقدر در این جلسه بر تعیین «مرجع ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست کلی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که در این خصوص پیشنهاداتی مطرح گردید و مقرر شد در جلسه آتی کمیسیون در خصوص آنها تصمیم گیری شود.

«بررسی تناسب شاخص های ارزیابی با اهداف سیاست های کلی» نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و ادامه تدوین و بررسی سازوکار و فرایند ارزیابی، اثربخشی و کارآمدی سیاست‌های کلی نظام به جلسه بعد موکول گردید.

پایان پیام/