تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3485184
شناسه : 3485184
تاریخ :
میرسلیم: امام با برگزاری همه پرسی در سال۵۸ مانع ابهام در آینده شد اقتصاد ایران: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام با برگزاری همه پرسی در سال۵۸ مانع ابهام و اعتراض در آینده شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به فراررسیدن سالروز جمهوری اسلامی گفت: معمار اصلی نظام جمهوری اسلامی در ایران، امام خمینی رحمت الله علیه، بود. این اندیشه را ایشان به صراحت در مصاحبه‌های خود قبل از ۱۳۵۸ مطرح کرده بود. برخی از مبارزان دوران طاغوت نظیر سران نهضت آزادی و جبهه ملی با تغییر نظام موافق نبودند و آن را به مصلحت نمی دانستند و حتی نظر خود را با مرحوم امام درمیان گذاشتند و عده ای پیشنهاد تغییر شاه را داده بودند ولی نظر امام و انقلابیون پیرو امام بر دگرگونی اساس نظام ستمشاهی بود. در تظاهراتی که در ۱۳۵۷منجر به پیروزی انقلاب شد عده‌ای بودند که جرات نداشتند شعار مرگ بر شاه سر بدهند؛ اینها نشان می داد که علی رغم مبارزات ۱۵ ساله امام و انقلابیون،  فرهنگ ظل‌اللهی در اذهان مردم رسوخ یافته بود و بنابراین باید نظام حکومتی از ریشه دگرگون می‌شد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: برنامه ریزی مرحوم امام دقیق و سنجیده بود و یکی از اولین ماموریت‌های دولت موقت را برگزاری همه‌پرسی تعیین نظام حکومتی قرارداد. امام می‌توانست با مقبولیت و مشروعیتی که داشت با حکم خود تکلیف نظام حکومتی را روشن کند اما برای آن که هیچ چیز در آینده مواجه با ابهام و اعتراض نشود، و بر اساس نظر خود امام که جمهوری مورد نظر ایشان بود و جمهوری یعنی مبتنی بر آرا و نظر مردم، محکم‌کاری کرد و اصل نظام را به همه پرسی گذاشت تا تعیین تکلیف نظام حکومتی نیز بر اساس رای مردم باشد.

میرسلیم تصریح کرد: وزارت کشور در آن ایام برای برگزاری همه‌پرسی به این دلیل که استانداران و فرمانداران و بخشداران همه تغییر کرده‌بودند و تجربه و آمادگی برگزاری همه‌پرسی را نداشتند‌؛ ستاد وزارت کشور هم به زحمت می توانست هیئت‌های اجرائی را تشکیل دهد و صندوقهای اخذ رأی را توزیع کند و برگه‌های اخذ رأی را در اختیار مردم قراردهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر مرحوم شهید بهشتی کمک خوبی به وزارت کشور شد؛ در اجرای فرآیند همه‌پرسی، ستاد نظارت در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) تشکیل شد و احکام را برای نظار صندوقها صادر کرد. خود من در ستاد نظارت بودم و با هفت خط تلفن که تأمین کرده‌بودیم با سراسر کشور در تماس بودیم. تاریخ همه‌پرسی جمعه دهم فروردین ۱۳۵۸ تعیین شده بود.

میرسلیم گفت: این موضوع مهم را یعنی؛ نظام حکومتی چه نظامی باشد، مرحوم امام آزاد گذاشته بودند ولی در مصاحبه‌ای فرمودند نظر شخص من جمهوری اسلامی است؛ شخصیت‌های سیاسی آن زمان از جناح‌های مختلف آزادانه نظر خود را تبلیغ می کردند و جمهوری دموکراتیک، جمهوری دمکراتیک خلق، جمهوری ساده، مشروطه‌ و...را تبلیغ می کردند؛ حزب جمهوری اسلامی نیز همان‌طور که از اسمش پیدا است برای جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کرد که بر سایر گرایشها غلبه داشت. قرار شد موضوع اصلی همه پرسی آری یا نه به جمهوری اسلامی باشد و تمام کسانی که پاسخ نه می‌دهند گرایش خود را در پشت برگ رأی بنویسند و شمارش شود.

