تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3519138
شناسه : 3519138
تاریخ :
اردوغان: نظامیان خود را از سوریه خارج نمی‌کنیم اقتصاد ایران: رئیس جمهور ترکیه که بارها مدعی آمادگی برای مذاکره با دولت سوریه شده است، گفت که نظامیان خود را از خاک سوریه خارج نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شامگاه امروز جمعه تأکید کرد که این کشور قصد ندارد نظامیان خود را از سوریه خارج کند و در این کشور باقی خواهند ماند.

اردوغان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان مدعی شد که علت باقی ماندن نظامیان ترکیه در سوریه این است که «تهدید تروریستی علیه کشور ما [از سوریه] همچنان پابرجاست. تنها علت حضور نظامی ما در سوریه، مبارزه با تروریسم است.

 ترکیه از سال ۲۰۱۶ و به بهانه مقابله با قدرت‌گیری شبه‌نظامیان کُرد در شمال و شمال شرق سوریه حضور نظامی خود را گسترش داده است. شبه‌نظامیانی که به گفته مقامات آنکارا با عناصر پ.ک.ک ارتباط عمیقی دارند.

ارتش ترکیه و تروریست‌های همسو ، به بهانه مبارزه با کُردها، با این کشور از جمله گروهک ارتش آزاد، در ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ عملیات «سپر فرات» را انجام دادند و مناطقی در شمال استان حلب از جمله «جرابلس» را به اشغال خود در آوردند.

در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ نیز عملیات «شاخه زیتون» در منطقه «عفرین» در استان حلب انجام شد. در نهم اکتبر ۲۰۱۹ نیز عملیات «چشمه فرات» در استان‌های استان‌های حلب، حسکه و رقه آغاز شد و با اشغال مناطقی در نوار مرزی استان رقه پایان یافت.

اردوغان همچنین گفت که ترکیه با سوریه با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و وجود این مرزهای طولانی، باعث شده است که «همه کشور ما با تهدید تروریسم مواجه باشد».

وی به مسئله آوارگان سوری حاضر در ترکیه پرداخت و ادعا کرد که این کشور، بازگشت آوارگان را تضمین می‌کند. رئیس جمهور ترکیه همچنین مدعی شد که آنکارا طرحهای برای احداث مسکن در سوریه در نظر دارد تا حدود یک میلیون آواره به کشور خود بازگردند.

بر خلاف ادعای اردوغان، پارلمان سوریه خرداد ماه گذشته خبر داد که دولت ترکیه با عملیاتهای نظامی خود، صدها هزار نفر از مردم سوریه را آواره کرده است و قصد دارد بافت جمعیتی مردم این کشور را تغییر دهد .

رئیس جمهور ترکیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، ژست مذاکره با دولت سوریه و برقراری مجدد روابط با دمشق گرفته بود، ولی مسئولان سوری به ویژه بشار اسد رئیس جمهور این کشور، اظهارات اردوغان درباره مذاکره را دارای مصرف انتخاباتی عنوان می‌کنند. اسد تأکید کرد که خروج نظامیان ترکیه، اولین شرط آغاز مذاکرات است.