تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3500239
شناسه : 3500239
تاریخ :
خروج 68 میلیارد دلار از بانک بحران‌زده سوئیسی اقتصاد ایران: بانک کردیت سوئیس امروز اعلام کرد، 61 میلیارد فرانک سوئیس (68 میلیارد دلار) دارایی از این بانک در سه ماهه نخست خارج شده است و خروج سرمایه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از رویترز، بانک کردیت سوئیس امروز اعلام کرد، 61 میلیارد فرانک سوئیس (68 میلیارد دلار) دارایی از این بانک در سه ماهه نخست خارج شده است و خروج سرمایه همچنان ادامه دارد.

همچنین این بانک اعلام کرد سپرده‌های مشتریان در این سه ماهه 67 میلیارد فرانک کاهش یافته و بخش قابل توجهی از سپرده های مدت‌دار تمدید نشده‌اند.

بیشتر خروجی دارایی‌ها از بخش مدیریت ثروت آن بوده و در تمامی مناطق رخ داده است.

بنا بر اعلام این بانک، «این خروج دارایی متعادل شده اما هنوز به سطح 24 آوریل 2023 بازنگشته است.»

باتوجه به اینکه برخی تحلیلگران گفتند این خروج دارایی آنقدر که نگرانی ایجاد کرده بود، بد نبوده است، ارزش سهام UBS و کردیت سوئیس در ساعات اولیه مبادلات اندکی بالا رفت؛ اما برخی دیگر معتقدند که بزرگی آن نگران‌کننده است.

توماس هالت، تحلیلگر مستقر در لندن در یادداشتی برای مشتریان نوشت، به نظر می‌رسد، توانایی کردیت سوئیس برای درآمدزایی به حدی آسیب دیده است که «این معامله می‌تواند به خوبی بر نتایج عملکرد UBS تاثیر منفی بگذارد، مگر اینکه یک طرح بازسازی عمیق‌تر اعلام شود.»

دارایی های مدیریت شده توسط بخش مدیریت ثروت شاخص در پایان ماه مارس به 502.5 میلیارد فرانک در مقایسه با 707 میلیارد گزارش شده برای مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

پس از فروپاشی بانک‌های آمریکایی سیلیکون ولی و سیگنچر، مشتریان به سرعت شروع به خارج کردن سپرده‌های خود از بانک 167 ساله کردیت سوئیس که در آشفتگی بازار گرفتار شده بود.

این امر سبب شد تا مقامات سوئیسی یک بسته نجات تهیه کنند و بانک UBS موافقت کند تا مدیریت کردیت سوئیس را به مبلغ 3 میلیارد فرانک سوئیس به عهده بگیرد و تا 5 میلیارد فرانک ضرر را متحمل شود.  این بسته همچنین شامل 200 میلیارد فرانک ضمانت مالی دولتی بود.