این نماینده مجلس درباره این سوال که آیا همه‌پرسی بخوبی انجام گرفت یا مواجه با مشکل شد؟ تاکید کرد: هیچ مشکل خاصی در اجرا و نظارت رخ نداد جز این که به دنبال استقبال پرشور مردم در پایان روز جمعه هنوز آراء بسیاری از روستاها گردآوری نشده بود و مردم آن مناطق ناراضی بودند و لذا زمان همه‌پرسی با تصویب شورای انقلاب تا روز شنبه یازدهم فروردین تمدید شد و به یاد دارم که به برخی از نقاط صعب العبور ، صندوق‌های اخذ رأی را با چرخ‌بال رساندیم. شمارش آرا با نظارت کامل انجام گرفت و نتیجه روز دوشنبه ۱۲ فروردین اعلام شد.

میرسلیم افزود: پس از اعلان نتائج قاطع همه‌پرسی، کشورهای مختلف با تبریک خود تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناختند و معمار انقلاب قدم بعدی را برداشت و آن تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی بود. نظر امام این بود که این مراحل به صورت دقیق و منظم ولی بدون اتلاف وقت انجام گیرد.

وی تاکید کرد: با تجربه مثبتی که از برگزاری همه‌پرسی بدست آمده بود، من همکاری خود را با وزارت کشور ادامه دادم و این همکاری منحصر به انتخابات نمی شد و به فراخور نیاز برای تثبیت جمهوری اسلامی و مقابله با اقدامات گروهک‌های ناخشنود از نتیجه همه‌پرسی همکاری می کردم. اما انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸برگزار شد و حزب جمهوری اسلامی اکثریت قاطع بیش از دوسوم کرسی‌ها را با همکاری جامعتین کسب کرد و در ۲۹ مرداد آن مجلس با پیام امام کار خود را آغاز کرد. امام در پیام خود بر ضرورت کاملا اسلامی بودن قانون اساسی تاکید کردند و مسئولیت تشخیص آن را نیز بر عهده فقهای خبره منتخب گذاشتند.

میرسلیم گفت: خبرگان قانون اساسی در جلسات فشرده دو ماهه خود اصول قانون اساسی را هرکدام با دو سوم آرا تعیین و کل قانون اساسی را در ۲۴ آبان تصویب کردند. عده‌ای نظر داشتند که همین تصویب ملاک عمل قرارگیرد ولی امام با هوشیاری همه‌پرسی قانون اساسی را لازم دانست و این همه پرسی با دقت تمام و با مشارکت بیش‌از ۷۵٪ مردم در ۱۱ و ۱۲ آذر ماه انجام شد و ۹۹.۵٪ از رای‌دهندگان به آن رای مثبت دادند.

وی ادامه داد: البته دقت این رای‌گیری نوعی صحه‌گذاری موکد همه‌پرسی جمهوری اسلامی نیز محسوب می شود. ضمنا باید یادآوری کنم که در تمام این مراحل همه احزاب و گروه‌های سیاسی موافق و مخالف نظام آزادانه فعالیت و تبلیغ می کردند و چه انتخابات خبرگان و چه همه‌پرسی قانون اساسی با آرامش و‌متانت کامل انجام گرفت بدون آن که بتوان کوچکترین خدشه‌ای بر آن وارد کرد.

میرسلیم یادآور شد: دولت موقت پس از تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ استعفا کرده بود و مسئولیت دولت برعهده شورای انقلاب قرارگرفت. در آن زمان سرپرستی وزارت کشور را مرحوم هاشمی رفسنجانی به عهده گرفت و با حکم ایشان معاونت سیاسی اجتماعی وزارت کشور به این جانب واگذارشد و‌بلافاصله پس از تصویب قانون اساسی تدارک لازم را برای انتخابات ریاست جمهوری و سپس انتخابات مجلس شورای اسلامی دیدیم که هر دو با دعای امام و مشارکت خوب مردم برگزارشد و تا خرداد ۱۳۵۹ تمام ارکان نظام شکل گرفت و طبق اصول قانون اساسی مدیریت کشور سامان یافت و اینها همه مرهون دقت نظر مرحوم امام در معماری نظام مقدس جمهوری اسلامی است که می توانم بجرات ادعا کنم در نوع خود بی نظیر است.

وی گفت: این نظام مقدس به لطف خدا، به رهبری امام و پایمردی انقلابیون در ۱۳۵۷ پیروز شد و با خون شهدای پس از انقلاب و جنگ تحمیلی آبیاری شد و استحکام خود را از فداکاری‌های جانبازان و آزادگان و ایثارگران کسب کرده‌است و این درخت تنومند انقلاب بیدی نیست که با باد معاندان و آشوبگران و فتنه‌گران به لرزه افتد و این چراغ فروزان راه را برای آیندگان روشن کرده‌است.

پایان پیام/