تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3485635
شناسه : 3485635
تاریخ :
اوپک پلاس تولید نفت خود را افزایش یا کاهش نمی دهد اقتصاد ایران: اوپک پلاس علیرغم بحران بانکی بوجود آمده و سقوط قیمت نفت تا ۷۰ دلار در هر بشکه، سیاست تولید خود را حفظ خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از بلومبرگ، اوپک پلاس هنوز هم‌عقیده دارد بهترین پاسخ برای مقابله با بی‌ثباتی بازار نفت حفظ موضع فعلی آن است.

 وقتی بحران بانکی در ماه گذشته قیمت نفت را به حدود 70 دلار در هر بشکه یعنی پایین‌ترین رقم طی 15 ماه گذشته رساند، بسیاری بر این باور بودند که عربستان و شرکایش با کاهش بیشتر تولید جهت حمایت از بازار نفت مداخله خواهند کرد.

 اما علی‌رغم مشکلات به‌وجودآمده، ائتلاف اوپک پلاس بر موضع خود پافشاری کرد. عربستان اعلام کرد 23 عضو این ائتلاف باید سطح تولید خود را در کل سال جاری میلادی حفظ کنند. نمایندگان این ائتلاف پیش‌بینی می‌کنند هیچ تغییری در سیاست‌های اوپک پلاس در اجلاس آینده آن در روز دوشنبه اتفاق نیفتد.

 ترس از گسترش این بحران مالی رو به کاهش است و تمرکز سرمایه‌گذاران یک‌بار دیگر بر افزایش تقاضا برای نفت در چین بازگشته است. قیمت نفت به‌سرعت تا حدود 80 دلار در هر بشکه بالا آمده که از درآمد اعضای اوپک پلاس حمایت می‌کند.

 تحلیلگران عقیده دارند اوپک زمانی در بازار مداخله می‌کند که احساس کند عرضه بیش‌ازحد نفت وجود دارد. دورنمای بازار نفت برای ائتلاف اوپک و متحدانش مبهم است. اطمینان به این‌که قیمت نفت یک‌بار دیگر به 100 دلار در هر بشکه می‌رسد در آغاز سال جاری میلادی بسیار بالا بود. اما مقاومت صادرات نفت روسیه در برابر تحریم‌های بین‌المللی این احتمال را پایین آورده است. به‌نظر می‌رسد بازار در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی هم با مازاد عرضه مواجه باشد.

 هدف جدید رشد 5 درصدی اقتصاد چین هم خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران نفت را پایین آورده است. حتی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس هم که خوش‌بین‌ترین بانک وال‌استریت درمورد نفت خام بود، از پیش‌بینی خود برای قیمت 3 رقمی نفت در سال جاری میلادی کوتاه آمده‌است.

 پیامدهای ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و کردیت سوییس بیش‌از پیش دورنمای نفت خام را تیره و تار کرده‌است.

 پیش‌بینی می‌شود اوپک پلاس هیچ تغییری در سیاست تولید خود ایجاد نکند اما مشخص نیست آیا این ائتلاف در صورت یک کاهش قیمت شدید دیگر می‌تواند این موضع را تا پایان سال جاری میلادی حفظ کند یا نه.

 آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی برای نفت 2 میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش یافته و به رکورد 102 میلیون بشکه در روز برسد و بازار نفت را در تابستان با کمبود مواجه کند.

 ائتلاف اوپک پلاس در اجلاس اوایل ژوئن احتمالاً یک رویکرد محتاطانه را در پیش می‌گیرد تا با توجه به اتفاقاتی که در بازار می‌افتد تصمیم‌گیری کند.