تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صنعت و معدن
لینک : econews.ir/5x3485561
شناسه : 3485561
تاریخ :
فعالیت فروشگاه ها شفاف می شود/ دستیابی به اطلاعات دقیق گردش کالا اقتصاد ایران: سامانه شفاف فروشگاهی اطلاعات دقیقی از جزئیات گردش کالا از مبدا تولید تا مصرف به منظور تنظیم بازار، محاسبات مالیاتی مبارزه با تخلفات گرانفروشی، احتکار و ... را در اختیار مسئولان قرار می دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سامانه شفاف فروشگاهی، همه اقلام و کالاهای قابل عرضه در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی اعم ازفروشگاه‌های زنجیره‌ای، خوار و بار و سوپرمارکت دارای بارکد نرخ و کد شناسایی کالا GTIN هستند که توسط مرکز کدگذاری کالاها و خدمات صادر و شرکت‌های تولیدی مکلف به درج آن روی تمام محصولات تولیدی هستند. بدیهی است تمام اطلاعات فوق در سامانه شفافیت موجود هستند.

بر اساس اعلام وزارت صمت، پس از فروش کالا از طریق سامانه فروشگاهی یا سخت افزار مربوطه نظیر pos نصب شده یا موجود در واحدهای صنفی، ضمن صدور فاکتور برای مشتری، اطلاعات خرید بلافاصله به سامانه شفافیت منتقل و قابل بهره برداری خواهد بود. برای کالاهای فله‌ای نیز مرکز کدگذاری کالاها و خدمات کدهای مخصوص صادر می‌کند که در محل واحد صنفی نصب می‌شود.

با اجرای طرح سامانه شفافیت فروشگاهی اطلاعات دقیق و بسیار شفافی درباره گردش کالا از مبدا تولید تا مصرف جهت سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تنظیم گری‌ها خصوصاً در حوزه تنظیم بازار، بهبود شیوه نظارتی، محاسبات دقیق مالیاتی و حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده، مبارزه با تخلفات گرانفروشی، احتکار، کم فروشی و غیره در اختیار مسئولان و مدیران اجرایی کشور قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است که در مورد لزوم شفافیت و رصد شفاف کالا در شبکه توزیع، قوانین بالادستی زیادی نظیر قوانین اقتصاد مقاومتی، قوانین و آئین نامه‌های مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره وجود دارد که به وزارت صمت مجوز ایجاد این سامانه را داده است.

سامانه شفافیت فروشگاهی زیر سامانه جامع تجارت محسوب می‌شود و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، واحدهای صنفی بر اساس اولویت بندی به تدرج مکلف به اتصال به سامانه فوق خواهند بود.