تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3518365
شناسه : 3518365
تاریخ :
در شهر کازان آغاز شد؛ چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه و جهان اسلام اقتصاد ایران: چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه و جهان اسلام از امروز در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امروز در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه، رویدادها و فعالیت‌های اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه - جهان اسلام با حضور نمایندگان ۶۴ کشور و ۵۹ منطقه روسیه آغاز شد.

این رویداد از امروز هجدهم ماه می تا نوزدهم (۲۸ و ۲۹ اردیبهشت۱۴۰۲) برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از ۱۵ هزار نفر در اجلاس روسیه - جهان اسلام KazanForum شرکت کنند.

طبق برنامه فعالیت‌های اجلاس، قرار است بیش از ۱۴۰ جلسه مختلف در روزهای برگزاری اجلاس، برگزار شود و موضوعات اصلی آن، امور مالی اسلامی و صنعت حلال خواهد بود.

* لاوروف: در روابط بین المللی رویارویی راه بن‌بست است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز در مجمع دیپلمات‌های جوان که یکی از نشست‌های گفتگوی اجلاس بین المللی اقتصاد روسیه و جهان اسلام است، خواستار کنار گذاشته شدن رویارویی در روابط بین‌الملل شد و تاکید کرد که این یک بن‌بست در مسیر روابط بین‌الملل است و باید از آن اجتناب کرد.

 لاوروف امروز در پیامی به شرکت کنندگان در افتتاحیه هفتمین مجمع دیپلمات‌های جوان سازمان همکاری اسلامی گفت: روسیه دائماً با این واقعیت پیش می‌رود که توسعه روابط بین الملل تحت نظام تقابل و رویارویی به بن بست می رسد، بنابراین باید از رویارویی‌های غیرمنطقی و بسیار خطرناک بین مراکز جهانی اجتناب شود.

لاوروف افزود: برای جامعه بین‌المللی مهم است که وجود نظام جهانی چندقطبی در حال ظهور را نه با زور، بلکه از طریق ضوابط قانونی مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد و احترام به اصل برابری حاکمیتی همه دولت‌ها تضمین کند.

* پوتین:خواهان تقویت روابط با کشورهای اسلامی هستیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در پیامی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت: به مناسبت افتتاح چهاردهمین اجلاس بین المللی اقتصادی در کازان به شما خوش آمد می‌گویم، پایتخت جمهوری تاتارستان بار دیگر به گرمی از مهمانان بسیاری از کشورها استقبال و  ثابت می‌کند که یک مکان قابل اعتماد و مطلوب برای فعالیت‌های تجاری در مقیاس بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه روسیه به طور سنتی از روابط نزدیک با کشورهای اسلامی به صورت دوجانبه و در چارچوب تعامل با سازمان همکاری اسلامی برخوردار بوده است، تاکید کرد: این روابط مبتنی بر مشارکت و احترام به حاکمیت و هویت تمدنی یکدیگر است.

پوتین گفت: امروزه کشورهای اسلامی به طور فعال در حال توسعه و دستیابی به دستاوردهای ملموس در تجارت و بخش مالی در نوآوری و تحقیقات علمی و کاربردی هستند.

وی افزود: روسیه برای بزرگترین همکاری تجاری و بشردوستانه ممکن با کشورهای اسلامی آماده است. ما علاقه‌مند به تقویت روابط موجود، یافتن شرکای جدید، ترویج همکاریهای کشاورزی و صنعتی، و ایجاد زنجیره‌های حمل و نقل و لجستیک جدید هستیم.

رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که گروه چشم انداز استراتژیک روسیه و جهان اسلام و مجمع کازان به تقویت تعامل بین جوامع تجاری روسیه و کشورهای اسلامی ادامه خواهند داد و همچنین برای باز کردن فرصتهای جدید برای پروژه‌های مشترک در سطح مناطق و کشورها تلاش خواهند کرد.

هدف این اجلاس تقویت همکاری‌های روسیه و جهان اسلام است و اجلاس کازان بستری برای هم‌افزایی برنامه‌های اقتصادی، علمی، فنی، فرهنگی و انفورماتیک از طریق ساختارهای مختلف سازمان همکاری اسلامی است.

برنامه کامل این رویداد در وب سایت اجلاس (kazanforum.ru) موجود است.