تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3519792
شناسه : 3519792
تاریخ :
به مشاور احتیاجی نیست، ممنون! /نظرات غیر کارشناسی، با زندگی‌مان چه می‌کند؟ اقتصاد ایران: متاسفانه برخی از افراد با تکیه بر نظرات و توصیه‌های اطرافیان‌شان یا با مطالعه کتاب‌ها و متن‌ها و پست‌های اینستاگرامی مشکلات‌ و مسائل بحرانی شان را حل می کنند. این افراد ناخواسته زندگی خود را مانند یک موش آزمایشگاهی با هر نظر و گفتاری مورد تغییر و تحول قرار می‌دهند! در این گزارش سعی کردیم به اهمیت موضوع مشاوره بپردازیم و برایتان روشن کنیم که عدم مشاوره گرفتن در زمان‌های بحرانی چه مشکلاتی را متوجه زندگی مان می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

گروه زندگی: «به نظر من آدم، خودش مشکل خودش رو بهتر میفهمه و میتونه حلش کنه. روان‌شناس یا مشاور هم یه آدمه مثل خود ما و کمکی نمیتونه بکنه. من خودم به همه دنیا مشاوره میدم. مشکل آنقدر بزرگ نیست که بخواهم پیش روانشناس بروم، خودم می‌توانم حلش کنم!» 
این جملات برای شما آشنا نیست؟ برخی از افراد بدون اینکه اهمیت مشاوره در هر بخش از زندگی‌شان را بدانند خودشان درصدد حل آن برمی‌آیند یا ترجیح می‌دهند به جای صحبت با متخصص آن از تجربیات اطرافیان و دوست و آشنایشان کمک بگیرند. فارغ از اینکه نظرات و توصیه‌های غیر کارشناسانه با زندگی آن‌ها بازی می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد. این افراد ناخواسته زندگی خود را مانند یک موش آزمایشگاهی با هر نظر و گفتاری مورد تغییر و تحول قرار می‌دهند!

 

* برای هر دردی، یک نسخه نمی‌پیچند!

 

تا به حال برایتان پیش آمده است که از همسرتان در برهه‌ای از زندگی توقع توجه داشته باشید و او به شما بی‌توجهی کرده باشد، شاید در دل‌تان آشوب بیفتد که نکند توجهش را نثار شخص دیگری می‌کند؟! یا دختر و پسر نوجوان با استعدادی دارید که چند سال است به علت استرس و اضطراب شدید پشت کنکور مانده است. یا زن میانسالی که می‌داند و می‌بیند شوهرش چند سال است که در حال خیانت است و گمان می‌کند که با بیشتر محبت کردن و قربان صدقه شوهرش رفتن می‌تواند اوضاع را در دست بگیرد و سعی می‌کند، به طریقی مشکل را رفع و رجوع کند. یا دختر جوانی که چند بار قصد خودکشی داشته است 

هنگامی که در چنین شرایطی قرار گرفتید چه واکنشی از خود نشان دادید؟ آیا بعد از واکنشی حساب نشده بعد از این اتفاق ها سرزنش به سراغ تان آمده و خودتان را ملامت کرده‌اید که من هیچ چیزی نمی‌‌دانم آیا اصلا می‌دانید باید چه رفتاری داشته باشید که شرایط را بحرانی‌تر نکنید؟ از درست و غلط رفتار خودتان یا طرف مقابل‌تان چقدر با خبرید؟ 

در این شرایط شما نمی‌توانید به تنهایی مشکل‌تان را حل کنید، مگر وقتی دچار بیماری شدیدی می‌شوید می‌توانید به تنهایی خودتان را مداوا کنید؟ خیر. البته شاید برخی از افراد در این شرایط هم خودشان دست به خود درمانی بزنند و سرخود و به تجویز دوست و آشنا و اینترنت به هر قرص و دارویی چنگ بزنند و طول درمان‌شان را طولانی و سختی و درد بیماری را برای خود و اطرافیان‌شان بیشتر می‌کنند و در نهایت هم اگر بهبود پیدا کنند ضربات جبران ناپذیری بر بدن و جسم‌شان بر جای بگذارند. باید بدانید که در این شرایط بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس خانواده مطمئن است. در واقع روانشناس متخصص با استفاده از دانش و تجربه کافی راهکار‌های به شما می‌دهد که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید زندگی بهتر و زیبا‌تری داشته باشید.

 


دکتر «رفعت قاسمی» روانشناس، خانواده درمانگر و مشاور خانواده

* مشکلات را بدون بخیه پانسمان نکنید! 

در دین اسلام برای مشاوره در همه امور تاکید فراوانی شده است، حضرت امیرالمؤمنین (ع) هم در این باره می‌فرمایند: «هر کس با خردمندان مشورت کند با انوار خردهای آنان روشنی یابد و به راه راست و رستگاری نائل گردد. همچنین می‌فرمایند:« مشورت‌کننده از نابودی و سقوط مصون می‌ماند.» منظور از خردمندان اینجا جدا از استفاده از تجربیات و نظرات بزرگترها و افراد با تجربه، متخصص و کارشناس است. 

