تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3507039
شناسه : 3507039
تاریخ :
رئیس‌جمهور در صدر هیاتی عالی‌رتبه وارد دمشق شد؛ سفر به سوریه در راستای روابط راهبردی دو کشور اقتصاد ایران: رئیس جمهور در صدر هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، برای سفری دو روزه وارد دمشق پایتخت این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز چهارشنبه با بدرقه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور سوریه و برای سفری دو روزه عازم این کشور شده بود، دقایقی قبل، با استقبال محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد.

مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری اسلامی ایران تا ساعتی دیگر توسط بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در محل کاخ مردم این کشور برگزار و پس از آن مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد.

دیدار با رئیس جمهور و نخست‌وزیر سوریه‌ و بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری دو کشور و نیز امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌‌‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق از جمله برنامه‌های روز اول این سفر است.

حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری، دیدار با ایرانیان مقیم و همچنین زیارت اماکن مقدسه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه است.
این یازدهمین سفر خارجی آیت‌الله رئیسی و نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان پس از ۱۳ سال به سوریه و در راستای تقویت روابط همسایگی است. سوریه در بخش عمده‌ای از ۱۳ سال گذشته شاهد جنگ و درگیری‌های شدید داخلی بود که با پیروزی محور مقاومت بر گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و حامیان غربی و بین‌المللی آن همراه شد.

رئیس جمهور را در این سفر دو روزه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را بر عهده دارد، مهندس جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی همراهی می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی پیش از ترک تهران در گفتگویی با خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر، با اشاره به اینکه این سفر به دعوت آقای بشار اسد رئیس جمهور محترم کشور سوریه و در راستای روابط راهبردی ایران و سوریه انجام می‌شود، گفت: امروز بر همگان روشن شده که مواضع جمهوری اسلامی ایران بر عقلانیت، تدبیر و حقانیت و مبتنی بر مقاومت و ایستادگی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اثبات شده که مقاومت و آنچه که جمهوری اسلامی بارها بر آن تأکید کرده یعنی ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان جواب داده است، افزود: امروز در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی به حساب می‌آید که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند و مواضع و جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی و موثر در تحولات منطقه محسوب می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه در این سفر برای تحکیم و ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با سوریه رایزنی خواهیم داشت، تصریح کرد: اراده دو کشور بر توسعه روابط است و زمینه‌های بسیاری برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد. در گفتگوهای خود همچنین تسریع در اجرای توافقنامه‌های میان دو کشور را دنبال می‌کنیم و مطمئن هستم که گسترش روابط میان تهران و دمشق به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز برای همه روشن شده که سوریه و حکومت قانونی آن باید بر تمام خاک این کشور حاکمیت داشته باشد و حاکمیت ارضی سوریه باید روز به روز تقویت شود، اظهار داشت: در اجلاس «روند آستانه» در تهران هم بر این قضیه تأکید کردیم و الان هم تاکید می‌کنیم که باید همه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند. تثبیت و ارتقای امنیت در منطقه در گرو آن است که دولت سوریه بتواند حاکمیت خود را به شکل موثر بر تمام نقاط این کشور اعمال کند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه روابط ما با سوریه امروز یک روابط معمولی نیست، خاطرنشان کرد: روابط ایران و سوریه یک روابط کاملاً راهبردی است. دشمنان بسیار سعی کردند سوریه را تجزیه کرده و روابط دمشق با کشورهای منطقه را تخطئه کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: گروه‌های دست‌ساخته آمریکا مثل داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری، با قتل و خونریزی و بلوا در سوریه و منطقه آشوب ایجاد کرده و جنایات بسیاری کردند، اما گروه‌های مقاومت و مردم مقاوم سوریه و شخص آقای بشار اسد و دولت سوریه نشان داند که بنای مقاومت دارند و در مقابل هجمه‌ها مقاوم هستند.

رئیسی گفت: حقیقتاً بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آنچه گروه‌های مقاومت، حزب‌الله لبنان، نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی در سوریه انجام دادند، نقش بسزایی در ایجاد امنیت امروز، نه فقط در سوریه بلکه در منطقه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در منطقه گروه‌های تروریستی را ایجاد کردند و گروه‌های مقاومت و عزیزانمان از ایران، عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کردند، افزود: کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، قهرمان مبارزه با تروریسم، حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند و باید از این بابت در مقابل افکار عمومی و وجدان‌های بیدار جهان پاسخگو باشند.