تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استانها
لینک : econews.ir/5x3484996
شناسه : 3484996
تاریخ :
درقم پایان یافت؛ احداث پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها اقتصاد ایران: مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم از پایان احداث پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در قم خبر داد و گفت: امسال ۱۰ سایت ۵G دیگر در این شهر به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جواد غلام پور با اعلام این خبر افزود: یکی از اهداف عملیاتی سال ۱۴۰۲ این اداره کل ارتقاء ایستگاه های تلفن همراه استان به فناوری های روز و توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارائه سرویس فیبر نوری اماکن،‌ با هدف بهبود کیفیت و سرعت دسترسی مردم و کسب و کارها به پهن باند بالا است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم گفت: در یک سال اخیر اجرای پنج ایستگاه ارتباطی نسل پنجم با موفقیت انجام شد و ۳۱ فناوری نسل چهارم شبکه تلفن همراه، ۲۷ فناوری نسل سوم شبکه تلفن همراه و ۲۴ فناوری نسل دوم شبکه تلفن همراه در سطح استان مستقر و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: در سال گذشته پنج توسعه فناوری نسل پنجم در استان انجام شده است و در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰ فناوری نسل پنجم در برنامه عملیاتی قرار دارد.

غلام پور با اعلام اینکه در سال گذشته احداث شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر قم به پایان رسید، گفت: پروژه FTTX با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته و نیاز استان به پهن باند ثابت پرسرعت، در سال ۱۴۰۱ اجرا شد و هم اکنون بیش از ۸۹ درصد خانوارهای شهر قم زیر پوشش فیبرنوری قرار دارتد که برای بیش از ۴۱ درصد آن ها پورت نصب شده است.

وی افزود: دو شرکت ارائه دهنده خدمات در سطح استان قم ارائه کننده خدمات دسترسی مبتنی بر فیبرنوری یا همان FTTx هستند و یکی از اهداف موردنظر تلاش مضاعف برای پوشش ۱۰۰ درصدی خانوارهاست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم با اشاره به آمادگی کارورهای ارتباطی استان با توجه به احتمال حضور گسترده زائرین در ایام نوروز، بیان کرد: بخش های دولتی و اپراتورهای ارتباطی برای تداوم ارائه خدمات باکیفیت در تعطیلات نوروزی در آمادگی هستند و با تمهیدات و هماهنگی‌های صورت گرفته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، بخش های دولتی و خصوصی آماده ارائه اینترنت مناسب به کاربران، خدمات ارتباطی، بانکی، پستی و خدمات پیشخوان، در تعطیلات نوروزی۱۴۰۱ به مردم استان هستند.

وی با اشاره به اینکه استان قم در مسیر تردد مسافران بسیار زیادی قرار دارد و زائر پذیر است، افزود: هشت ایستگاه ارتباطی در اطراف حرم تعبیه شده که جهت رفاه حال زائرین چهار کوییک سایت در اطراف حرم و یک ایستگاه در راه آهن قم نیز راه اندازی شده است.

غلام پور در ارتباط با وضعیت و میزان آمادگی خدمت رسانی به هم استانی ها و مسافران و زائران در روزهای عید نوروز در استان قم به این نکته اشاره کرد که استان قم از لحاظ زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات با رتبه ششم شاخص توسعه فاوا با امتیاز ۷.۶۵ از استان های برتر کشور محسوب می شود.

وی افزود: هم اکنون در استان قم ضریب نفوذ مشترکین اینترنت سیار ۱۲۸.۳ درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته و ضریب نفوذ پهن باند ثابت نیز در استان قم ۱۳.۵ درصد است.

رئیس شورای مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم، گفت: با تعامل دولت و بخش خصوصی، توسعه و ارتقاء زیرساخت‌ها و شبکه دسترسی ارتباطی و توسعه سکوهای نرم افزاری به عنوان یک اولویت اجرایی سال ۱۴۰۲ است.

غلام پور با اشاره به اینکه استان قم با داشتن محتوای اسلامی و وجود حوزه های علمیه و مرکز داده، پیام رسان بومی و نیز شتاب دهنده علوم انسانی، ظرفیت تولید محتوای دیجیتال ایرانی و اسلامی را دارد گفت: امسال با تشکیل شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات استان به راهبری و تدوین راهبردها پرداخته شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات، تصویب و پرداخت ۳۱۱ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره الف قانون بودجه سالانه، برای هموار کردن مسیر توسعه و رشد زیست بوم نوآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپای استان بوده است و موجب ۱۱۰ شغل تثبیتی و ایجادی شده است.

مدیرکل ارتباطات استان قم با اشاره به پرداخت تسهیلات به یک طرح به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۸ و تصویب ۲ طرح باجه های روستایی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی، اظهار کرد: همچنین تدوین طرح پژوهشی تحلیل زیست بوم کسب وکارهای فاوا استان قم و ارائه راهکارهایی برای توسعه، ارتقاء و تاب آوری آنها، تصویب ۶ طرح در گرنت رشد پارک فاوا از دیگر اقدامات در حوزه حمایت از کسب و کارها بوده است.

وی گفت: برای سال جدید شرح خدمات دو طرح پژوهشی و فناوری با عناوین«طراحی و پیاده سازی سامانه یکپارچه پایش توسعه دولت الکترونیکی و هوشمند استان قم» و «طراحی سند جامع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان قم» آماده و به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شده است.

غلام پور در حوزه امنیت به ارایه دو گواهی افتا در سال جدید به شرکت های دارای شرایط و برگزاری دوره امنیت تخصصی و عمومی در حوزه فاوا کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ دو پروانه دفتر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات روستایی نیز صادر شد و علاوه بر آن ۳ دفتر پیشخوان دولت شهری نیز پروانه جدید فعالیت دریافت کردند و در مجموع، تعداد ۸۲ دفتر پیشخوان شهری و ۱۰ دفتر روستایی در حال ارایه خدمات به مردم شریف هستند.

دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیکی و هوشمند استان قم، تصریح کرد: از دیگر اقدامات این اداره کل، پیگیری تحقق دولت الکترونیکی و هوشمند در راستای تأکیدات رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله الکترونیکی شدن استعلامات شعب و واحدهای مختلف دادگستری کل استان با بانک ها و ادارات، اتصال اورژانس و آتش نشانی به سرویس موقعیت مکانی تلفن همراه، اتصال شهرداری قم به پنجره خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir و گذرگاه خدمات دولت و در نتیجه تسهیل ارائه خدمات به شهروندان بوده است.

وی افزود: همچنین رونمایی از پنجره واحد مدیریت زمین و اخذ کاربری برای شش دستگاه اجرایی صورت گرفته است و یکی از برنامه های عملیاتی اداره کل برای سال ۱۴۰۲ استفاده عملیاتی بیشتر از پنجره واحد مدیریت زمین با همکاری دستگاه های مرتبط و استانداری، اتصال شهرداری کهک به گذرگاه خدمات دولت و نیز ارزیابی دستگاه های اجرایی در تحقق دولت الکترونیکی و هوشمند و ارایه نتایج در روز ملی فناوری اطلاعات است.

غلام پور با تأکید بر ارائه خدمات دولت الکترونیکی به مجاورین و زائرین حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: مسافران می توانند با استفاده از تارنمای Qomzaer.ir از خدمات موردنیاز بهره مند شوند.