تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگ
لینک : econews.ir/5x3485098
شناسه : 3485098
تاریخ :
مدیر رادیو جوان توضیح داد: انگیزه احسان علیخانی و امثالِ او از اجرا در رادیو اقتصاد ایران: علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان به یکی از شائبه‌هایی که درباره دستمزدهای مجریان شناخته شده در رادیو مطرح می‌شود پاسخ قابل تأملی می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، درباره کار در رادیو و گویندگی بارها بحث‌های مختلفی شده است. از اینکه برخی از مجریان و گویندگان شناخته شده‌اش دستمزدهای عجیب و غریبی می‌گیرند؛ تهیه‌کنندگان فاصله دستمزدی بسیار بالایی با گویندگان معمولی رادیو دارند و خیلی از شائبه‌های مالی و مادی دیگری که باعث شده این شائبه را برای علاقه‌مندان ایجاد کند که به رادیو بروند تا حقوق‌های آنچنانی دریافت کنند. 

استفاده از پیشکسوتان و برندها در رادیو

این یکی از نکاتی بود که در گفت‌وگو با علیرضا مقصودی مدیر رادیو جوان مطرح کردیم و البته به استفاده از برندها و پیشکسوتان، پرورش گویندگان و موضوع رویکردهای نوجوانانه شبکه نیز پرداخته شد. او درباره استفاده از پیشکسوتان و برندها در رادیو تأکید کرد: این را بدانید که استفاده از پیشکسوت‌ها در رادیو اساساً جزو نیازهای رادیوست. امکان دارد در تلویزیون بگویند فلان بازیگر و هنرمند پیر شده و نقش‌های فرعی و یا کوتاه به آنها پیشنهاد دهند اما در رادیو برخلاف رسانه‌های دیگر، این‌گونه نیست. هرچه یک شبکه از پیشکسوتان بیشتری بهره ببرد و آنها را حفظ کند، برای مردم جذابیت بیشتری دارد. یعنی مردم دوست دارند صداهای آشنا را کماکان بشنوند و با آنها همراه شوند. در واقع با حضور پیشکسوتان وزن آن شبکه رادیویی بالاتر می‌رود.

آیا رادیو به گویندگان قدیمی خود دستمزدهای بالاتری می‌دهد؟

مقصودی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود گویندگان شناخته شده در رادیو دستمزدهای بالاتری نسبت به گویندگان دیگر می‌گیرند و حتی برخی دستمزد نجومی هم گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: در رادیو برآورد بالا نمی‌توانیم اختصاص دهیم چون کمبود بودجه داریم. تفاوت تهیه‌کننده و گوینده در پرداخت‌ها خیلی نیست و از این جهت فاصله‌ای با همدیگر ندارند. دستمزد نجومی نمی‌توانیم داشته باشیم و شائبه‌ها نسبت به این موضوع، نه تنها حقیقت ندارند بلکه خنده‌دارند. در رادیو بالاترین برنامه‌ای که الان پخش شود، زنده باشد دقیقه‌ای 25 هزار تومان است. مستندهای رادیویی که خیلی کار سختی است این مبلغ به دقیقه‌ای 35 تا 40 هزار تومان می‌‌رسد.  با تلویزیون و رسانه‌های دیگر اصلاً قابل مقایسه نیست. 

انگیزه احسان علیخانی و امثالِ او از اجرا در رادیو

وی با اشاره به اینکه از من می‌پرسند با این دستمزدهای پایین چرا برخی از مجریان قدیمی رادیو و البته شناخته شده در تلویزیون همچون احسان علیخانی دوست دارند در رادیو کار کنند، افزود: من همیشه به آنهایی که می‌گویند چرا مجریان شناخته شده‌ای که الان در تلویزیون‌ کار می‌کنند و پیش از این در رادیو بودند، دوست دارند در رادیو اجرا کنند اما در اینجا دستمزد بالایی وجود ندارد؛ گفته‌ام آن‌چیزی که باعث می‌شود این اتفاق بیفتد عشق و علاقه است. جالب است بدانید یکی از گویندگان رادیو جوان که به تلویزیون رفت و الان در تلویزیون اجرا ندارد با من تماس گرفت و گفت دوست دارم به رادیو بیایم حالم خوب نیست و برنامه «این شب نیست» را اجرا کنم تا حالم خوب شود. این حالِ خوب را رادیو دارد چون بدون تملق و بدون تکلف است. 

بازگشت محمد دلاوری به رادیو جوان

مدیر رادیو جوان درباره بازگشت محمد دلاوری به رادیو گفت: رادیو جوان خانه افراد است و هرکسی توانمند در حوزه رسانه باشد ما در رادیو جوان از او استفاده می‌کنیم. محمد دلاوری برنامه «جوان شهر» رادیو جوان را اجرا می‌کرد، یک مدتی نبود و دوباره در سال 1402 برخواهد گشت. این شایعاتی که مطرح می‌کنند فلان مجری و گوینده کنار گذاشته شده، اصلاً صحت ندارند. هیچ‌کس دوست ندارد سرمایه اجتماعی‌اش را کنار بگذارد و همه گویندگان و مجریان در رادیو جوان فعال‌اند و در سال 1402 هم با قدرت و قوت حضور خواهند داشت. 

پیگیری رویکردهای نوجوانانه در رادیو جوان

مقصودی در پایان گفت‌وگوی خود به رویکردهای سال 1402 اشاره کرد که به سمتِ نوجوانان خواهند رفت و افزود: برای اولین بار گزارشگران نوجوان را در سال 1401 به 22 بهمن بردیم، در حالی‌که پیش از این گزارشگرانی با سن و سال بالا به میان مردم می‌رفتند. امیدوارم امسال بتوانیم کانال نوجوان را ذیل رادیو جوان تشکیل دهیم. شعار ما در کانال نوجوان «نو بشنو» است و فعلاً این شعار را تعریف کرده‌ایم. این راه‌اندازی رادیو مدرسه با شبکه امید و همکاری وزارت آموزش و پرورش هم یکی از کارهایی است که در این جهت انجام شده و گستردگی و وسعت آن را در سال 1402 خواهیم داشت. حتی این همکاری به مدرسه کنکور رادیویی هم ختم می‌شود. بنابراین سال 1402 را با یک رویکرد نوجوانانه آغاز می‌کنیم تا بتوانیم از این نسل دهه 1390، مهران دوستی‌ها را پیدا کنیم.