تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3516268
شناسه : 3516268
تاریخ :
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی : بدنبال نفوذ تفکر نوآوری در نظام بانکی هستیم اقتصاد ایران: معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در تعامل با سیستم بانکی به دنبال نفوذ تفکر حوزه نوآوری در ساختار شبکه بانکی کشور و ارتقاءاستانداردهای مالی در اکوسیستم نوآوری هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، صندوق نوآوری و یکی از بانک ها به منظور کمک به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه، تفاهم‌نامه تسهیل انتشار اوراق صکوک نوآوری را امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه صندوق نوآوری و بانک مذکور توافق کردند به منظور کمک به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه، نسبت به همکاری مشترک در خصوص پذیرش رکن ضامن انتشار اوراق توسط بانک اقدام کنند.

بر این اساس صندوق نوآوری پس از شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان متقاضی انتشار صکوک، نسبت به معرفی آن‌ها به بانک اقدام می‌کند. بانک تجارت نیز در چارچوب ضوابط و مقررات جاری خود بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت تایید، موافقت خود با پذیرش رکن ضامن آن شرکت را از طریق تایید فرم تقاضای موافقت اصولی انتشار اوراق صکوک اعلام کرده و مراتب اقدام خود را به اطلاع صندوق می‌رساند.

همچنین بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، کلیه‌ شرکت‌های معرفی شده از سوی صندوق نوآوری، مشمول ۳۰ درصد تخفیف در کارمزد پذیرش رکن ضامن توسط بانک می‌شوند.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با امضای این دو تفاهم‌نامه نتایج پرخیر و برکتی نصیب زیست بوم نوآوری کشور شود، افزود: در این مدت چهار ساله در تعامل با بانک، انواع تسهیلات را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم که اعم از تسهیلات هزینه‌های جاری، تسهیلات لیزینگ، تسهیلات تامین محل کار شرکت‌ها و در مواردی هم تسهیلات تولید صنعتی و سرمایه ثابت بوده است. سال ۱۴۰۱ نزدیک به هزار میلیارد تومان تسهیلات با همراهی بانک مذکوردر اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم.

وی تاکید کرد: همچنین انواع ضمانت نامه‌هایی که مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان بوده، چه به شکل ریالی و چه به شکل ارزی، از سوی بانک مذکور و با معرفی صندوق نوآوری در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است. میزان ضمانت‌نامه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ از سوی بانک مورد تعهد برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده به دو هزار میلیارد تومان می‌رسد. در این میان شرکت‌ها تنها دو و نیم درصد سپرده‌گذاری داشته‌اند. جای خرسندی است که بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ما را در صندوق نوآوری روسفید کردند چرا که یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی کشور بودند.

ذوالفقاری خبر داد: سال ۱۴۰۱ بانک مذکوررتبه اول در ارائه‌ تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در شبکه بانکی کشور به خود اختصاص داد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: پیش از این صندوق نوآوری و بانک مذکور برنامه گسترش همکاری در زمینه ارائه خدمات اعتباری و انتشار صکوک نوآوری را در دستور کار قرار دادند که امروز این مسئله به وقوع پیوست و تفاهم‌نامه این همکاری امضا شد.

وی خاطرنشان کرد: ما از روز اولی که همکاری با سیستم بانکی را شروع کردیم، دو هدف جدی زیرساختی را دنبال کردیم؛ اول اینکه تفکر حوزه نوآوری در ساختار شبکه بانکی کشور نفوذ کند و بانک‌ها رویه‌های خود را در خیز به سوی اقتصاد دانش‌بنیان تنظیم کنند. از سوی دیگر در اکوسیستم نوآوری تبیین کنیم که استانداردهای مالی خود را ارتقاء دهند و بانک‌پذیر باشند.