تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3501534
شناسه : 3501534
تاریخ :
هدف گذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان اقتصاد ایران: رئیس میز اقتصادی ایران و قزاقستان با اشاره به هدف گذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری دو کشور گفت: در سفر امروز نخست وزیر کشور قزاقستان ۵ سند همکاری بین ایران و قزاقستان امضا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رئیس میز اقتصادی ایران و قزاقستان در ارتباط تلفنی با برنامه" سلام خبرنگار" شبکه خبر گفت: دولت سیزدهم برنامه‌های همکاری‌ها و تبادلات سه جانبه اقتصادی خودش را با کشور‌های همسایه را به جد دنبال می‌کنند. حجم مبادلات تجاری ما قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار با کشور قزاقستان بوده که امروزه حجم مبادلات ۵۲۸ میلیون دلار بوده است و هر ساله ۲۰ درصد افزایش حجم مبادلات را داشتیم.

محمدی با اشاره به هدف گذاری سه میلیاردی برای تجارت دو کشور ادامه داد: مبادلات تجاری قزاقستان با کشور‌های مختلف ۱۳۴ میلیارد دلار مبادلات بوده و سهم ایران از این سبد مبادلات تجاری ناچیز هست که امیدواریم با حل مشکلات به اهداف ۳ میلیاردی خود برسیم.

رئیس میز اقتصادی ایران و قزاقستان در ادامه افزود: در حمل و نقل و لجستیک مشکلاتی داشتیم که برخی از این‌ها مرتفع شده است. یک پرواز در هفته از تهران به آلماتی داریم و در آینده هفته‌ای دو پرواز گرگان به آتیتانوف خواهیم داشت. توافق نامه هوایی آسمان آزاد هم از نوع پنجم بین دو کشور انجام گرفته است.

وی گفت: اولین محموله کانتینری در ۲۹ خرداد به عنوان مسیر ترانزیتی از ایران به ترکیه برقرار شده که مشکلاتی در کمبود واگن داشتیم که امروز این مسایل هم حل و فصل شده است.

رئیس میز اقتصادی ایران و قزاقستان در ادامه افزود: دیروز سومین همایش تجاری بازرگانان و فعالان تجاری دو کشور برگزار شد. در حوزه واردات ۷۵۰ هزار تن خاک فسفات از کشور قزاقستان و ایجاد کارخانه مشترک تولید کود فسفات در اینچه برون ایران بحث‌های خوبی شده و سه تفاهمنامه بین تجار و بازرگانان ایران و قزاقستان امضا شد.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر قزاقستان به ایران بیان کرد: در سفر امروز نخست وزیر کشور قزاقستان مشکلات تجاری دو کشور مورد بررسی قرار میگیرد و ۵ سند همکاری بین قزاقستان و جمهوری اسلامی امضا خواهد شد.