«رفعت قاسمی» روانشناس، خانواده درمانگر و مشاور خانواده می‌گوید: «چکاپ رابطه اهمیت زیادی دارد، باید قبل از اینکه تنش‌ها در روابط خانوادگی ما جدی شود و خراش‌ها عمیق شوند به فکر درمان باشیم. اما حالا به هر دلایلی اگر خراش ایجاد شد و روابط با طرف مقابل که می‌تواند فرزند، همسر یا پدر و مادر یا... باشد باید به درمان به موقع توجه شود. علاوه بر این سعی شود از پانسمان کردن‌های ظاهری استفاده نشود. 

در حقیقت ما اجازه نداریم که اگر یک مسئله و مشکلی بین شریک زندگی یا خانواده‌مان پیش می‌آید، سریع بدون بخیه و استریل کردن و مداوا کردن، پانسمان کنیم و بگوییم خودمان می‌توانیم مسئله را حل و مدیریت کنیم یا بگوییم اگر برویم پیش کارشناس ممکن است، وابسته شویم؛ این‌ها یک سری تصورات باطل است. اگر با کارشناس و متخصص مشورت کنیم از تجربیات و حیطه علمی او استفاده می‌کنیم و فراز و فرود رابطه را به سمت هموار شدن و آرام‌تر شدن حرکت می‌دهیم، با این راهکار روابط‌مان بیمه می‌شود و رابطه را چکاپ می‌کنیم و در روابطمان با همسر یا فرزند از آسیبی‌های بعدی و خراش عاطفی در امان می‌مانیم.» 

* نظرات غیر کارشناسانه، با زندگی مان چه می‌کند؟

متاسفانه برخی از ما بدون اینکه به اهمیت مشاوره توجه داشته باشیم، سعی می‌کنیم با تکیه بر نظرات و توصیه‌های اطرافیان‌مان یا با مطالعه کتاب‌ها و متن‌ها و پست‌های اینستاگرامی مشکلات‌مان را حل کنیم. در حالی که بر این امر واقف نیستیم که برای هر مشکلی نمی‌توان یک نسخه پیچید، همچنین برای هر دردی نمی‌توان از یک دوا استفاده کرد. بلکه هر درد و بیماری یک داروی مخصوص به خود را دارد. 

برخی از افراد ممکن است هیچ تجربه و تحصیلاتی در زمینه مشاوره و روانشناسی نداشته باشند، اما برای حل مشکل دیگران بدون توجه به تفاوت‌های فردی، از دایره تجربیات و ذهنیات شخصی‌اش استفاده کند و به فرد مقابل خود راهکارهایی بدهد که شاید در بعضی موارد راهگشا نیز باشد. اما در بسیاری از موارد سبب بدتر شدن مشکلات می‌شود. 
در حالی که جلسه مشاوره، استراتژی، روند و هدف‌گذاری‌های مشخصی دارد و بر اساس یک پروتکل خاص که مشاور در چند دقیقه ابتدایی جلسه با توجه به موضوع جلسه انتخاب می‌کند پیش می‌رود. جلسه مشاوره زیر بنای تئوریک مشخصی دارد و مشاور بر اساس رویکرد تخصصی خود پیش می‌رود که ممکن است تمرکز بر هیجانات، شناخت یا رفتار باشد. 

 قاسمی روانشناس، خانواده درمانگر و مشاور خانواده درباره اهمیت استفاده از کمک متخصص و کارشناس، می‌گوید: «اگر افراد مشاوره را به عنوان یک مهم تلقی نکنند، طبیعتا یک تکه موثر از پازل روابط‌شان را جا گذاشتند. چون هر چقدر از تجربیات اطرافیان و خودشان استفاده کنند و خودشان با طرف مقابل‌شان گفت‌وگو کنند که اصلا معلوم نیست این گفت‌وگوهایشان بر اساس یک چارچوب و چارت درستی در حال اتفاق است یا نه فقط بر اساس یک سری اطلاعات صوری و ظاهری است که برگرفته از دو تا کتاب یا لیستی از برخی از سوالات کلیشه‌ای و اطلاعاتی که از دوستان و آشنایان گرفتیم که البته بسیار لازم است، در یک نگاه به عنوان یک اطلاعات عمومی، اما واقعا کافی نیست. ما باید اطلاعات تخصصی داشته باشیم.»

* کار را به کاردان بسپارید! 

با این تفاسیر لازم است در مشکلات و مسائل خانوادگی که در مورد آن آگاهی لازم را ندارید و برای حل کردنش پریشان شده‌اید، از یک متخصص کاربلد در این کار یاری بگیرید، چراکه روابط خانوادگی شما مهمتر از آن است که هر روش و نظر دم دستی برای بهبود بخشیدن با آن استفاده کنید. در حقیقت در هر اموری کار را باید به کار دانش سپرد! 

ادامه دارد..

پایان پیام/