تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3506524
شناسه : 3506524
تاریخ :
بی اعتمادی مردم آمریکا به سهام بانک ها؛ بزرگترین ورشکستگی بانکی در تاریخ آمریکا رقم خورد اقتصاد ایران: پس از ورشکستگی بانک فرست رپابلیک سهامداران دیگر اعتمادشان به سهام های بانکی از بین رفته و همه به فروش روی آورده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از خبرگزاری الجزیره، فروپاشی بانک فرست رپابلیک آمریکا، موجب شد سهامداران دیگر بانک ها با نگاه بی اعتمادی سهامشان  را به حراج بگذارند و به این دلیل ارزش سهام این گونه بانک ها به شدت پایین آمد.

حال این بانک توسط بزرگترین بانک آمریکایی، جی پی مورگان، به ارزش 10.6 میلیارد دلار خریداری شده و تحت نظارت رگولاتوری آمریکا قرار می گیرد.

جیمی دایمن رئیس بانک جی پی مورگان اعلام کرد:‌ « توپ شیشه ای به هیچ عنوان مناسب بازی نیست» 

بر اساس گزارش الجزیره حتی در زمان ورشکستگی دو بانک سیلیکان ولی و سیگنیچر، این بانک هم در آستانه ورشکستگی قرار داشت و فروپاشی این سه بانک بزرگترین  شکست سیستم بانکی تاریخ آمریکا را رقم زد.

 

این گزارش می نویسد که فروپاشی سیستم بانکی آمریکا زمانی شروع شد که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره در این کشور را برای جلوگیری از تورم بیش از اندازه در این کشور بالا برد و همین عاملی شد که وام و نیز اوراق قرضه بی‌ارزش شود.

از سوی دیگر مشتریان این بانک‌ها که عمدتا سپرده گذاران کلان اما با وثیقه های نا معتبر بودند به راحتی پس از این بحران سپرده های خود را از این بانک ها بیرون کشیدند.

مگ ولف تحلیل گر بانکی در این باره می گوید در حالی که در آمریکا حدود 20 سال نرخ بهره در محدوده صفر قرار داشت فدرال رزرو آن را بیش از اندازه بالا برد این بانک در واقع برای مقابله با تورم در این کشور این اقدام را کرد اما باید پیش از آن زیرساخت های اجرا را آماده می کرد.

درحالی که فدرال رزرو خودش را آماده می کند که در این هفته یک بار دیگر نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم تلاش می کند که سرمایه گذاران و سپرده گذاران را نسبت به سلامت سرمایه هایشان اطمینان دهد.

کریستن سالومی یک کارشناس مالی از نیویورک می گوید: افزایش مرتب نرخ بهره در آمریکا باعث شده که موسسات مالی وام و تسهیلات مالی نپردازند و در این میان مسئولان کشور آمریکا امیدوار هستند که افزایش نرخ بهره بحران بانکی در این کشور را به عقب بیندازد اما تنها بزرگترین بانک این کشور یعنی جی پی مورگان است که از این و ضعیت بهره می برد.