تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3485056
شناسه : 3485056
تاریخ :
مشکلات بیمارستان ها در تعطیلات نوروزی/ بیماران چه گلایه ای دارند اقتصاد ایران: پزشک مقیم ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بازدید از بیمارستان های تابعه دانشگاه، به برخی مشکلات و چالش‌های مراکز درمانی در تعطیلات نوروزی اشاره کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی پارسا مدیر گروه اخلاق پزشکی و پزشک مقیم ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ با حضور در اورژانس سرپایی و بستری مرکز طبی کودکان گفت: در مرکز طبی کودکان، مسئول فنی، مشاور رئیس بیمارستان، کادر پزشکان متخصص، پرستاران و رزیدنت‌ها همانند روزهای عادی سال حضور داشتند و به خدمت رسانی مشغول بودند.

وی افزود: این مرکز با حجم زیادی از بیماران مواجه بود که بسیاری از آنها از شهرهای دیگر به مرکز طبی ارجاع شده بودند. تعداد زیادی از این بیماران هم امکان سرویس گیری و خدمت رسانی در شهرهای خود را داشتند اما به دلایل نامشخصی، مراکز درمانی آنها را به تهران ارجاع داده بود که این مسئله موجب افزایش حجم بیماران و به تبع نارضایتی بیماران شده بود. البته عمده بیماران و همراهان آنها از نحوه ارائه خدمت در بیمارستان راضی بودند اما برخی هم به دلیل نبود تخت بستری و مشکلات مالی شکایت داشتند.

پارسا، خواستار هماهنگی در سطوح کلان به منظور کاهش بار ارجاعات بی مورد به مراکز درمانی تهران شد و گفت: انتظار می‌رود که وزارت بهداشت در ایام تعطیلات نوروزی با هماهنگی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به گونه‌ای عمل نماید که ارجاعات بی مورد به مراکز درمانی تهران کاهش یابد. بیمارستان مرکز طبی، ملجا و آخرین پناه بیماران است و افزایش حجم ارجاعات موجب اختلال در خدمت رسانی به آنها می‌شود.

وی، عملکرد کادر درمان در مرکز طبی کودکان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در مجموع کادر درمان مرکز طبی کودکان به خوبی خدمات و سرویس‌های درمانی را ارائه می‌کردند و اکثریت همراهان نیز از آن رضایت داشتند اما به دلیل حجم بالای بیماران این خدمت رسانی با قدری تأخیر صورت می‌گرفت.

پارسا، ضمن بازدید از اورژانس مجتمع بیمارستانی یاس گفت: پزشک آنکال این مرکز بیماران را ویزیت کرده و پزشک طب اورژانس و فلو مقیم بیمارستان نیز در مرکز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه تعداد بیمارانی که امروز (۱۱ فروردین) به این مرکز مراجعه کردند کم بود، خاطر نشان کرد: خرابی سی تی اسکن بیمارستان، موجب کاهش ارجاع بیمار از اورژانس تهران شده بود که این مسئله باید به سرعت حل شود. رادیولوژی این مرکز به صورت آنکال است و رزیدنت مقیم رادیولوژی ندارند و این مسئله موجب تأخیر در خدمت رسانی شده بود.

پزشک مقیم ستاد هدایت، ارائه خدمت به بیماران همچون روزهای عادی سال را موجب کاهش نارضایتی در بیماران خواند و تصریح کرد: از مراکز درمانی انتظار می‌رود که در روزهای تعطیل سال همانند روزهای عادی خدمت رسانی کنند و پزشکان مقیم حضورداشته باشند که خوشبختانه این مسئله در هر دو بیمارستان رعایت شده بود.

وی، عمده شکایت بیماران یا همراهان آنها را به دلیل بی اطلاعی از فرآیند و روند درمان عنوان کرد و افزود: در اغلب بازدیدها شکایت می‌شود که پزشک، بیمار ما را ویزیت نکرده در حالی که در بررسی‌ها مشخص می‌شود که توسط چندین متخصص مورد معاینه قرار گرفته‌اند. این مشکلات مختص ایام عید و تعطیلات هم نیست و به نظر می‌رسد که پزشکان خود را ملزم به ارائه اطلاعات به بیمار نمی‌دانند. اطلاع رسانی از فرآیند درمان می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش شکایات داشته باشد.