تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3516941
شناسه : 3516941
تاریخ :
میدل ایست ای خبرداد؛ شرایط خوب اردوغان برای دور دوم انتخابات ترکیه اقتصاد ایران: پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی با ارائه تحلیلی مقایسه‌ای از میزان آراء کسب‌شده توسط «رجب طیب اردوغان» در این انتخابات با دوره قبلی در سال 2018، نوشت که او برای دور دوم در وضعیت خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پایگاه خبری انگلیسی‌زبان «میدل‌ایست‌آی» روز گذشته (۱۵ می) در گزارشی  نوشت که مقامات ترکیه و اعضای حزب «عدالت و توسعه» از نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز یکشنبه برگزار شده، تعجب نکرده و اکنون هم «رجب طیب اردوغان» براساس تحلیل داده‌های انتخاباتی، در جایگاه خوبی از رقابت‌های دور دوم انتخابات قرار دارد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، میدل‌ایست‌آی نوشت: علی‌رغم نظرسنجی‌های متعدد عمومی که نشان می‌داد قلیچداراوغلو نامزد پیشتاز است و نظرسنجی‌ها برای حزب عدالت و توسعه در هفته‌های گذشته خوب نبوده، اما نتایج متفاوتی رقم خورد.

براساس هفت نظرسنجی انجام‌شده توسط حزب عدالت و توسعه در ماه گذشته، نتایج نشان داده که اردوغان با اختلاف دو تا سه درصدی نسبت به رقیبش برتری دارد. به گزارش میدل‌ایست آی، این نتیجه احتمالاً در دور دوم رقم خواهد خورد.

این وبگاه در ادامه و با اشاره به اینکه مقامات ترکیه و منابع نزدیک به اردوغان گفته‌اند «به توانایی او برای پیروزی آسان در دور دوم مطمئن هستند»، نوشت: دو عامل اصلی در دور دوم وجود دارند که به اردوغان برتری زیادی می‌دهند.

میدل‌ایست آی اولین عامل را پارلمان دانسته و توضیح داد: در مقایسه با آخرین انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۸، حزب عدالت و توسعه ۸ درصد از حمایت‌ها را از دست داده بود و تنها با ۳۵.۴ درصد آرا، توانست ۲۶۶ کرسی را به دست آورد. با این حال، متحد آن یعنی حزب جنبش ملی، تنها یک درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ از دست داده و حالا هم ۱۰ درصد آرا را حفظ کرد؛ اردوغان گام به گام در همراهی با حزب جنبش ملی، اکثریت خود را در پارلمان حفظ می‌کند.

این پایگاه در ادامه می‌نویسد: دومین عامل رای‌دهندگان و طرفداران «سنان اوغان»، کاندید دیگر انتخابات ریاست جمهوری است؛ زیرا تحلیلی بر اساس داده‌های خبرگزاری آناتولی نشان می‌دهد که اوغان در مرکز این کشور، سهم اردوغان را از آن خود کرده است.

این وبگاه در بخش دیگری از گزارشش نوشت: اردوغان، برای مثال، در قونیه ۵.۳ درصد آراء قبلی خود را از دست داد، جایی که در سال ۲۰۱۸ توانسته ۷۴.۲ درصد از کل آراء‌اش را از آن خود کند؛ اما اکنون او از این منطقه به ۶۸.۹ درصد آراء رسیده است، آن هم به خاطر این که اوغان توانسته ۶.۷۶ درصد از آرا را در آنجا به خود اختصاص دهد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: بر اساس داده‌ها و نتایج انتخاباتی در این قونیه و جاهای دیگر، سهم قلیچداراوغلو در سطوحی مشابه با رای مخالفان در سال ۲۰۱۸ بوده است یا به نظر می‌رسد جاهایی هم ۲ تا ۳ درصد کمتر باشد. این تحلیل نشان می‌دهد که برخی از طرفداران اردوغان، شاید به دلیل مشکلات اقتصادی یا احساسات ضد پناهجویان، به اوغان متمایل شده باشند. بنابراین این احتمال وجود دارد که این بخش از رای‌دهندگان در دور دوم به سوی پایگاه اجتماعی اردوغان بازگردند، زیرا اگر با موضع قلیچداراوغلو مقایسه شود، او نماینده طرف ناسیونالیست ترک کشورش خواهد بود.

روز گذشته (دوشنبه، ۱۵می) شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده بود با توجه به این که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانستند در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد. گفته می‌شود حمایت سنان اوغان از هر یک از دو نامزد دیگر در دور دوم انتخابات، می‌تواند تعیین کننده برنده رقابت اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه و قلیچدار اوغلو، منتقد و مخالف او باشد.