تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سلامت
لینک : econews.ir/5x3489443
شناسه : 3489443
تاریخ :
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: امکان ورود بخش خصوصی به سامانه پرونده الکترونیک اقتصاد ایران: معاون درمان وزارت بهداشت، از امکان ورود بخش خصوصی به نظام ارجاع خبر داد و گفت: پزشکان طرف قرارد می توانند از سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سعید کریمی، روز شنبه در آئین رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده، افزود: رویکرد اصلی وزارت بهداشت، تعالی نظام سلامت است و برای دستیابی به این هدف یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها پزشکی خانواده، نظام ارجاع، توسعه شبکه و رسیدن به همه این مجموعه‌ها برای ارتقای سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی است.

وی ادامه داد: برقرار شدن پزشکی خانواده و نظام ارجاع از الزامات قانونی است و رسیدن به این هدف حتماً مرحله به مرحله میسر است.

کریمی افزود: یکی از مهم‌ترین الزامات، بحث ارجاع است. ما سه سطح در این زمینه داریم؛ سطح اول خانه‌های بهداشت و پزشکان عمومی و خانواده هستند؛ در گذشته اگر بیماری نیاز پیدا می‌کرد که به سطح تخصصی و فوق تخصصی مراجعه کند از دفترچه استفاده می‌کرد و نظام الکترونیک قوی برقرار نبود، اما در برنامه جدید این کار چند مرحله شده است.

وی تاکید کرد: از دی ماه ۱۴۰۱ در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها سطح یک خدمت تا حد زیادی تکمیل شده است و موضوع واجب فعلی الکترونیک شدن نظام ارجاع است. کاری که در سطح دو و سه انجام دادیم این بود که فوکال پوینت‌های بیمارستانی را مشخص کردیم؛ یعنی الان در تک تک بیمارستان‌ها مشخص است که یک فوکال پوینت اصلی و یک دستیار او نظام ارجاع سطح دو و سه را پیگیری می‌کند. جلسات توجیهی برای این افراد و معاونین درمان دانشگاه‌ها برگزار شده است.

کریمی با تاکید بر اینکه مسیرهای ارجاع برای هر رشته و تخصص پزشکی مشخص شده است، اظهار کرد: این اقدامات به روزرسانی شده است. کار مهم دیگر تشویق بیمار و سوق دادن او بدون اجبار به این مسیر است. برای این کار نیاز به مشوق‌هایی برای بیمار و بعد پزشک داریم که برای آن برنامه ریزی شده است. کاهش فرانشیز و رایگان شدن بستری اقدام تشویقی این زمینه است که به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شد و بعد از رونمایی از سامانه در سایر استان‌هایی که آمادگی داشته باشند مریض‌هایی که از این مسیر به سطح بالاتر برسند و نیاز به خدمات ضروری داشته باشند فرانشیز را کاهش می‌دهیم تا بیمار تشویق شود.

وی درباره ویژگی‌های سامانه یکپارچه پرونده الکترونیک و نظام ارجاع، گفت: بخش خصوصی هم می‌تواند از این سامانه استفاده کند و نمی‌خواهیم نظام ارجاع را فقط به بخش دولتی محدود کنیم و حتی برای بخش خصوصی هم مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. بنابراین پزشکان طرف قرارداد با بیمه‌ها هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. سامانه یکپارچه است و کل نظام سلامت به آن وارد خواهند شد.

کریمی ادامه داد: وقتی بیمار در سطح یک ویزیت شد تشخیص پزشک سطح یک و داروهایی که نوشته است، ثبت شده و این موارد برای پزشک سطح دو قابل رؤیت است و می‌تواند تشخیص و نسخه مدنظر خود را هم اضافه کند و در صورتی که لازم باشد بیمار به سطح سه هم ارجاع داده می‌شود. به محض نسخه نویسی، این نسخه به داروخانه ارجاع می‌شود تا نسخه پیچی انجام شود. عملاً می‌توان با این سامانه مرحله مهمی از پرونده الکترونیک را هم طی کرد.