تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3485347
شناسه : 3485347
تاریخ :
مسدودسازی ChatGPT توسط ایتالیا/ به حریم خصوصی احترام بگذارید اقتصاد ایران: ایتالیا به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده‌ها، چت بات ChatGPT را به‌طور موقت مسدود می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، ایتالیا اولین کشور غربی است که چت بات محبوب هوش مصنوعی را مسدود می کند. سازمان دیده بان حریم خصوصی دولت ایتالیا به طور موقت نرم افزار هوش مصنوعیChatGPT را به دلیل نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها مسدود کرده است.

این اعلامیه روز جمعه ایتالیا را به اولین کشور غربی تبدیل کرد که چنین اقدامی را علیه چت بات محبوب هوش مصنوعی انجام می دهد. سازمان حفاظت از داده های ایتالیا اقدام خود را موقتی توصیف کرد (تا زمانی که ChatGPT به حریم خصوصی احترام بگذارد). این اقدام شامل محدود کردن موقت این شرکت از نگهداری اطلاعات کاربران ایتالیایی است.

این ناظر گفت که شرکت OpenAI  به عنوان توسعه دهنده ChatGPT هیچ مبنای قانونی برای توجیه جمع آوری و ذخیره انبوه داده های شخصی به منظور آموزش الگوریتم های این پلتفرم ندارد. همچنین به نقض داده ها در 20 مارس اشاره کرد که مکالمات کاربر و اطلاعات پرداخت آن به خطر افتاه بود، مشکلی که این شرکت دلیل آن را یک باگ دانست.

از زمانی که ChatGPT راه اندازی شد، شاهد رشد بالایی بوده است. میلیون‌ها نفر از این نرم‌افزار برای فعالیت‌هایی از توسعه طرح‌های معماری گرفته تا نوشتن مقاله و پیش‌نویس پیام، رمان و جوک استفاده می‌کنند. همچنین باعث ایجاد رقابت در زمینه هوش مصنوعی در بین سایر شرکت های فناوری و سرمایه گذاران شده است. گوگل در حال توسعه چت بات خود به نام بارد است و سرمایه گذاران در انواع پروژه های هوش مصنوعی هزینه می کنند. اما منتقدان مدت‌هاست نگران این هستند که ChatGPT و رقبای آن داده‌های خود را از کجا دریافت یا چگونه آن‌ها را پردازش می‌کنند.

روتا لیپینا، یکی از محققان هوش مصنوعی در دانشگاه بولونیا در ایتالیا به الجزیره گفت: «ما در واقع نمی‌دانیم چگونه از داده‌ها استفاده می‌شود، زیرا اطلاعات کافی در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد. همزمان در اتحادیه اروپا، مقررات جدیدی در حال وضع است، اما این موضوع بستگی به نحوه اجرای آنها و میزان همکاری شرکت‌ها در نمایش اطلاعات مورد نیاز برای درک بهتر این فناوری‌ها دارد.

سیستم‌های هوش مصنوعی که چنین چت بات‌هایی را تقویت می‌کنند، به عنوان مدل‌های زبانی بزرگ شناخته می‌شوند و می‌توانند سبک‌های نوشتاری انسان را بر اساس گنجینه عظیم کتاب‌های دیجیتالی و نوشتار آنلاینی که با آن ها آموزش دیده اند، تقلید کنند.

برخی از مدارس و دانشگاه‌های دولتی به دلیل نگرانی‌های سرقت ادبی توسط دانش‌آموزان در سراسر جهان وب‌سایت ChatGPT را از شبکه‌های محلی خود مسدود کرده‌اند، اما مشخص نیست که ایتالیا چگونه آن را در سطح ملی مسدود خواهد کرد. بعید است که این حرکت بر برنامه‌های شرکت‌هایی که قبلاً مجوز OpenAI برای استفاده از فناوری مشابهی که چت بات را هدایت می‌کند(مانند موتور جستجوی بینگ مایکروسافت) تأثیر بگذارد.

به تازگی صدها کارشناس و شخصیت از جمله ایلان ماسک نامه ای سرگشاده را امضا کردند که در آن خواستار توقف در توسعه سیستم های هوش مصنوعی قدرتمند شدند و استدلال کردند که این سیستم ها خطرات عمیقی برای جامعه و بشریت دارند. این نامه به دلیل انتشار GPT-4 توسط OpenAI در این ماه(نسخه قدرتمندتر از چت بات) با شفافیت کمتر در مورد منابع داده آن، ایجاد شد.

ناظر ایتالیایی به OpenAI دستور داد تا ظرف 20 روز گزارش دهد که چه اقداماتی را برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده‌های کاربران انجام داده است یا با جریمه 22 میلیون دلاری یا 4 درصد از درآمد جهانی سالانه خود مواجه خواهد شد. کارشناسان هوش مصنوعی می گویند این احتمال وجود دارد که دولت های بیشتری از این روند پیروی کنند و مقررات مشابهی را صادر کنند.

لیپینا گفت: «من فکر می‌کنم ممکن است برخی از کشورهای دیگر هم این امر را پیگیری کنند، به خصوص اگر شرکت OpenAI اطلاعات بیشتری درباره نحوه آموزش الگوریتم ارائه نکند.»

سم آلتمن، مدیر عامل این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو، اعلام کرد که در ماه می سفری به شش قاره را آغاز خواهد کرد تا درباره این فناوری با کاربران و توسعه دهندگان صحبت کند. سفر او شامل توقفی در بروکسل است، جایی که قانونگذاران اتحادیه اروپا در حال مذاکره در مورد قوانین جدید گسترده برای محدود کردن ابزارهای هوش مصنوعی پرخطر هستند.

پایان پیام/